Mijn boekrecensie van De kraamhulp van Esther Verhoef

Het vijfde en tevens laatste boek dat ik las in het kader van de Thrillerweken (klik) is De kraamhulp van Esther Verhoef. Ik heb het e-book al een tijdje in mijn bezit maar werd er door alle positieve recensies van collega boekenbloggers een beetje bang voor, wat nu als ik het geen goede thriller vond?

De Kraamhulp

De kraamhulp | Esther Verhoef | ISBN 9789041423696  | 328 pagina’s |

Jaar van uitgifte 2014 | Anthos | Literaire thriller | flaptekst

Voeg dit boek toe op:   of  Hebban

Esther Verhoef (1968), niet bepaald een onbekende in thrillerland, reeds in 2003 debuteerde zij met de thriller Onrust, dat overigens al snel daarna vertaald werd in het Duits. Behalve onder haar eigen naar heeft zij ook meerdere thrillers onder de naam Escobar geschreven.

In dit boek staan drie vrouwen centraal; Didi, zij is net bevallen van haar dochtertje, Hennequin, een (letterlijk) “self-made” kraamhulp en Miriam, haar schoonzus. Didi woont samen met haar man en pas geboren dochtertje in een prachtig huis als Hennequin zichzelf aankondigt als de kraamhulp en moeiteloos het leven van hen instapt, zij heeft een plan, eentje die zij op dag tien zal uitvoeren. Hennequin heeft lange tijd in het buitenland gewoond en heeft meerdere echtgenoten “versleten”, o.a. de broer van Mirjam. Miriam, werkzaam bij de politie heeft het plotselinge overlijden van haar broer nooit kunnen verwerken en is er van overtuigd dat Hennequin hier iets mee te maken heeft en gaat op onderzoek uit.

Het mag duidelijk zijn, Hennequin is behoorlijk verknipt, en daar komt Miriam langzamerhand achter. Tien tergend lange dagen duurt het spel, waarbij Hennequin speldenprikjes uitdeelt, alhoewel, liever gezegd grove speldenprikken uitdeelt, amper zichtbaar en Didi bereikt zo langzamer hand haar hoogtepunt op de tiende dag, haar bekkeninstabiliteit, gierende hormonen en haar sluimerende achterdocht werken hier aan mee.

Het heeft mij heel wat moeite gekost om dit boek te lezen, iedere keer als ik iets over Hennequin las kreeg ik de zenuwen en wilde ik het liefst het boek dichtklappen, al ging dat lastig met mijn e-reader 😉  Tijdens het lezen heb ik mij na een aantal hoofdstukken volkomen gericht op Miriam waardoor ik het boek wat makkelijker kon lezen en op een zeker moment werd het verhaal bijna voorspelbaar en dat vond ik prima want anders had ik dit boek niet uitgelezen. De tergende tocht naar de tiende dag vond ik nog steeds zenuwenslopend, om over het schrijven van deze recensie nog maar niet te spreken.

De kraamhulp is mijn eerste kennismaking met Esther Verhoef en nu ik het boek uit heb snap ik waarom, de spanning in haar boek is zo tergend dat ik het liefst zou willen stoppen met lezen omdat ik er dood nerveus van werd. Het verhaal is goed geschreven, de spannende momenten volgen elkaar in rap tempo op, de karakters zijn goed uitgediept, waardoor het gevoel van afgrijzen rondom Hennequin alleen maar toeneemt en dat zijn stuk voor stuk goede elementen voor een thriller, alleen niet voor mij, de recensent, deze recensent….. het watje……. of moet ik zeggen de nerd, omdat ik liever literatuur lees dan een thriller? Desalniettemin, ik heb het wel gedaan, ik ben uit mijn comfort zone gestapt en heb De kraamhulp (uit)gelezen!

3,5 / 5 sterren, Esther Verhoef verstaat haar vak, ik snap waarom zoveel mensen enthousiast zijn over haar werk, over dit boek, alleen, nogmaals, deze recensent is een watje, ik kan niet tegen teveel spanning in een boek……. Eerlijk gezegd vind ik dit ook nog eens geen goede recensie van mijzelf, maar hoe ik ook worstelde, het lukte niet, mijn excuses!

Mijn “partner in crime” Christina van Christina’s boekenhoekje recenseert vandaag ook haar laatste thriller tijdens deze Thrillerweken: De campus van Nathalie Pagie: klik. Morgen komt onze round up online, hoe hebben wij deze thrillerweken ervaren?

Volg jij mij al op Hebban (klik)? Doen, vind ik leuk, dan kan ik jou ook volgen!

28 gedachtes over “Mijn boekrecensie van De kraamhulp van Esther Verhoef

1. Joeehooeee!! Applaus voor jou dat je je er zo kranig doorheen geslagen hebt!! En nu maar weer lekker aan je eigen genre, voelt vast prettiger. Alhoewel je thrillerrecensies er zeker ook mogen wezen!!! #Topper 😉

2. Zo slecht is deze recensie niet hoor! Je hebt verteld waarom je moeite met het verhaal hebt en dat is petje af hoor, niet iedereen durft dat te zeggen!

3. Jeanette

Respect hoor, dat je ondanks de zenuwen het boek gewoon maar uitleest. Ik begrijp je verhaal helemaal ik krijg van thrillers ook altijd van die kriebels dat ik gewoon niet verder lees.

4. Evengoed een goede recensie hoor! Het is voor mij juist een reden om het boek wel te gaan lezen, aangezien ik wel hou van spannende boeken. Wat ook gelijk de reden is waarom ik dan weer weinig literaire boeken lees, omdat ik daar dan weer te weinig spanning in vind zitten 🙂

5. Ik heb m toevallig net gisteren uitgelezen en kan me heel goed vinden in je beschrijving van die tergende spanning. Echter, zoals hierboven ook al gezegd zorgt dat er bij mij juist ook voor dat ik m binnen no time uit heb, ik was er namelijk eergisteren aan begonnen :P.