Mijn boekrecensie van Vreemden in de nacht van Judith Visser

Standaard

Het vierde boek dat ik las in het kader van de Thrillerweken (klik) is Vreemden in de nacht van Judith Visser. Ik kocht dit e-book vlak nadat het uit kwam met de bedoeling het snel te lezen, maar ja het is een thriller hè en ik weet dat Judith Visser niet aan het doseren van spanning doet, dus schoof het boek steeds voor mij uit, maar nu heb ik dit boek eindelijk gelezen.

vreemden in de nacht

 

  Vreemden in de nacht | Judith Visser | ISBN 9789041423740  | 96 pagina’s |

Jaar van uitgifte 2012 | Anthos | Literaire thriller | flaptekst

Voeg dit boek toe op:   of  Hebban

De schrijver

Judith Visser (1978) is vanaf het moment dat Tegengif verscheen in 2006 een gevestigde naam in thriller minnend Nederland. Geheel terecht ontving zij de prijs Beste Rotterdamse boek voor Tegengif. Vanaf 2006 wordt er vervolgens elk jaar een boek uitgebracht van Visser, een moordend tempo, maar zij lijkt haar hand er niet voor om te draaien.

Het boek en mijn mening

Het boek speelt zich af in zowel het heden als het verleden. Enerzijds volgen we Cassie (Cassandra) in het heden, zij verhuist van Rotterdam naar Rockanje om daar aan haar boek te werken en om haar praktijk als voedingsdeskundige op te zetten. Finn, de ex vriend van Cassie had een gokverslaving en zij had een nieuwe start nodig, weg van hem, weg van de oude omgeving.

Tijdens haar eerste nacht in haar nieuwe huis hoort zij een ijzingwekkend gil. Samen met Franka, haar ex schoonzusje gaat zij op onderzoek uit……

Anderzijds volgen wij Olga, een jonge vrouw in 1972. Zij is kapster en als op een goede dag Rutger de kapsalon inloopt waar zij werkt beginnen zij een relatie. Deze relatie is absoluut niet gelijkwaardig, Olga komt bijna psychotisch over, zij is geobsedeerd door Rutger en ziet dingen die er niet zijn. Rutger is getrouwd maar dat lijkt haar niet te deren, of moet ik zeggen, dat gegeven negeert zij volledig? Olga is zo vol van haar liefde voor Rutger dat zij steeds meer de realiteit uit het oog lijkt te verliezen.

In 2013 komt het verhaal tenslotte samen, wat hebben Olga en Cassie met elkaar te maken?

Ik moet iets bekennen, ik heb iets vreselijks gedaan tijdens het lezen, mijn enige excuus is dat ik om deze reden dus liever geen thrillers meer lees….. zal ik het maar gewoon hardop zeggen: halverwege het boek kon ik het niet meer aan en heb ik de laatste paar hoofdstukken gelezen. Een doodzonde, ja ik weet het. Een excuus heb ik niet, maar als een boek zo spannend is en het wordt niet gedoseerd dan krijg ik deze neiging en afgelopen week gaf ik daar aan toe. S.O.R.R.Y. lieve bezoekers! Zo, dat is er uit. Ik heb het boek daarna wel netjes uitgelezen, dat dan weer wel, maar ik kon de spanning rondom Olga niet meer aan, werd gek van haar bijna slaafse manier van doen.

Het boek zit technisch gezien goed in elkaar, al doseert Judith Visser de spanning minder dan ik zou willen, soms draait een hoofdpersoon midden in een hoofdstuk 180 graden om en daar moet je tegen kunnen. De karakters zijn goed uitgediept, het verhaal is ondanks haar bizarre karakter geloofwaardig en Visser schrijft beeldend (voor mijn gevoel soms te beeldend, waardoor ik dan weer nerveus wordt en snel de pagina’s wil omslaan). Wat ik ook mooi vind aan de stijl van dit boek is dat Visser je de ruimte geeft om je eigen gedachten over de hoofdpersonages te vormen, geen hap klare brokken over de karakters, maar slechts mondjesmaat informatie, waardoor je deze ruimte van haar krijgt.

De sterren

3,5 / 5 sterren, ik ben een watje als het aankomt op thrillers en dat is mij zeker duidelijk geworden tijdens deze twee weken. Thrillers als Vreemden in de nacht zijn mij simpelweg té spannend en té ongrijpbaar en daar kan ik niet goed tegen, en daar kan de schrijver uiteraard niets aan doen.

Mijn “partner in crime” Christina van Christina’s boekenhoekje recenseert vandaag ook Vreemden in de nacht van Judith Visser klik.

Wat is jouw favoriete boek van Judith Visser (ik: Tegengif, haar 1e boek)?

 

Sandra

 

Volg jij mij al op Pinterest (klik)? Doen, vind ik leuk, dan ga ik jou ook gelijk volgen!

12 gedachtes over “Mijn boekrecensie van Vreemden in de nacht van Judith Visser

  1. Jeanette

    Ik heb nog geen boek van haar gelezen. Ik weet ook niet of dat ik dat ooit ga doen ook. Ik ga dan doen wat jij nu ook heeft gedaan. Aan de twee laatste hoofdstukken beginnen. Dit soort boeken vindt ik niet zo fijn, ik ga er dan ook nog van dromen. Nee ik hou het gewoon rustig bij wat ik nu lees

    Like

    • Ik denk dat jij haar boeken inderdaad niet zo leuk zal vinden. Teveel spanning en het ongrijpbare, veel, heel veel mensen houden er van, maar ik kan het zelf ook niet altijd hebben tijdens het lezen 😉

      Like

  2. Zoals ik al bij Christina zei: Gelukkig wordt mijn leeslijst niet langer, want ik had hem al gelezen 😉 Ze schrijft zeker ongedoseerd, de spanning “hits you right in the face” altijd, daar hou ik wel van 😉 Mooie recensie van jou ook!!

    Liked by 1 persoon

  3. Hahaha, ik moest wel een beetje lachen! Ik ben zo benieuwd naar dit boek, maar ik geloof wel dat je mij hebt overgehaald. En ik vind het ook zo fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die naar de laatste hoofdstukken bladert haha! Voordeel van ebooks, daar gaat het toch net wat minder makkelijk 😉

    Liked by 2 people

    • Ja erg toch? Enne, ik las het e-book, dat hield mij niet tegen, ik blader rustig vooruit en later weer terug hahaha! Alvast veel leesplezier met Vreemden in de nacht toegewenst!

      Like

  4. Judith visser is echt 1 van mijn favorieten…
    maar ze is ook lekker extreem en ranzig en gaat zo ver in details dat het ook best we weer creepy is..

    Like

Reacties zijn gesloten.