Mijn boekrecensie van Het labyrint van Sigge Eklund

Vandaag deel ik mijn boekrecensie van Het labyrint van Sigge Eklund met jullie. Dit boek las ik onlangs voor “Een perfecte dag voor literatuur“.

Het labyrint

Het Labyrint | Sigge Eklund | ISBN 9789048821518 | 336 pagina’s |

Jaar van uitgifte 2014 | Uitgever Meridiaan Uitgevers  | roman/thriller | flaptekst

Sikke Eglund is een succesvolle Zweedse schrijver, daarnaast is hij ook nog scriptschrijver en TV producer. Voor zover ik kon nagaan is Het Labyrint het eerste boek dat in het Nederlands vertaald wordt en dit is zijn vijfde boek tot nu toe.

Ik had dit boek al eerder gespot, een vriendin van mij had dit boek reeds in het Zweeds gelezen en was dolenthousiast over dit boek. Hoe toevallig is het dan als hetzelfde boek (gelukkig in het Nederlands 😉 ) je wordt aangeboden via Een perfecte dag voor literatuur?

Het Labyrint vertelt het verhaal van vier volwassen mensen, Åsa, -de moeder van Magda, het meisje dat spoorloos is verdwenen- de overspelige echtgenoot Martin, Tom -de collega van Martin- en tenslotte Katja, een schoolverpleegkundige. Vier personen, vier perspectieven. Daarnaast draait het gehele boek om Magda, het jonge meisje dat spoorloos verdween.

Magda verdwijnt spoorloos als Åsa en Martin buitenshuis dineren. Zij kiezen ervoor om Magda alleen thuis te laten, wat kan er immers gebeuren, het restaurant zit letterlijk bij hen om de hoek. De schoolverpleegkundige heeft eerder blauwe plekken ontdekt bij Magda en de collega van Martin, Tom, is een bizar griezelig type, hij kust bijna de grond waar Martin op loopt, brrr!

Eigenlijk kan ik weinig meer over dit boek vertellen, ik ben te bang dat ik anders of iets verklap of teveel van mijn eigen dolende brein laat zien, want geloof me, iets waar ik zeer goed in ben is het concentreren op de verkeerde details, de verkeerde hoofdpersonage in een boek en zelfs bij een politieserie ontdek ik pas bij de ontknoping wie de daadwerkelijke dader is en ga vervolgens nog eens de gehele aflevering na in mijn hoofd om te zien waar ik wat heb laten liggen.

Het boek leest als een puzzel, langzamerhand tref je steeds weer een ontbrekend stukje van de puzzel aan, dat klinkt eenvoudig maar het is een verdomd lastige puzzel, steeds als je denkt dat je een passend stukje gevonden hebt lijkt het toch nét niet te passen. Je wordt tijdens het lezen dus behoorlijk heen en weer geslingerd.

Vooral de feiten vond ik in het begin erg op de verdwijning van Madeline McCain en uiteraard dacht ik tijdens het lezen, hoe dom kun je zijn om je kind alleen (!!) achter te laten in huis, maar ja, dit gegeven is het uitgangspunt voor het boek van Eklund, dus ik troost mij met de gedachte dat Magda fictief is, het is niet echt (maar dat vergeet ik soms tijdens het lezen).

Tsja ik wist al niet in welk “hokje” dit boek thuis hoorde, is het een roman, is het een psychologische roman of is het een thriller, want spannend was het zeker, soms zo spannend dat ik tot twee keer aan toe de neiging (!) had om alvast de laatste 2 hoofdstukken te gaan lezen. Ik kán simpelweg niet tegen oplopende spanning in een boek, het maakt mij nerveus, vriendinnen zeggen niet voor niets over mij: “Sandra houdt van boeken waar niets in gebeurt” en inderdaad daar hebben zij gelijk in, geef mij maar een boek met een kabbelend verhaal zonder uitschieters. Want het komt er op neer dat ik Het labyrint ga herlezen, ik wil weten waar ik steken heb laten vallen, wat ik gemist heb.

4  / 5 sterren, ik noem het een psychologische thriller dat draait om maar één vraag: is de lezer slim genoeg om de schrijver te doorgronden?!

Mijn collega boekenbloggers hebben zich ook uitgeleefd met dit boek, lees hier hoe het hen verging klik

En dit was dan mijn allerlaatste boekrecensie op mijn boekenblog. Morgenochtend komt er een blogpost online met mijn tien top 3’s van 2014 (welja, waarom maar één top 3 maken terwijl je er ook tien uit je mouw kan schudden 😉 ) en woensdag 17 december komt mijn allerlaatste blogpost online. Inderdaad, ik heb de einddatum van mijn boekenblog en Twitteraccount twee weken naar voren gehaald (klik).

Het Labyrint heb ik ontvangen van Meridiaan Uitgevers via Een perfecte dag voor literatuur. Het feit dat ik dit boek van de uitgever heb ontvangen beïnvloedt mijn mening over dit boek op geen enkele manier. Graag wil ik Meridiaan Uitgevers hartelijk danken voor het toesturen van dit boek.

14 gedachtes over “Mijn boekrecensie van Het labyrint van Sigge Eklund

1. Een mooie laatste recensie! Ik vond het ergens net zoveel een boek over relaties, een psychologische roman als een thriller. Een boek waarin relaties centraal staan, maar met een verhaal dat zo scherp en met een donker randje is geschreven, zo vol impact is dat het verdomd spannend kan zijn. Misschien maar goed dat je de laatste twee hoofdstukken eerder hebt gelezen, ik werd lang in het ongewisse gelaten! 😉

2. Ik vraag mij zelfs af of je er iets mee “opgeschoten” zou zijn als je wél die laatste twee hoofdstukken eerder had gelezen. Het boek zit in mijn beleving zo geraffineerd in elkaar dat je het slot alleen kan plaatsen als je het hele verhaal gelezen hebt.
    Bedankt voor deze mooie, laatste, recensie.

• Dankjewel! Ik ben achteraf blij dat ik inderdaad die laatste twee hoofdstukken niet eerst gelezen heb, wat jij al zegt, het antwoord had ik er niet gevonden, het gehele boek is simpelweg het antwoord.

Enne ik ga nu gelijk jouw recensie lezen, leuk!

3. Mooie, laatste recensie!
    Ik ben het met je eens: het puzzelen was in dit geval mooier dan de oplossing. Leuk dat je ‘m gaat herlezen, volgens mij is een tweede leesbeleving minstens zo mooi, omdat je nu nog meer kan letten op de details die Het labyrint zo mooi maken.

• Thanks Tessa! Ja dat denk ik ook, soms herlees ik een boek om de “magie” terug te krijgen (als je weet dat je een recensie over het boek schrijft lees je het boek toch anders, of als je achteraf informatie van de schrijver krijgt waar je niet op zit te wachten (het boek is gebaseerd op mijn leven (meh!)) en soms om het nog beter in mij op te kunnen nemen.