Vraag 43: kun jij herkennen of een boek door een man of vrouw is geschreven?

Standaard

Kun jij herkennen of een boek door een man of vrouw is geschreven? Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus, oké, kunnen we hierbij concluderen dat mannelijke schrijvers van Mars komen en vrouwelijke schrijvers van Venus?

mars venus

Kun je direct aan een roman merken door wie het geschreven is, is dit echt zo, of dénken wij dit alleen maar, of liever gezegd, wil de schrijver -mannelijk of vrouwelijk- dat wij dit van hen denken? Hmz…. lastige vraag!

Maar wat gebeurt er als je als lezer niet op de naam van de schrijver let of wat als de naam zowel mannelijk als vrouwelijk kan zijn? Ik heb bijvoorbeeld jarenlang gedacht dat Jean M. Auel, de schrijver van de serie De Aardkinderen (1980) een man was, daar was ik stellig van overtuigd totdat Een vuurplaats in steen in 2002 uit werd gebracht, dat was nogal een ding destijds, er zat maar liefst twaalf jaar tussen deel 3 (Het dal der beloften) en dit 4e deel uit de serie De Aardkinderen. In 1990 was er thuis nog geen internet beschikbaar en eerlijk gezegd kan ik mij ook niet herinneren of er en foto achter op haar boeken stond, wellicht heb ik het gezien maar keek ik niet echt? Afijn, in 2002 was er wél internet en ontdekte ik dat Jean M. Auel een vrouw was. Ik was flabbergasted en dat was prima, mijn straf voor deze kortzichtigheid 😉

En dan heb je nog het pseudoniem, toen ik daar naar zocht op internet stuitte ik op een schrijvers forum en ik was stomverbaasd toen ik het volgende las, geschreven door een vrouw (woorden van gelijke strekking): “ik denk erover een mannen naam aan te nemen als pseudoniem, want mannelijke schrijvers worden serieuzer genomen dan vrouwelijke schrijvers”. Als lezer en als boekenblogger schrok ik hier van, neem ik een mannelijke schrijver serieuzer dan een vrouwelijke schrijver? Nou nee, totaal niet, maar ik vraag mij wel tegelijk af, wat drijft een schrijver om zijn/haar identiteit op te geven voor een boek? Zou ik mijn identiteit opgeven als ik dacht dat mijn boekenblog daar een positieve impuls van kreeg, groter zou worden? Sander de boekenblogger, Sander schrijft en leest, zouden mensen mijn recensies dan serieuzer nemen eigenlijk? Ik denk het niet, ik ken aardig wat mannelijke boekenbloggers en recensenten en ik neem hetgeen zij schrijven niet meer serieus dan het werk van hun vrouwelijke collega’s.

Concluderend: ja, soms herken je in een boek of het door een man of een vrouw is geschreven maar minstens evenveel keren herken je het niet, en dat is prima, dat is simpelweg prima, want het gaat bij mij vooral om de inhoud van het boek, de woorden, niet de namen die men op het boek heeft geplakt.

En dit was mijn eerste bijdrage aan #50books, ik verheug mij al op de volgende vraag, ik heb wederom blind gekozen: Vraag 47: Welke boek(en) uit de NRC lijst heb je nog niet gelezen maar ga je zeker binnenkort alsnog lezen (oftewel: waarom maken we onszelf gek met een almaar groeiende lijst van ‘nog te lezen’ boeken)?

Is het bij jouw beroep van belang of je een man of een vrouw bent?

Sandra

Deze #50books tag is afkomstig van Peter van Petepel

17 gedachtes over “Vraag 43: kun jij herkennen of een boek door een man of vrouw is geschreven?

  1. mddigitaal

    Voor mijn beroep als ‘moeder’ wel…;-) Al kan papa het volgens mij net zo goed hoor! Leuk om zo eens na te denken over dit soort dingen. Ik heb ook wel eens totaal verkeerde aannames gedaan op dit gebied.

    Liked by 1 persoon

  2. Voetje

    Leuk om je antwoord te lezen. Ik moest onmiddellijk denken aan Nicci French dat zijn toch man en vrouw die samen boeken schrijven he?
    Bij mijn beroep maakt het niet uit of je man of vrouw bent, allebei mag maar er zijn nauwelijks mannen die aan een secretariaat werken, dat is nu eenmaal zo.

    Like

    • Ja klopt Voetje, dat zijn inderdaad een man en een vrouw, net als het duo Hoogstraaten (van o.a. Evenbeeld).
      Ik heb vorig jaar ergens als secretaresse gewerkt waar een aantal mannelijke secretaresses werkten, ik vond het verfrissend maar vond wel dat zij minder goed waren in het multi-tasken hahaha.

      Like

  3. dit boek heb ik van een vriendin geleend, nog steeds niet gelezen…
    nu ff in een lekker lezen zonder denken boek bezig ala 50 tinten….

    Maar merk ik dat, soms denk ik…
    maar neem suzanne Vermeer, nooit gedacht dat het een man toch…
    vond de boeken toen trouwens ook beter dan ze nu zijn…

    Like

    • Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit boek nog nooit gelezen heb, ooit in gebladerd, dat was voldoende haha.
      Ja bijzonder was dat hè, ik dacht ook dat Suzanne Vermeer een vrouw was, zo zie je maar hoe je er soms dus niet doorheen prikt.

      Like

  4. Graag gelezen, Sandra! Ik heb geen beroep, maar lees vaak een boek. Soms is de hoofdpersoon een vrouw en terwijl ik weet dat het door een man geschreven is, is het zo goed neergezet dat als ik het niet geweten had, ik gedacht zou hebben dat het door een vrouw geschreven was.

    Liked by 1 persoon

  5. Ik vermoed dat karakter een grotere rol speelt dan geslacht. Zeker bij literatuur is het vaak gezocht om het geslacht een rol te laten spelen bij de interpretatie van het boek. In mijn beroep hoort de vraag man of vrouw niet aan de orde te zijn maar blijkt het overgrote deel van de adviseurs / medewerkers vrouwelijk en de managers vaak juist man.

    Like

    • Hmz… dat is een goede inderdaad, had ik nog niet aan gedacht!
      Ja jammer is dat he, ik zie dat ook vaak in mijn werk (Directiesecretaresse) op de werkvloer terwijl vrouwen prima in staat zijn om manager te zijn.

      Like

Reacties zijn gesloten.