Social media kanalen, je kunt niet 24/7 online zijn?

Standaard

Ik heb het ruim 6 maanden geprobeerd, aanwezig zijn op allerlei social media kanalen, ik twitterde en Facebookte mij suf, ik vond zelfs nog tijd om Instagram bij te houden en welja ook Pinterest kon er ook nog wel bij. Werkelijk overal konden jullie mij vinden op social media. Totdat ik eind augustus dacht, dit is te idioot voor woorden, ik kán niet al die social media kanalen bijhouden en eerlijk gezegd, ik voel er ook helemaal geen behoefte toe om de hele dag aanwezig te zijn op social media. Dus ik besloot, dit gaat veranderen, en wel nu, ik kies mijn social media “niche”.

Ik heb er een aantal dagen voor uitgetrokken om te zien wat ik nu de leukste social media kanalen vond, daaruit heb ik er twee gekozen waar mijn focus ligt, de overige social media kanalen houd ik bij, maar ik besteed hier nu veel minder tijd aan. Wat leverde dit mij op: tijd, kostbare tijd! Je kunt bij wijze van spreken 5 kranten per dag lezen, maar de informatie blijft grotendeels hetzelfde, voor mij geldt hetzelfde met al die social media kanalen.

Sommige bloggers plaatsen een link naar een nieuw artikel op alle social media kanalen; van Instagram tot Pinterest, van Google + tot Tumblr en van Twitter tot Facebook en soms zelfs ook nog op hun privé Facebook. Ik vind het knap, ik heb een mateloze bewondering voor mensen die dit kunnen, ik faal vreselijk in dat soort dingen en alles mag dan geautomatiseerd doorgeplaatst worden, ik voel mij alsof ik in een circus sta en alle bordjes in de lucht probeer te houden. Geprobeerd en jammerlijk mislukt; de hoogste tijd om mijn social media “niche” te kiezen.

Wat doe ik nu sinds een week of 6 anders

Ik heb al mijn social media kanalen (m.u.v. mijn privé Facebook uiteraard) al eerder de naam van mijn blog gegeven (Sandra schrijft en leest of SSL) en ik ben voornamelijk met mijn blog bezig op social media. Mijn focus ligt nu sinds een week of 6 op mijn Facebookpagina en op Pinterest, daar besteed ik bijna dagelijks tijd aan. Daarnaast heb ik afgelopen weekend mijn privé Facebook account (opnieuw) tot een “boek en blog vrije zone” omgetoverd zodat het weer echt privé is en familie en vrienden niet meer bedolven worden onder mijn enthousiaste en irritante blogbabbels.

Waarom kies ik voor mijn Facebookpagina (klik)

Via mijn Facebookpagina heb ik direct contact met jullie, de bezoekers van mijn blog, en dat vind ik leuk, bijzonder leuk durf ik wel te zeggen. De interactie tussen ons en het feit dat jullie ook onderling tips geven aan elkaar of enthousiast reageren op elkaars reacties vind ik heerlijk om te zien. Mijn Facebookpagina is mijn kleine “boeken utopia”, heerlijk, ik geniet en voor mij is het de perfecte aanvulling op mijn blog!

Waarom kies ik voor mijn Pinterest (klik)

Ik was lang voordat ik begon met mijn boekenblog al een behoorlijke fanatieke “pinner”. Enige tijd nadat ik met mijn blog begon heb ik een stuk of 20 borden opnieuw opgezet, deze keer “privé” en heb ik de overige borden zo ingericht dat de meeste borden goed aansluiten op mijn boekenblog. Onlangs heb ik alle blog gerelateerde borden voorzien van mijn logo, vond ik wel leuk en overzichtelijk staan.

pinterest

Wat doe ik op Twitter (klik)

Twitter gebruik ik om nieuwtjes in boekenland te lezen, journalisten, redacteurs, uitgevers en boekenwinkels te volgen en uiteraard om mijn collega boekenbloggers te volgen. Ik deel hier mijn boekrecensies, stuur tweets het wereldwijdeweb over boeken, deel updates van mijn Facebookpagina of ik klets wat met een collega boekenblogger. En dat is het dan, over mijn privéleven praten op Twitter vind ik lastig en laat ik derhalve achterwege.

Verwijderd: Instagram

Tsja ik zat ruim een jaar op Instagram en ik ben er gewoon niet goed in, ik val in herhalingen (vandaar die 300 foto’s van koffie verkeerd in allerlei bekers) en maak ook al geen prachtige foto’s. Af en toe deed ik een poging, dan maakte ik in mijn ogen een geweldige foto, plaatste het en vervolgens had ik er niets bij te vertellen om over al die hashtags nog niet eens te beginnen. Het is duidelijk, Instagram en ik zijn een slechte match, ik ben dan ook sinds kort gestopt met Instagram.

Verwijderd: Google +

Ik begon vol enthousiasme, volgde zelfs een gratis online cursus over hoe Google + werkt, maakte accounts aan en begon enthousiast te delen. Maar om nu te zeggen dat het iets opleverde, nee. Ik zag de linken van bloggers die ik ook op andere plekken tegenkwam, toch volgde ik voldoende bedrijven en ondanks dat daar dingen tussen stonden die ik interessant vond, maar die kan ik ook via Feedly volgen. Tijd om ook hier de stekker uit te trekken.

Bloglovin (klik) en Feedly (klik)

Ik gebruikte Bloglovin om blogs te volgen maar de functie om blogs op een eenvoudige manier te sorteren of om blogposts snel te kunnen delen, ontbreken. Feedly heeft deze functies wel en ik besloot een maand of 3 geleden om over te stappen op Feedly. Nu weet ik dat er bloggers zijn die veel waarde hechten aan Bloglovin en de hoeveelheid volgers aldaar, ik voel dat niet zo. Of ik nu 20 volgers op Bloglovin heb of 2000 volgers, het succes van mijn blog meet ik daar niet aan af, daarvoor kijk ik bijvoorbeeld liever naar mijn statistieken of nog belangrijker: mijn bounce rate.

Voor zover ik weet is Bloglovin ooit in het leven geroepen om fashion- en beautybloggers te volgen. Zeg nu zelf, boekenbloggers hebben geeneens een eigen categorie op Bloglovin, wij worden onder de noemer “films, music and books” geschoven, goh hoe origineel? Bloglovin zie ik als een makkelijke manier waarop iemand mijn blog kan volgen, net als RSS, Feedly en Wordpress; iedereen zoekt de manier die bij hem past, ik kies voor Feedly.

Wat is jouw favoriete social media kanaal en ben jij 24/7 online?

 

Sandra

 

33 gedachtes over “Social media kanalen, je kunt niet 24/7 online zijn?

  1. Ik ben een instagram junkie, fanatiek twitteraar en facebook gebruiker. Ik heb zelfs 2 facebookpagina’s,eentje die ik voornamelijk gebruik voor like en share acties en die is openbaar de andere is prive en daar deel ik wel eens wat qua acties maar lang niet meer zoveel als vroeger. Wel een linkje naar mijn blog als er een nieuw artikel online komt. Pinterest heb ik ook maar gebruik ik weinig. Bloglovin heb ik tweemaal gehad maar ook tweemaal verwijderd. Google+ heb ik nooit bewust ingericht. 24/7 lukt niet maar 12/7 lukt aardig 😉

    Liked by 1 persoon

    • Oh ja jij hebt 2 FBaccounts, dat is waar ook, ik vind dat supernetjes van je, ik ben zo´n iemand die mateloos irriteert aan al die “deel en win acties”. Een keer per dag, prima, maar 3 of 4 keer, nope, nu kan ik die personen ontvolgen of op niet volgen zetten maar dan mis ik ook al het andere wat zij zeggen, een dilemma. Ik vind het van jou dus prima dat je je blogpost op je persoonlijke FB deelt (omdat je geen FBpagina hebt), jammer genoeg zijn er ook mensen die hun blogpost op hun FBpagina plaatsen én op hun persoonlijke FBaccount, allemaal leuk en aardig maar ik vind dat een overkill, hoe irriteer je mensen?

      Like

  2. In de voorbije jaren heb ik zo’n beetje op elk social media kanaal wel een of meerdere accounts gehad. En heb ze net zo makkelijk allemaal weer van de hand gedaan. Alle vrijgekomen tijd (en dat is heel wat kan ik je zeggen) steek ik nu in lezen, bloggen en sporten (naast mijn werk). Twitter gebruik ik minimaal om af en toe een link te posten. Eigenlijk zeg ik het niet op vanwege blogpraat. Verder heb ik nog een Diaspora account (net zoiets als dat hyperige Ello waar je nu iedereen over hoort) maar dat is zo klein dat je er bijna niet naar om hoeft te kijken. And that’s it.
    Alleen mijn eigen blogsite gebruik ik dus. Alles centraal. Alles in eigen beheer. Meer heb ik eigenlijk niet nodig.

    Liked by 1 persoon

    • Dat is zeker waar, ik heb mijn Twitter tijd gehalveerd, Google + en Instagram de deur uit gedaan en ik heb nu echt tijd over, erg fijn. Mooi omschreven trouwens: alles centraal en alles in eigen beheer, dat is zeker waar!

      Like

  3. Wel Sandra duidelijk verhaal! Je doet wat bij je past en natuurlijk kun je niet net als Mae Holland alle bordjes hoog houden 😉 Heb je de Cirkel al gelezen? Mijn sociaal media visie is nog niet zo vastomlijnd, maar daar wordt over nagedacht en wie weet tzt ook over geschreven. Ik probeer wel 6/7, dus een dag in de week niet op social media, maar zelfs dat is geen wet voor mij.

    Liked by 1 persoon

  4. bij mij is het allemaal vaak tijdelijk…
    heb als een gek getwitterd, nu komt er alleen nog online welke blog er online is,..
    bij zware verveling wil ik wel eens op twitter kijken…
    Facebook ligt compleet stil, het is dat ik wel eens getagd word dat er opeens like’s komen, hahaha
    Instagram is het nu, maar ook alweer minder dan het was…
    Mijn inloggegevens van Google+ zou ik niet eens meer weten…

    Goed dat je hier voor jezelf een keus in gemaakt…
    ik ga je koffie’s wel missen op Instagram 😉

    Liked by 1 persoon

    • Dat herken ik, bij mij waren het ook vlagen, vorig jaar was ik helemaal into Instagram en plaatste foto’s bij de vleet. Speciaal voor jou zal ik af en toe een koffie verkeerd op Twitter plaatsen 😛

      Like

  5. Prima toch om alles uit te proberen en dan te kijken wat wel of niet bij je past. Sommige social media lenen zich gewoon beter voor bloggen of liggen je soms gewoon niet. Het kost allemaal al zoveel tijd, dan is het beter om je energie te gebruiken voor die social media waar je je fijn bij voelt of die gewoon goed werken.

    Voor mijn blog gebruik ik eerlijk gezegd vooral Twitter. Een Facebook pagina moet ik nog steeds eens aanmaken. Google+ en Bloglovin kan men gebruiken om mijn blog te volgen, maar gebruik ik zelf eigenlijk minder intensief (Google+ eigenlijk helemaal niet). Vind Feedly veel fijner en overzichtelijker. Dus die gebruik ik zelf om blogs te volgen.

    Facebook, Pinterest en Instagram gebruik ik wel veel, maar vooral privé. Niet perse voor mijn blog (al post ik soms wel iets bloggerelateerds). En daar ben ik de ene keer weer wat actiever dan de andere keer.

    Liked by 1 persoon

  6. Herkenbaar. Ik gebruik de Social Media-kanalen ook vrijwel alleen voor mijn blog. Ja, ik heb een prive-FB account waar ik ook mede-bloggers op toelaat, maar voor de rest hou ik het redelijk gescheiden. Instagram vind ik leuk (doe mij maar een foto om te delen, de rest blog ik wel) en daar geniet ik ook zeer van, Twitter is superhandig om op de hoogte te blijven en om zelf dingen te delen en Bloglovin is inderdaad een ondergeschoven kindje voor mij; ik hou het niet bij en vind het ook niet de moeite waard om dagelijks bij te houden. Updates over mijn favo blogs krijg ik wel via andere kanalen 🙂
    Goed dat je afstand hebt genomen en je niet laat leiden door wat anderen vinden dat je zou moeten doen oid, lijkt me heerlijk rustgevend! Genietze van je hervonden rust!

    Liked by 1 persoon

    • Ja Twitter is inderdaad superhandig he om op de hoogte te blijven en dingen snel te delen?! Ahwww lief @ je laatste 2 zinnen, het is inderdaad heerlijk rustgevend en ik laat mij inderdaad niet leiden door wat anderen vinden wat ik zou moeten doen, ligt aan mijn leeftijd denk ik en het feit dat ik graag mijn eigen koers vaar als blogger. Je kunt alles overleggen maar eigenlijk weet je vaak het antwoord al als je diep van binnen kijkt (= wijsheid komt met de jaren).

      Like

  7. Herkenbaar, overal en nergens een account om het vervolgens allemaal een beetje te “vergeten/verwaarlozen”. Dat heb ik voornamelijk met Pinterest, eerlijk gezegd denk ik daar pas weer aan als ik een melding krijg dat er iemand iets van mij gepint heeft.
    Twitter heb ik ook voornamelijk om van allerlei dingen op de hoogte te blijven en met sommige boekbloggers zo nu en dan wat te zwetsen 😉
    Blog is voornaamste en IG is puur fun i.v.m. mijn wolken/luchtenverslaving 😉
    Nee, ook hier geen 24/7 online, er zijn echt leukere dingen om te doen …. lezen bijvoorbeeld 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Ja precies, ik wist niet eens meer dat ik een tumblr account had hahaha! ♥ @ wolken/luchtverslaving, gelukkig plaats je je links naar je IG foto’s ook op Twitter, kan ik lekker blijven genieten van je prachtige foto’s! Enne YES @ er zijn echt leukere dingen om te doen…. lezen bijvoorbeeld!

      Like

  8. Anjaderijk

    Hi. ik deel mijn blog op fb en op twitter. dit heb ik ingesteld en als ik dan een blog online zet dan, komt dat automatisch ook op mijn fb en twitter. Heel handig en kost me geen tijd. dit kan je ook voor pinterest en anderen doen. Op wordpress doe je dit onder instellingen en dan op subgroep Delen klikken. dan kan je bij de volgende blog aanvinken (rechts) waar je het wil delen. Ik laat alles aangevinkt. en dan hoef ik niks te doen. je kan het ook per keer bekijken.

    Misschien heb je hier wat aan, want elk beetje tijd is kostbaar en besteed ik liever ook aan ene boek.

    Liked by 1 persoon

    • Ja dit heb ik ook allemaal automatisch ingesteld, scheelt inderdaad veel tijd Anja, zie ook mijn blogpost over hoe ik blog van eerder dit jaar.

      Het gaat mij meer om de tijd die je in het algemeen besteed aan social media (om informatie tot je te nemen en te delen etc), niet alleen de berichtjes zelf 😉

      Like

      • Anjaderijk

        Zo ver was ik nog niet, was pas net op je blog aangeland, via de fb groep. Zal die andere ook gaan lezen.
        en inderdaad. Bij mij is het met vlagen en ik kan heel goed, dat weet ik gelukkig van mezelf, zonder alles. ik heb gewoon maanden geen internet gehad enz. en dat was prima.

        Liked by 1 persoon

      • Ah leuk om te horen Anja!
        Maar als je maanden geen internet hebt, hoe blog jij dan? Las je dan een pauze in, deel je dat met je bezoekers of verdwijn je tijdelijk zonder uitleg of houd je contact via je Facebookpagina of Twitter?

        Like

  9. Anjaderijk

    Vrij simpel. ik zat eerst op een kamer, op een boerderij. Er was internet maar zo langzaam. en ik werkte minimaal 10 uur per dag. Eens in de tijd ging ik dan vrienden in een dorpje verderop waar ik gebruik kon maken van internet. Dan las ik snel mijn mail en schreef ik mijn blog. Ze wisten dus niet hoelang het zou duren voordat ik weer wat zou schrijven. Voor noodzakelijke dingen wisten de meesten mijn telefoonnummer of me via mijn ouders te bereiken. Daarna had ik een woning gevonden. Maar dat duurde vrij lang. moest een monteur komen( dat is standaard hier) en ik moest dus mijn verhuurder telkens vragen, of hij naar het bedrijf wou bellen, dat ze mij moesten bellen. Ik had geen vaste telefoon nog en ik kan dus niet met mijn mobiel, dat nummer bereiken. Heel lastig dus. maar het heeft uiteindelijk gewerkt. Maar daaraan weet ik dat ik heel goed zonder kan.
    En pas ik hier in DE woon gebruik ik werkelijk facebook. Naar omdat niet iedereen facebook heeft kwam ik op een blog uit. want iedereen gaan mailen zag ik niet zitten 😛 En twitter had ik alleen voor mijn bedrijf.
    En nu heb ik bijna altijd internet. dat voelt echt als luxe.

    Like

  10. Voor mijn blog zit ik eigenlijk enkel op Twitter. Facebook en Instagram zijn voor mij voor privé-accounts. Ik volg ook alle blogs met Feedly, heb dat altijd makkelijker gevonden dan Bloglovin.

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.