Mijn favoriete boekenwinkel voor Book Detectives

Standaard

Ik heb het al eerder gezegd, mijn boeken koop ik het liefst in een boekenwinkel of bij een online boekenwinkel, maar nooit bij sites zoals de Blauwe Bol (die zo langzamerhand de gedaante van Neckermann en Wehkamp aanneemt, dahaag ooit zo leuke boekenbol!). Toen ik bij Tessa en Jenny over The Book Detectives las wist ik gelijk dat ik mijn favoriete boekenwinkel wilde “bespieden” en hen eens flink in het zonnetje wilde zetten.

Hoornse boekhandel

Mijn favoriete boekenwinkel is de Hoornse Boekhandel aan het Grote Noord 11 te Hoorn. 

Historie van het pand

Als liefhebber van historie kan ik het natuurlijk niet nalaten om eerst iets over de historie van dit prachtige pand te vertellen. Dit pand is rond 1850 gebouwd en het wordt in het boek Hoorn, huizen, straten, mensen, genoemd vanaf begin 1900. Het pand is gekoppeld aan het achterliggende pand Achterom 24. Het Grote Noord 11 en het Achterom 24 deden dienst als fabriek/werkplaats van goud, zilver en diamant, in eigendom van de Gebroeders Roozendaal (zie foto’s onderaan), in de gloriejaren (jaren 30) werkten daar rond de 130 goudsmeden en in het achterste gedeelte was de smelterij gehuisvest.

Ik kon helaas niet vinden tot wanneer de Gebroeders Roozendaal in het pand hebben gezeten, het boek vermeld alleen dat er in 1948 nog e.e.a. verbouwd en uitgebreid werd (alleen wisselingen van eigenaar en documentatie van gemeentelijke zaken worden vermeld in het boek) en daarna verspringt het naar 1972, toen zat er reeds een sportschool in het pand en was het pand, voor zover ik mij herinner, samengetrokken met Grote Noord 9.

De Hoornse boekhandel zit sinds 1997 in dit pand, daarvoor zaten zij in een pand aan de overzijde van de straat (Grote Noord 12), de winkel is ooit gestart in Enkhuizen.

Wie werken er bij de Hoornse Boekhandel

Ik tref zelf meestal Daniël aan in de winkel, de zaak is van zijn vader en verder werkt Sjoerd ook in de winkel.

Hoe is de winkel ingedeeld

De winkel is vrij diep en wordt halverwege onderbroken door een brede trap en is prachtig ingericht met houten boekenkasten, de kassa staat in het midden, zo ook een lekkere Chesterfield bank. De kinderhoek is helemaal achterin het pand en is fraai ingericht, de kleuren zijn fris en er is veel licht. Verdeeld over de winkel, met steeds het middenpad grotendeels vrij gelaten tref je o.a. een ruime kast met alleen maar Young Adult aan, een kleine werkplek, een kast met de nieuwe boeken, een boekenkast met sport, thrillers en een tafel met daarop actuele boeken, boekenkasten met literatuur en tafels met nieuwe literatuur, een kast met Engelse boeken en wat enorm in het oog springt is de “shop in shop”: de kiosk, op een enorm leuke manier geïntegreerd in de winkel!

Hoornse boekhandel 2

Hoornse boekhandel kinderafdeling

Waarom kom ik graag bij deze boekenwinkel

Dit is niet de enige boekenwinkel in Hoorn, verderop in dezelfde straat zit Stumpel en ondanks dat dit ook een mooie boekenwinkel is vind ik het geen prettige zaak omdat het gelijktijdig ook een kantoorhandel is en uiteraard is het prima als een winkel daar voor kiest, maar het verliest voor mij dan gelijk de charme van een boekenwinkel. In een boekenwinkel moet het ruiken naar nieuwe boeken, niet naar toner en plastic. Voor mij is de Hoornse Boekhandel de mooiste boekenwinkel van heel West-Friesland!

Favoriete plek in de winkel

Tsja dat is uiteraard de kast met literatuur en de tafel die daar precies voor staat (op de 1e foto rechts en ach, de oplettende kijker ziet dezelfde foto nog eens terugkomen in de volgende collage)  Doordat ik nu zelf blog over boeken weet ik precies wat ik wil kopen als ik binnenkom maar ik herinner mij momenten dat ik daar toch wel een half uur kon ronddwalen voordat ik besloot wat ik wilde aanschaffen. En ondanks dat de Chesterfield zeer uitnodigend is ben ik er nooit op neergeploft, geen idee waarom eigenlijk?

De website

Ik bestel eigenlijk zelden boeken online, als ik het doe dan bestel ik ze of bij Ako of Bruna of uiteraard via de website van de Hoornse Boekhandel. Ik vind hun website mooi opgezet, alle informatie is goed weergegeven en alle boeken die op voorraad zijn worden, indien voor 23.00 uur besteld, de volgende dag geleverd, top!

Waarom moet jij deze boekenwinkel bezoeken

Als je ooit een keer in Hoorn bent dan moet je deze boekenwinkel bezoeken, al is het alleen maar voor het prachtige pand. Het assortiment is groot, niet alleen qua populaire en mid-price boeken maar ook qua literatuur, poëzie en Engelse boeken.

Als laatste wil ik Daniël van de Hoornse Boekhandel hartelijk danken dat ik hem als een ware “Book Detective” het hemd van het lijf mocht vragen en dat ik een artikel mocht schrijven over hun prachtige zaak!

Van een werkplaats waar men goud/zilver/diamant verwerkt in de loop van de jaren naar een boekenwinkel. Ik als boekenliefhebber zie daar overeenkomsten in, een boek kan soms zo prachtig zijn, dat het zelfs letterlijk blinkt als goud (klik) en soms is de inhoud simpelweg even waardevol is als een enkele diamant…….. (klik).

Grote Noord

 

Sandra

 

 

bron oude fotos: klik

 

9 gedachtes over “Mijn favoriete boekenwinkel voor Book Detectives

    • Hahaha dat lijkt mij ook geweldig! Als kind wilde ik mij laten insluiten in de bibliotheek en dan de hele nacht opblijven, lezen en warme chocolademelk drinken (uit zo’n automaat).

      Like

Reacties zijn gesloten.