Mijn boekrecensie van Ongrijpbaar van Bianca Nederlof & WINACTIE!

Ongrijpbaar, toen ik de titel las dacht ik, wat zou de schrijver hiermee bedoelen, wat is er ongrijpbaar, is het de liefde? Toen ik mij twee seconden later realiseerde dat dit boek een thriller was, dacht ik aan iets wat gestolen was, iets wat dierbaar was en besloot ja te zeggen tegen uitgever LetterRijn, ja, dit boek wil ik lezen en recenseren tijdens de Thrillerweken in oktober én ik wil dit boek weg geven tijdens een winactie en gelukkig dacht Christina daar ook zo over!

Ongrijpbaar Bianca Nederlof

Ongrijpbaar | Bianca Nederlof | ISBN 9789491875076 | 225 pagina’s |

Jaar van uitgifte (oktober) 2014 | Uitgever LetterRijn | Literaire thriller | flaptekst

Voeg dit boek toe op:   of  Hebban

Bianca Nederlof (1980) leerde zichzelf lezen op haar vijfde en op school maakte zij haar eerste verhalenbundel met behulp van papier, plakband en nietjes. En wat mij betreft komt haar werk dit ten goede, ik bedoel, iemand die al vanaf jonge leeftijd zich met zoveel passie op het lezen en schrijven stort kan alleen maar een succesvolle schrijver worden, toch?

Net als Memento Mori van Jolka is dit een duo recensie, Christina schrijft haar boekrecensie en ik schrijf de mijne, ook over Ongrijpbaar hebben wij elkaar niet gesproken. Ik heb geen idee of Christina dit een goed boek vond of niet, we hebben alleen aan elkaar gemeld dat we in het boek waren begonnen en dat we het uit hadden, niet meer en niet minder.

Ik begon zondag in dit boek en kon het niet meer weg leggen, ik heb het boek in één ruk uitgelezen. Ja, je leest het goed: ik heb een THRILLER in één ruk uitgelezen. En bedankt Bianca Nederlof, daar gaat mijn zorgvuldig opgebouwde imago; “thrillers, nee dank je, ik houd van niet thrillers”, en lees ze vervolgens in één ruk uit. Maar alle gekheid op een stokje, ik heb geen hekel aan thrillers, mijn voorkeur gaat slechts uit naar literatuur.

Ongrijpbaar vertelt het verhaal van Silvia, haar grootste angst is haar zoontje Nick te verliezen. Dat deze angst niet ongegrond is blijkt al snel als zij haar zoontje uit het oog verliest tijdens de Sinterklaas intocht. Binnen enkele minuten verdwijnt haar zoontje Nick plotsklaps uit haar leven en uit dat van haar man David. Wat heeft het verleden van Silvia hier mee te maken, waarom heeft ze nooit aan David verteld waarom zij hem ooit zo toevallig ontmoette en waarom heeft zij nooit liefde gehad van haar moeder?

Nederlof weet wat zij doet, je merkt dat zij veel schrijfervaring heeft, zij doseert de spanning heel geleidelijk, net als Simone van der Vlugt, het verhaal heeft hedendaagse thema’s in zich (w.o. de huidige zwarte pieten discussie), het wordt in ik-vorm vertelt, wat er zeker toe bijdraagt dat je meeleeft met Silvia. In hoofdstuk één is de angst van Silvia al voelbaar, je wilt weten waar haar grote angst vandaan komt, ik bedoel elke ouder is bang om zijn kind te verliezen, maar Silvia’s angst is zo extreem voelbaar in het boek, hier moet iets anders achter zitten en dat is precies wat je meetrekt in het boek en waardoor je het niet meer weg kunt leggen.

Het verhaal wordt wisselend in tijd verteld en qua tijdspanne loopt het verhaal vanaf de jeugd van Silvia tot aan het heden. Ik vond het soms lastig om dit te herkennen, kwam er dan na 4 regels lezen in een nieuw hoofdstuk pas achter dat het verhaal switchte in tijd. Ik vind dat de schrijver veel aandacht heeft besteed aan de details, soms bewust -denk ik- omdat een detail later van belang blijkt te zijn maar wellicht ook onbewust en dat geeft een mooie schwung aan het verhaal, het is niet moeilijk om je voor te stellen hoe de omgeving eruit ziet, of om je voor te stellen hoe de ouders elkaar soms bijna in de haren vliegen om het verdriet over de verdwijning van hun zoontje.

4 / 5 sterren, het laatste boek dat ik in één ruk uit las en zeer goed vond was Dansen in de hemel van Michael Pilarczyk, geen thriller, maar ik werd wel meegezogen in het verhaal vanaf de eerste tot de laatste pagina. Het gebeurt sporadisch, ik lees een boek van rond de 250/300 pagina´s meestal in twee tot drie dagen uit, dus als ik een boek in één ruk uitlees dan betekent het dat de schrijver iets met mij deed, en ja Bianca Nederlof deed iets met mij, haar woorden hielden mij gevangen in haar boek van het begin tot het einde!

DEZE WINACTIE IS GESLOTEN!

Jij kunt kans maken op Ongrijpbaar van Bianca Nederlof! Wat moet jij hiervoor doen:

• Volg zowel uitgever LetterRijn (klik) als Sandra schrijft en leest (klik) op Facebook
  • Laat jouw naam en een geldig e-mailadres achter in het hier onderstaande formulier.

Voorwaarden:

• Je woont in Nederland.
  • Je bent 18 jaar of ouder
  • De sluitingsdatum voor deze winactie is op woensdag 29 oktober om 23.59 uur
  • De bekendmaking van de winnaar is op donderdag 30 oktober op mijn blog. De winnaar ontvangt dezelfde dag een e-mail
  • De winnaar reageert binnen 48 uur op mijn e-mail, anders ben ik genoodzaakt een nieuwe winnaar te kiezen

Dit is de derde thriller die ik las voor de Thrillerweken. Ben jij benieuwd wat mijn partner in crime Christina van Christina’s boekenhoekje van Ongrijpbaar vond: klik. Daarnaast kun jij óók bij haar kans maken op de boek, jij maakt dus dubbel zoveel kans!

Succes!!

Ongrijpbaar van Bianca Nederlof  heb ik ontvangen van Uitgever LetterRijn. Het feit dat ik dit boek gratis van de uitgever heb ontvangen beïnvloedt mijn mening over dit boek op geen enkele wijze. Graag wil ik Uitgever LetterRijn hartelijk danken voor dit boek, ook voor het feit dat ik het na het lezen en recenseren weg mag geven tijdens mijn winactie.

* ik tel De ooggetuige die ik onlangs las niet mee omdat dit boek slechts 96 pagina’s telde.

13 gedachtes over “Mijn boekrecensie van Ongrijpbaar van Bianca Nederlof & WINACTIE!