Top 10 favoriete boeken – tag

Standaard

Ik werd vorige week door Sue van Boekenz getagd voor mijn top 10 favoriete boeken, dankjewel Sue! Ik vond het een flinke klus, hoe kan ik nu 10 favoriete boeken noemen en al die andere duizenden boeken ongenoemd laten? Ik besloot het als volgt aan te pakken: ik kies boeken die niet alleen indruk op mij hebben gemaakt maar ook boeken die iets voor mij betekent hebben, op wat voor manier dan ook (en dat zijn niet altijd 5 sterren boeken). Zoek in de volgorde trouwens niets dan toeval.

top 10

 

1. De laatste Viking van Stephen R. Bown (klik)

Wat moet ik nog over dit boek vertellen, het staat niet voor niets op nummer 1 in mijn top 5 van favoriete boeken van 2014. Prachtig, ik heb enorm genoten van dit boek, het voelde als een warm bad doordat al mijn vragen over Roald Amundsen na zoveel jaren eindelijk allemaal beantwoord zijn.

2. Jacoba, dochter van Holland van Simone van der Vlugt

Ik heb dit boek een jaar of 2 terug gelezen en genoot enorm van het verhaal van Jacoba, het leest als een roman en alle historische feiten rondom Jacoba van Beieren zijn hierin verwerkt. Ondanks dat ik het einde wat minder mooi vond, niet dat Van der Vlugt daar iets aan kon doen de historische feiten liggen immers vast, verdient dit boek zeker een plaats in mijn top 10.

3. Het Boschhuis van Pauline Broekema (klik)

Het Boschhuis maakte indruk, ik heb enorm genoten van dit prachtige familiekroniek, maar het heeft mij ook meerdere keren een beklemmend gevoel gegeven en dat overkomt mij niet vaak tijdens het lezen. Je moet geduld hebben tijdens het lezen, pas in het laatste deel komt alles samen. Pauline Broekema heeft een fijne manier van schrijven, beeldend, maar niet te beeldend en zij geeft je de ruimte om zelf te speculeren. Het Boschhuis staat op nummer 2 in mijn top 5 van favoriete boeken van 2014, dat zegt genoeg, toch?

4. De mens wikt van J. Visser-Roosendaal

Rond mijn 18e kreeg ik een pocket van J. Visser-Roosendaal in mijn handen gedrukt van mijn moeder, zij vertelde mij dat zij enorm genoten had van dit boek. Dit boek opende de deur naar het genre “streekroman” voor mij en ik heb er daarna nog honderden gelezen. Toch blijft deze het meest speciaal, omdat ik dit boek, nu bijna 30 jaar later, nog steeds heb en koester.

5. Het bedrog van Boudewijn Büch

Lastig kiezen, ik vind alle boeken van Boudewijn mooi maar deze springt er bovenuit, literatuur zoals literatuur bedoeld is, meer heb ik er niet over te zeggen.

6. De ontvoering van Alfred Heineken van Peter R. de Vries

Dit boek las ik in de jaren 90. Ik herinner mij deze ontvoering uit 1983 nog levendig en ik weet nog dat mijn ouders destijds alles op de voet volgden. Als tiener raakte ik in 1983 redelijk geobsedeerd door deze ontvoering, ik begreep gewoon niet hoe mensen dit elkaar konden aan doen, en waarom, om wat geld? Tijdens het lezen vergat ik vervolgens af en toe dat het non-fictie was, ik ging meeleven met de ontvoerders i.p.v. de gegijzelden, bizar dat een boek -of moet ik zeggen een schrijver-, zoiets met je kan doen? 

7. Het diaperspectief van de liefde van Maria Paola Columbo (klik)

Dit boek werd mij aangeraden door een vriendin. Pas nadat ik het uitgelezen had kon in concluderen, ja, dit is een prachtig boek. Ik las het boek met de tekst van de achterflap in mijn hoofd en dat maakte dat ik ergens op wachtte, iets wat maar niet voorbij kwam, achteraf bleek dat ik de tekst verkeerd geïnterpreteerd had. 

8. Victus, de val van Barcelona van Albert Sánchez Piñol (klik)

Ik maakte kennis met deze schrijver middels één van zijn eerdere romans: Nachtlicht, een boek dat in 2005 in Nederland uit kwam. Ik kende daardoor zijn schrijfstijl en door Nachtlicht wist ik ook dat hij oog voor details had. Ik ben nu halverwege de Engelse versie van Victus en ik begin deze week opnieuw in de Nederlandse versie (Engelse versie lees ik op een later moment uit) en ik wéét nu al dat dit boek in de top 3 van mooiste boeken in 2014 terecht komt. Het is zo enorm mooi geschreven, zo puur en zo gedetailleerd, dat ik het nu al in mijn top 10 van mooiste boeken ooit durf te plaatsen, geheel op basis van de eerste helft van het boek.

9. Paula van Isabel Allende

Ik heb zelden zo’n mooi boek gelezen als Paula, het is puur, oprecht en vol liefde. Tot een jaar of 5 terug had ik alle in het Nederlands vertaalde boeken van deze schrijver gelezen, maar nadat ik mij door Het woud van Pygmeeën heen worstelde, verloor ik Isabel Allende een beetje uit het oog, de hoogste tijd dit weer op te pakken.

10. Meester Mitraillette van Jan Vantoortelboom (klik)

Meester Mitraillette werd dit voorjaar tijdens het DWDD boekenpanel besproken, maar dit boek heeft wat mij betreft nog lang niet voldoende aandacht gehad. Veel mensen denken dat het voornamelijk over WO I gaat maar dit klopt niet, een gedeelte speelt zich hier in af, maar zeker niet het gehele boek. De stijl van Vantoortelboom vind ik daarnaast geweldig, deze schrijver verstaat zijn vak, hij wéét dat alles wat je weglaat juist gelezen wordt, heerlijk!

Ik tag op mijn beurt Inge van Inge leest en José van Jose Sprakeloos, wat is jullie favorieten top 10?

Succes Inge en José!

 

Sandra

 

18 gedachtes over “Top 10 favoriete boeken – tag

  1. mddigitaal

    Mooie lijst Sandra! ‘Jacoba, dochter van Holland’ heb ik ook van genoten. Was eigenlijk mijn hernieuwde kennismaking en daarmee interesse voor historische romans.

    Like

  2. Leuk om je lijst te zien. Boudewijn Buch had ik verwacht :-), maar deze titel ken ik niet. Dus ga ik binnenkort zeker eens even opzoeken. Van Allende las ik laatst Ripper, vond ik wel een fijn boek, maar is heel anders dan Paula en meer van haar eerdere werk.

    Like

  3. mooie lijst….
    dat van heinkeken had ik ook in de film, wat een vreselijke man vond ik dat..
    10 boeken kiezen is niet makkelijk, maar is je goed gelukt

    Like

  4. Mooie lijst Sandra! Om eerlijk te zijn ken ik geen enkel boek! Wel liggen er een aantal hier op de stapel, zoals bijvoorbeeld Paula. Die ligt er inmiddels al wat jaartjes….

    Like

    • Thanks Sue!! Nah geeft toch niets, het enige boek dat ik van jouw lijst gelezen had was Anne Frank 😉 Paula is echt een aanrader, ik verwachtte destijds een intens verdrietig boek maar ik vond het eerder een prachtige hommage van een moeder aan haar dochter.

      Like

  5. Ben al volop aan het denken!! (Kolere wat een ellende 😉 )
    Mooie lijst heb je, ik denk dat mijn lijst iets thrilleriger gaat worden 😉
    Ik heb van jouw lijst alleen De ontvoering van Heineken gelezen, man man mijn lijst word oneindig lang als ik al die lijsten word ik hebberig 😛
    Fijne avond!!

    Like

  6. Wat een gevarieerde lijst! Het boek over de Heineken-ontvoering heb ik ook verslonden, wat grappig om het nu weer tegen te komen. ‘Meester Mitraillette’ vond ik ook prachtig (ik moet er nog steeds een stukje over plaatsen op m’n blog).
    Van een paar boeken weet ik nu al zeker dat ze in m’n top 10 komen, maar ik ga straks lekker door oude leeslijsten en voor m’n boekenkast staan om de tien mooise te selecteren. Je hoort van me!

    Like

    • Ik vind het zo jammer dat ik pas sinds vorig jaar overzichten bijhoudt van mijn gelezen boeken 😦 ik vond het lastig om diep in mijn geheugen te graven, de onlangs gelezen boeken liggen toch meer aan de oppervlakte. Ben benieuwd naar jouw top 10!

      Like

  7. Voetje

    Ik heb vanmorgen mijn top 10 favoriete boeken geplaatst en ik vind het eigenlijk wel leuk om al die lijstjes te lezen. Van jouw lijst heb ik nog geen enkel boek gelezen.

    Like

Reacties zijn gesloten.