Mijn boekrecensie van Gouden jaren van Annegreet van Bergen

Ik geloof niet dat ik eerder zoveel tweets over een boek het wereldwijdeweb heb in geslingerd als tijdens het lezen van Gouden jaren van Annegreet van Bergen. Ik zou deze boekrecensie moeiteloos met één woord kunnen vormen: “feestje”……………. !

Gouden jaren

Gouden jaren | Annegreet van Bergen | ISBN 9789045023540 | 352 pagina’s |

Jaar van uitgifte 2014 | Uitgever Atlas Contact | non-fictie en informatief | flaptekst*

Voeg dit boek toe op:  of  Hebban

Annegreet van Bergen is geboren in 1954 en is econoom. Eerder schreef zij de best-seller De lessen van burn-out.

De ondertitel van Gouden jaren is: Hoe ons dagelijks leven in een halve eeuw onvoorstelbaar is veranderd. Van Bergen heeft dit boek geschreven ter herinnering aan haar grootmoeder Gerritje Schukkink.

In de zomer van 2012 raakte zij op een feestje in gesprek met iemand en zij spraken over de pensioenkorting. Haar gesprekspartner brieste: “Het is ons al die jaren beloofd dat ons pensioen welvaartsvast zou zijn.” “Dat is zo,” zei ik, “maar had jij je 40 jaar geleden kunnen indenken dat de welvaart zo zou toenemen dat jij twee maanden per jaar met vakantie kunt gaan?” Een prachtig relaas tussen de schrijver en haar gesprekspartner, want hadden onze ouders en/of grootouders zich kunnen voorstellen dat wij nu bij een full time dienstverband rond de 25 vakantiedagen hebben? Of wat dacht je van een toilet binnenshuis mét toiletpapier i.p.v. een ton en wat krantenpapier?

In Gouden jaren neemt de schrijver ons mee langs de volgende 7 hoofdstukken:

• Eerste levensbehoeften: eten, wonen, huishouden en kleding,
  • Opleiding en opvoeding: onderwijs, kindertijd
  • Communicatie en informatie: telefoon, nieuws en amusement en geldverkeer
  • Mobiliteit: auto, fiets, viaducten en tunnels, vliegen en vakantie
  • Gezondheid: eigen tanden en kiezen, geneeskunde en ouderenzorg
  • Comfort en kwaliteit: wegwerpgemak, afval en hergebruik, betere waar voor je geld en fotograferen
  • Werk en vrije tijd: adieu baan voor het leven, werkomstandigheden, kantoorwerk en vrije tijd voor iedereen

Elk item komt uitvoerig aan bod, de schrijver heeft er voor gekozen om tevens anderen aan het woord te laten, waarmee de verhalen worden verduidelijkt met voorbeelden. Zij maakt ook gebruik van de digitale database statline van het CBS, waardoor de verhalen voor mij nóg meer gaan leven. In 1957 had bijvoorbeeld 3% van de Nederlanders een koelkast, in 1962 was dat 19% en in 1972 88% en tegenwoordig staat er (bijna) in iedere keuken een koelkast. De reden waarom weinig mensen een koelkast hadden in 1957 is logisch te noemen, men had toen nog geen sauzen die bewaard moesten worden of frisdranken of dranken, destijds was het vooral lastig om melk goed te houden. Daar had je vervolgens weer de melkboer voor, deze kwam iedere dag aan de deur, een koelkast was dus amper nodig in het dagelijks leven.

Ik ben in 1967 geboren en ik kan mij de melkboer niet herinneren maar wel de schillenboer, de SRV-wagen en de bakkerskar. Rond mijn twaalfde verdween de SRV-wagen, alwaar mijn moeder trouwens weinig kocht, hoogstens de dingen die zij vergat mee te nemen uit de supermarkt én de karnemelkse pap, dat was wekelijks een vaste prik (in een glazen fles). De schillenboer heb ik na mijn 9e niet meer gezien en de bakkerskar rijdt nog steeds rond in mijn woonplaats, al is het nu alleen in het weekend.

Die schillenboer was nogal een dingetje destijds, als ik het mij goed herinner werd van de schillen diervoeder gemaakt en er werd steeds op gehamerd dat men vooral niet per ongeluk een aardappelschilmesje (leuk Scrabble woord trouwens) in de schillenbak moest achterlaten. Nog iets grappigs, ik heb nog steeds het schilmesje van mijn overleden moeder, zij had er slechts één en oh wee als dat ding zoek raakte (inderdaad, ik gooide het samen met de schillen weleens weg in een ijverige bui), als ik mijn besteklade nu opentrek glimmen er mij een stuk of 6 tegemoet: zou de welvaart zijn of is het pure gemakzucht?

Waarom vertel ik jullie dit zul je je wellicht afvragen, nu, dit is wat dit boek met mij deed, ik probeerde mij dingen te herinneren uit mijn jeugd, dingen die mijn ouders mij vroeger vertelden en ging vervolgens het dialoog aan met andere mensen. Hoe ging dat vroeger bij jullie thuis, hadden jullie een koelkast, deelden jullie moeder ook een stofzuiger met de buren (vertelt Van Bergen in het boek), kun jij je de oude spoorwegovergangen herinneren, wisten jullie dat deze vroeger letterlijk opgetakeld diende te worden en dat het stel dat in het spoorweghuisje woonde dit regelmatig ook om 05.30 uur moesten doen? Wist jij dat de A2 vroeger Rijksweg 1 werd genoemd en dat deze in 1954 werd geopend en dat er 1 obstakel was: de spoorlijn Aalsmeer – Nieuwersluis (geen reguliere reizigerslijn, het werd gebruikt om materieel van de NS naar de sloperij in Mijdrecht te brengen). Zie je het voor je, je tuft lekker in je auto op de A2 richting Utrecht en opeens moet je volop in de remmen voor een spoorwegovergang?

Afijn, het moge duidelijk zijn, dit boek geeft voldoende gespreksstof; ik heb de afgelopen weken prachtige verhalen gehoord over de jaren vijftig en zestig toen ik vertelde dat ik dit boek las. Het boek leest trouwens als een fijne roman, de hoofdstukken worden langzaamaan aaneen geregen, in ieder hoofdstuk herken ik wel iets uit mijn jeugd of uit de jeugd van mijn ouders, heerlijk, een “walk down memory lane”, ik heb genoten!

4 / 5 sterren, omdat dit boek een feestje was, een feestje waarvan ik genoot. Dit boek is trouwens uiterst geschikt als cadeau in de feestmaand december.

Oh ja, mocht jij toevallig de meisjes op de foto van de omslag herkennen, Atlas Contact is op zoek naar hen! Spreekt dit boek jou aan, volg dan ook de Gouden jaren Facebookpagina.

Gouden jaren van Annegreet van Bergen heb ik ontvangen van uitgever Atlas Contact. Het feit dat ik dit boek gratis van de uitgever heb ontvangen beïnvloedt mijn mening over dit boek op geen enkele manier. Graag wil ik Atlas Contact hartelijk danken voor het toesturen van dit boek.

een greep uit mijn tweets over Gouden jaren

14 gedachtes over “Mijn boekrecensie van Gouden jaren van Annegreet van Bergen

1. Leuk dat je zo genoten hebt van het boek. Ik mocht ‘m een tijdje terug al lezen voor de Club van Echte Lezers en vond het ook erg fascinerend, ook al heb ik veel van de zaken die beschreven worden nooit meegemaakt (ik ben van 1977), ik herken wel veel van verhalen van mijn ouders en grootouders. En vond sommige dingen ook wel een eyeopener, we vinden zoveel dingen vanzelfsprekend maar nog maar 1 of 2 generaties terug was er veel zo compleet anders.

• Ja dat is waar, we vinden sommige dingen zo vanzelfsprekend terwijl het een paar generaties terug het compleet anders was. Ik was stomverbaasd dat we pas sinds de jaren 70 “krieltjes” eten en dat ze voor die tijd als diervoeder werd gebruikt.

2. Oh, dit zou echt een boek voor mij zijn! Ik vind zo het zo leuk om mijzelf onder te dompelen in andere tijden (iets wat nog helemaal nog niet zo lang geleden is).

3. Jeanette

Ik herken wel het een en ander, zet het op mijn nog te lezen lijst. Heerlijk zulke verhalen over de jaren 50 t/m 70, nostalgie. Ik heb echt al van die herinneringen van voor of na het overlijden van mijn vader is dit of dat wel er hard veranderd. Wij hebben ook nog maar 17,5 jaar een computer in huis, je kan je nu toch geen leven meer zonder voorstellen. Leuk al die dingetjes, tv zonder afstandsbediening, bij storing gaf je een klap tegen de zijkant van de tv en bij geluk deed hij het weer. Nu ligt bij een internet storing heel ons sociale netwerk plat. Wat is er toch veel veranderd in de tijd.

• Herkenbaar Jeanette! Jaaa die tv zonder afstandbediening, mijn broer en ik werden iedere avond aan “het werk” gezet, zet jij de tv eens op 1, of op 2 haha. En die klap, yep die werkte inderdaad prima, het zou nu niet in mijn hoofd opkomen om een lel tegen mijn tv te geven. Ja inderdaad, bij een internetstoring ligt ons hele sociale netwerk plat, of zoals laatst dat Facebook het niet deed, mensen in paniek op Twitter, zo komisch, alsof mensen ook niet meer weten hoe ze contact met mensen moeten maken zonder internet?

4. Voetje

Mij lijkt het wel een leuk boek. Ik interesseer mij wel in die onderwerpen maar zou het als Belg ook leuk zijn om het boek te lezen of zijn het allemaal typisch Nederlandse dingen?

• Nee het zijn geen typische Nederlandse dingen, heel veel dingen gelden ook voor België, wellicht wijkt een jaartal dan iets af (aantal dodelijke ongelukken met de auto bijvoorbeeld), maar ik denk dat het voor jou even leuk is om te lezen als het voor mij was.