Mijn boekrecensie van Aan de oever van Rafael Chirbes

Vandaag deel ik mijn boekrecensie van Aan de oever van Rafael Chirbes met jullie. Dit boek kwam op een bijzondere manier in mijn bezit, uitgever Meridiaan zag Aan de oever op mijn Pinterest bord: nieuwe boeken, najaar 2014, must-reads (klik) staan en vroeg mij of ik hun boek wilde lezen en recenseren voor mijn boekenblog, uiteraard was mijn antwoord ja!

Aan de oever

Aan de oever | Rafael Chirbes | ISBN 9789048822249  | 432 pagina’s |

Jaar van uitgifte 2014 | Uitgever Meridiaan | Literatuur | flaptekst

Rafael Chirbes is een Spaanse schrijver en woonde na zijn studie Moderne en Hedendaagse Geschiedenis o.a. in Marokko (waar hij Spaanse les gaf). Via een aantal omzwervingen verhuisde hij in 2000 naar Valencia. Aan de oever is zijn negende roman, welke in 2013 uit kwam in Spanje.

Aan de oever vertelt het verhaal van Esteban, een man met grote dromen, maar toch is hij in het meubelbedrijf van zijn vader blijven werken, of moet ik zeggen, blijven hangen? Ondertussen is de crisis ook doorgedrongen in Misent, veel mensen staan op straat, hebben schulden, hopeloze vooruitzichten met criminele praktijken als een bijna logisch gevolg. Esteban liefje Eleonoor heeft hem reeds lang geleden ingewisseld voor zijn beste vriend en zo langzamerhand komt de volledige zorg van zijn oude dementerende vader op hem neer omdat hij de rekeningen van de verzorging niet meer kan betalen en op zijn overige familie niet echt kan rekenen. Ondertussen gaat het met het familiebedrijf steeds slechter, de rekeningen kunnen amper nog betaald worden en Esteban lijkt de enige van zijn familie te zijn die deze realiteit onder ogen ziet, de anderen zien alleen maar geld, geld dat er al lang niet meer is?

Het boek wordt vanuit verschillende perspectieven verteld en omdat dit niet in een vloeiende beweging wordt gedaan en zonder aankondiging, (bijvoorbeeld bij het overgaan naar een nieuw hoofdstuk), valt dit boek overduidelijk onder literatuur. Je gaat van het ene naar het andere dramatische verhaal en niet één persoon voert daarbij de hoofdrol, het lijkt er eerder op dat Spanje zelf het gehele verhaal regeert en dat is bijzonder mooi gedaan door Chirbes. Scherpe observaties volgen elkaar in een rap tempo op, en als dit een gegeven is van Rafael Chirbes, dan wil ik nu al zijn andere (in het Nederlands vertaalde) boeken lezen!

Wat ik verder erg mooi vond was hoe Chirbes de crisis heeft verweven in dit boek, een zeer actueel en realistisch beeld van Spanje, of moet ik zeggen, van heel Europa?!

Na Nachtlicht (La pell freda) van Albert Sánchez Piñol in 2006 heb ik geen enkel boek meer gelezen van een Spaanse schrijver, gek eigenlijk dat ik vaak voor Nederlandse en Vlaamse schrijvers kies en zelden voor een Spaanse schrijver terwijl ik Nachtlicht een ijzersterk debuut vond? Daar komt verandering in na het lezen van Aan de oever en Victus, de val van Barcelona, de volgende Spaanse schrijver die ik wil ontdekken is Javier Marías!

4/ 5 sterren, een prachtige actuele roman, een aanrader!

Lees jij wel eens werk van Spaanse schrijvers, zo ja, welke kun jij mij aanraden?

Aan de oever heb ik ontvangen van Uitgever Meridiaan. Het feit dat ik dit boek van de uitgever heb ontvangen beïnvloedt mijn mening over dit boek op geen enkele manier. Graag wil ik Uitgever Meridiaan (Crispijn) hartelijk danken voor het toesturen van prachtige exemplaar.

11 gedachtes over “Mijn boekrecensie van Aan de oever van Rafael Chirbes

1. Hoi Sandra, een Spaanse roman waar ik erg weg van ben is “Fortunata en Jacintha” van Benito Perez Galdoz uit 1887. Echt een dikke 19e eeuwse realistische roman. Zie mijn blog voor een korte reactie op dit boek. Groetjes, Erik

2. Dit boek spreekt mij niet echt aan… Ik heb al vaker iets van een Spaanse schrijver gelezen maar meestal valt dat tegen bij mij. Als je Latijns-Amerikaans bij Spaans rekent kan ik Gabriel Garcia Marquez wel aanraden.

3. Leuke recensie, ik zet het boek op mijn te-lezen-lijst. Veel Spaanse boeken gelezen, ook nu (‘Toen het leven nog van ons was’ van Marian Izaguirre over een boekwinkeltje in het Spanje onder Franco). Een aanrader vind ik ‘Geluid van de nacht’ van María Dueñas over Spanje en haar protectoraat in Marokko tijdens de Spaanse burgeroorlog en de Tweede wereldoorlog. Historisch erg interessant en goed geschreven. Ondanks de de kleine 600 bladzijden in korte tijd uitgelezen.

4. Dankjewel Suzanne! Oooh wat leuk, ik zet Geluid van de nacht gelijk op mijn lijstje, historische literatuur uit Spanje ♥
    Toen het leven nog van ons was klinkt ook leuk, komt ook op mijn lijstje, thanks voor de tips!