Mijn boekrecensie van Heilbrons hel van Jannetje Koelewijn

Vandaag deel ik mijn boekrecensie van Heilbrons hel van Jannetje Koelewijn met jullie. Het was de bedoeling dat deze recensie maandag online kwam maar helaas kwam er iets tussen.

Heilbrons hel Jannetje Koelewijn

Heilbrons hel | Jannetje Koelewijn | ISBN 9789025444341  | 320 pagina’s |

Jaar van uitgifte 2014 | Uitgever Altas Contact | Literaire roman | flaptekst

Jannetje Koelewijn (1959) is redacteur bij het NRC en schrijver, Heilbrons hel is haar zesde boek. Haar eerste boek werd uitgebracht in 1994: Het koningsdrama Fokker (welke ik een jaar later las).

Toen ik begon met bloggen benoemde ik altijd alle hoofdrolspelers in mijn recensies, daar ben ik later mee gestopt omdat ik er geen toegevoegde waarde in zag. Toch benoem ik hen bij deze recensie wel, zodat het duidelijk is wie wie is en hoeveel aandacht Koelewijn hier aan heeft gegeven:

• Lucas Pauw, Officier van Justitie, gescheiden van Suzanne, heeft 2 dochters
  • Willem Berkhout, (Bill) Hoofd Marktmisbruik van TFM*, zoon van hartspecialist
  • Axel de Beaumont, Makelaar in de liefde (zoekt nieuwe liefde voor Lucas Pauw)
  • Cor Heilbron, CEO van B4YOU, getrouwd met Jeanel, heeft 2 zonen en 1 dochter
  • Dirk, butler/chauffeur van Heilbron
  • Etienne Godefroij, voormalig Minister van Binnenlandse zaken nu baas van TFM*
  • Françoise den Tex, journalist, interviewt Heilbron.

Als ik 3 hoofdrolspelers zou moeten aanwijzen dan zouden dat Lucas Pauw, Heilbrons en Francoise den Tex zijn, van hen lees je zowel over hun zakelijk leven als over hun privéleven, van de overige lees je weinig over hun privéleven maar des te meer over hun werk.

Heilbrons hel vertelt het verhaal over Lucas Pauw die naarstig op zoek is naar een nieuwe vrouw in zijn leven, omdat hij een gebrek aan zelfvertrouwen lijkt te hebben schakelt hij hier De Beaumont voor in, een makelaar in de liefde. Dat deze opdracht hem € 10.000,= kost lijkt hem in eerste instantie niet te raken, totdat hij hoort dat hetzelfde bedrag ook nog eens betaald moet worden als hij daadwerkelijk de liefde van zijn leven ontmoet. Pauw mag dan geen zelfvertrouwen hebben, zelfkennis heeft hij des te meer. Ja hij werkt er aan om af te vallen, om beter in de smaak te vallen bij het vrouwelijk schoon, maar hij verdient soms iets extra’s, een lekker stuk kaas, omdat hij zo zijn best doet.

Cor Heilbron zou ik bijna een self made man willen noemen, you name it, he did it, hij heeft zijn leven lang keihard gewerkt om daar te komen waar hij nu is, wereldwijd wordt hij bejubeld om zijn bedrijf, alleen in Nederland ziet men een CEO van een beursgenoteerd bedrijf niet als zodanig. Françoise den Tex interviewt Heilbron en vraagt hem honderd uit over zijn leven en zijn werk. Heilbron voelt zich goed in die rol, de geïnterviewde, hij staat even in het middelpunt van de belangstelling en hij is een kei als het om bruggetjes bouwen aankomt, moeiteloos stuurt hij Françoise den Tex de richting op die hij wil inslaan en hij laat daarmee niets aan het toeval over.

Twee van Bill zijn medewerkers zijn een handel met voorkennis op het spoor. Zij vermoeden dat Cor Heilbron met voorkennis aandelen van Leopard heeft gekocht, vlak voor een grote overname en ze direct daarna heeft verkocht, met pak ‘m beet acht ton winst. Bill stapt hiermee naar Etienne Godefroij en als nieuwbakken baas van TFM ruikt Godefroij zijn kans en wat voor een kans, hij gaat de CEO van B4YOU met slechts één ferme tik uit het spel slaan. Lucas Pauw is als Officier van Justitie betrokken bij TFM en de zaak Heilbron, althans, zaak, wordt het überhaupt een zaak? Welke fouten maakt Godefroij en waarin faalt Françoise meerdere keren?

Als je mijn blog al een poosje volgt dan weet je dat ik veel waarde hecht aan de mening van Wim Brands (VPRO Boeken) en de recensies van NRC Boeken. Beide waren positief over Heilbrons hel en nu ik het boek uit heb snap ik dit nog meer. Hoe Koelewijn alle karakters heeft uitgediept, zelfs de karakters waarvan je denkt dat die er verder niet toe doen in het verhaal (bijvoorbeeld De Beaumont en later de vader van Lucas Pauw) maar toch helpt deze uitdieping je verder het verhaal in. Het boek heeft een wat lange aanloop door de uitdieping van de karakters, maar Koelewijn heeft dit prima opgelost door versnelling te geven aan de oeverloze gesprekken van Godefroij en de gesprekken tussen Heilbrons met Françoise den Tex.

Je merkt tijdens het lezen dat Koelewijn niet zomaar een verhaal schrijft, ze heeft onderzoek gedaan, weet waar zij het over heeft en moet een rolmodel in haar hoofd hebben gehad toen zij aan het personage Heilbron dacht. De beste man is zo goed neergezet door haar dat ik mij afvraag waar de beste man rondloopt, zou ik hem tegen kunnen komen? Omdat ik door mijn werk als Directiesecretaresse AFM (Autoriteit Financiële Markten) ken en doordat ik op de hoogte ben van het werk van AFM weet ik wat een inval kan betekenen bij een bedrijf, vooral bij een beursgenoteerd bedrijf en hierdoor kan ik met volle overtuiging zeggen dat de schrijver weet waar zij het over heeft, ik herken de handelingen, het soort gesprekken, mannen als Godefroij en Heilbrons komen voor in het zakelijk leven, het verhaal ís geloofwaardig van de eerste tot aan de laatste pagina, prachtig gedaan!

Leuk detail: Etienne Godefroij haalt graag schrijvers en boeken aan:

Godefroij knikte hem bemoedigend toe. ‘Ik kan me daar ook intens kwaad over maken. Al kan ik die woede wel beter beheersen dan vroeger. Dat wil zeggen, het gevoel is nog steeds hetzelfde, maar verwijzend naar Plato… Heb je Plato gelezen? Moet je toch eens doen. Begin dan met de Politeia. Kan ik je echt aanraden. Verwijzend naar Plato zeg ik: de
geest moet de emoties beheersen. Ik probeer mijn woede om te zetten in daden. Kijk, Bill, of de mens van nature goed is of geneigd tot alle kwaad, dat zal me een zorg zijn. Maar zonder toezicht en zonder handhaving…

Ben je nog verder gegaan in Van oude menschen, komma, de dingen, komma, die voorbij gaan, puntje puntje puntje?’ Hij liet een grinnikend lachje horen. Bill lachte mee en ontspande zich iets. ‘Ik heb het net uit.’ ‘En? Wat vond je ervan? Voor mij is het een van de beste romans die de Nederlandse literatuur heeft voortgebracht. Zoals Couperus beschrijft hoe die vrouw op haar zevenennegentigste nog altijd denkt dat ze de moord op haar man geheim heeft gehouden terwijl de hele familie weet, of in elk geval vermoedt, of zou kunnen vermoeden, dat zij het gedaan heeft. Hoe heet ze ook al weer? Die vrouw bedoel ik?’

Als boekenworm geniet ik uiteraard enorm van dit soort leuke details!

5 / 5 sterren, alsof het haar totaal geen moeite heeft gekost om dit boek te schrijven, Jannetje Koelewijn heeft het gewoon gedaan; ze heeft een geloofwaardig verhaal neergezet over een thema waarover men nooit raakt uitgesproken, chapeau, 5 sterren dik verdiend!

* TFM: Toezichthouder Financiële Markten

Heilbrons hel heb ik als e-book ontvangen van Uitgever Atlas Contact. Het feit dat ik dit e-book van de uitgever heb ontvangen beïnvloedt mijn mening over dit boek op geen enkele manier. Graag wil ik Uitgever Atlas Contact hartelijk danken voor het toesturen van dit e-book.

6 gedachtes over “Mijn boekrecensie van Heilbrons hel van Jannetje Koelewijn

1. die cover alleen al trekt me aandacht, ik weet niet waarom want spannend ziet hij er ook niet echt uit…
    Maar dit klinkt echt als een goed verhaal *gaat op oneindige boekenlijstje*

• Nee hè, de omslag is niet zo spannend, een bezoeker riep vanmorgen op FB dat het een schilderij van Edward Hopper kon zijn en toen begreep ik waarom de omslag mij zo bekend voor kwam, het is een schilderij haha. Ik denk dat jij dit boek ook goed zal vinden, geen saai boek, er gebeurt lekker veel in.

2. De omslag is inderdaad weinig indrukwekkend, maar het verhaal zelf daarentegen weer wel, lees ik. Een ruwe diamant dus. Mooie recensie, je hebt me nieuwsgierig gemaakt! 🙂