De bibliotheek, uitgevers en boekenwinkels, wat hebben zij gemeen?

Standaard

Om gelijk de vraag te beantwoorden: deze drie zijn o.a. diegene die mijn honger naar boeken stillen, de boeken die ik voor mijn boekenblog lees en recenseer. Dit is mijn tweede bijdrage aan #50books vraag 9: hoe kom jij aan jouw boeken? Dit leek mij nu eens een interessante vraag om te beantwoorden, want tsja, hoe komt een boekenblogger nu eigenlijk aan haar boeken?

bron foto: www.sv.nl

De bibliotheek

De grootste bron voor het verkrijgen van mijn boeken is toch wel de plaatselijke bibliotheek. Ik bezoek bijna wekelijks 2 bibliotheken, de ene om in het leescafé een koffie verkeerd te drinken en gelijk een boek te lezen, de andere bibliotheek bezoek ik bijna wekelijks omdat ik de medewerkers daar ondertussen van naam ken en zelfs hun smaak weet, oh ja en omdat de tafel met nieuwe boeken daar altijd goed gevuld is, heerlijk!

Ik kies er regelmatig voor om een bibliotheekboek te recenseren zodat ik zeker weet dat de bezoekers van mijn blog het boek ook bij hun bibliotheek kunnen lenen. Alleen maar over zeer nieuwe boeken bloggen kan leuk zijn, maar als jij, bezoeker van mijn blog, enthousiast wordt over een boek en het vervolgens nog 3 maanden duurt voordat het via de bibliotheek te leen is, dan zou ik dat echt vervelend vinden.

Uitgevers

Als boekenblogger ben ik in de gelukkige positie dat ik door uitgevers wordt benaderd om voor hen een boek te recenseren en dat ik uitgevers ook zelf kan benaderen als ik een leuk boek zie op hun website of social media. Ik probeer de regel 60/40 te hanteren, van elke 10 boeken die ik recenseer lees ik en recenseer ik 4 boeken welke ik via een uitgever heb ontvangen (zgn. recensieboeken). Ik probeer daarbij zoveel mogelijk boeken te kiezen die net buiten het geëffende pad liggen (als in niet al 100 keer gerecenseerd door bloggers), ook probeer ik er op te letten om boeken te kiezen die al een paar weken uit zijn, ik plaats zelden een boekrecensie op mijn blog op de dag dat het boek wordt uitgegeven zodat het voor de bezoekers van mijn blog makkelijker is om dit boek aan te schaffen (want voorradig) of om het te lenen via de bibliotheek. Wat ik zeg, het is mijn streven maar het lukt niet altijd 😉

Leesclub

Ik ben sinds vorige maand deelnemer van Een perfecte dag voor literatuur (klik), ik lees maandelijks een boek via hen en krijg deze thuisgestuurd door de desbetreffende uitgever. Dit boek tel ik niet op bij mijn recensie-exemplaren maar vallen bij mij onder de noemer “leesclub”.

De boekenwinkel

Ik koop meestal 1 á 2 boeken per maand en vaak ook nog 1 of 2 e-books. Omdat ik momenteel nog 23 ongelezen boeken in mijn boekenkast heb staan (laat ik het aantal e-books maar niet noemen, kuch kuch) koop ik momenteel geen boeken, het voelt niet goed om nieuwe te kopen als er nog zoveel ongelezen in mijn boekenkast staan, je kunt overdrijven, toch?! Mijn favoriete boekwinkel is een boekenwinkel met een ruime sortering literatuur, ik vind het soms zo jammer als een boekenwinkel tevens volgepropt staat met kantoorartikelen of 6 wanden met tijdschriften heeft en slechts een klein hoekje met literatuur. Maar goed, wellicht ga ik hier eens een blogpost aan weiden?!

Winacties

Ik heb dit jaar 4 boeken gewonnen via winacties op Facebook of via een boekenblog. Ik vind winacties met prijsvragen het leukste. Waarom ik zelf dan “stuur je naam en e-mailadres in” winacties houd is mij een raadsel, misschien moet ik eens een leuke prijsvraag verzinnen?

Vriendenkring

Ik leen soms een bibliotheekboek van een vriendin als er bij mijn bibliotheek bijvoorbeeld een wachtlijst is, verder krijg ik regelmatig Libelle Bookazines en ruil ik e-books met vriendinnen.

Zoals je kunt lezen heb ik diverse bronnen waaruit ik kan putten. Koop jij zelf vaak boeken of leen je ook veel bij de bibliotheek?

Dit was mijn tweede bijdrage aan #50books, mijn vorige bijdrage kun je hier lezen. De oplettende lezer heeft gemerkt dat ik stiekem een andere vraag gekozen heb dan ik vooraf had opgegeven, iets met geen inspiratie hebben 😉 Ben jij benieuwd hoe de andere bloggers vraag 9 hebben ingevuld: klik.

 

Sandra

15 gedachtes over “De bibliotheek, uitgevers en boekenwinkels, wat hebben zij gemeen?

  1. Jeanette

    Ik ga elke week naar de bibliotheek en ik lees veel e-books die koop ik dan bij bol of via de kobo e-reader en ik vind het leuk om bij de boekhandel rond te struinen en ook ga ik veel naar een tweedehands boekwinkel in Sliedrecht. Heerlijk zoeken naar goede boeken voor weinig geld vind ik een leuke bezigheid. Koop ook veel tweedehandsboeken via http://www.boekwinkeltjes.nl. Onder kennissen ruilen wij steeds een boekentas en als die de kring rond is geweest, geven we de tas weg aan de kringloop of zo en dan haalt een van ons zijn kast weer leeg en gaat hij weer een rondje langs iederen.

    Liked by 1 persoon

  2. Hoewel ik als kind elke week in de bibliotheek te vinden was (soms zelfs meerdere keren), ben ik er daarna ook tijden helemaal niet meer geweest. Een combinatie van zelf vaker boeken kopen, minder tijd om te lezen (en dus minder nood aan véél boeken) en gaan samenwonen waardoor de nog-te-lezen-boekenstapel in de boekenkast verdubbelde 🙂
    Ik ben mij toevallig vandaag juist gaan inschrijven in de bibliotheek hier, al vermoed ik dat ik desondanks nog veel gekochte boeken zal blijven lezen: de sectie Nederlandstalig is hier (uiteraard) niet zo groot en ik lees toch ook wel graag in mijn moedertaal.

    Like

    • Oh dat lijkt mij inderdaad lastig als je bibliotheek weinig in jouw moedertaal heeft. Moet je je boeken ook vanuit het buitenland bestellen of liggen er wel veel Nederlandse boeken in de boekenwinkels daar??

      Like

      • Tot nu toe heb ik enkel cursusboeken gevonden om Nederlands te leren 😉 Als ik op bezoek ben in België, sla ik af en toe een voorraadje boeken in.

        Liked by 1 persoon

  3. Voetje

    Het zou moeten minderen maar ik koop zo goed als al mijn boeken. Ik probeer wel vaak boeken tegen kleine prijsjes en 2dehands te kopen maar toch… Lenen kan ook he. Ik ben nu ook stilaan aan het overschakelen naar een e-reader.

    Liked by 1 persoon

  4. Pfff, ja de bieb/boekwinkel en online … dat laatste dan vaak in ebookvorm. Maar dat is dan meteen ook de meest verslavende vorm, het is TE makkelijk voor een junk om maar meteen alles te kunnen downloaden 😉

    Like

  5. Ik haal de meeste boeken van bij de bib en sinds ik blog ook bij de recensie-exemplaren. Lenen en krijgen is natuurlijk leuk,maar zelf eens een boek kopen is ook fijn, dus dat doe ik dan ook nog soms.

    Like

  6. Ik koop héél graag boeken, dat bewijst de stapel van 70 te lezen boeken die hier nog ligt, daarnaast ga ik maandelijks naar de bibliotheek. Boeken toegestuurd gekregen heb ik helaas nog niet 😉 Hoewel misschien maar beter zo, ik weet zo al niet waar te beginnen met lezen!

    Like

Reacties zijn gesloten.