Mijn boekrecensie van De verzamelde werken van A.J. Fikry, boekhandelaar en een winactie!

Standaard

Vandaag deel ik mijn boekrecensie van De verzamelde werken van A.J. Fikry, boekhandelaar van Gabrielle Zevin met jullie en een winactie waarbij jij dit boek kunt winnen!

Gabrielle Zevin

 

 Algemene gegevens:

  • Titel: De verzamelde werken van A.J. Fikry, boekhandelaar
  • Schrijver: van Gabrielle Zevin
  • Uitgever: Atlascontact
  • Jaar: zomer 2014
  • ISBN: 9789025440862
  • Aantal pagina’s: 223
  • Genre: roman
  • Voeg toe op Goodreads (klik) of op Hebban (klik)

De schrijver:

Gabrielle Zevin is geboren in 1977 en is in 2000 afgestudeerd aan Harvard. Met De verzamelde werken van A.J. Fikry, boekhandelaar, haar achtste roman, debuteerde zij op de “New York Times Best Seller List”.

Waar gaat dit boek over:

Het leven zit A.J. Fikry niet mee. Zijn vrouw is overleden, de omzet van zijn boekhandel daalt zienderogen, en nu is zijn kostbaarste bezit, een zeldzame dichtbundel, uit zijn woning ontvreemd. Zelfs de prachtige boeken waarmee hij zich dagelijks omringt, geven hem geen plezier meer. Langzaam maar zeker zakt Fikry weg in een isolement waaruit zelfs de charmante Amelia, vertegenwoordiger van een kleine uitgeverij, hem niet kan halen. Als op een dag een mysterieus pakket in zijn boekhandel verschijnt, krijgt Fikry de kans om opnieuw te beginnen. (bron tekst: klik)

Wat vond ik van dit boek:

Een aantal maanden geleden vroeg Uitgeverij Atlas contact of ik een recensie-exemplaar én een extra exemplaar voor een winactie wilde ontvangen van dit boek. Ik moet eerlijk bekennen, ik had nog nooit van deze schrijver gehoord, maar de begeleidende tekst van Atlas contact “Dit boek is een onvervalste liefdesverklaring aan boeken, literatuur en boekwinkels. Niemand kan dit boek lezen zonder verliefd te worden op A.J. Fikry en zijn boekwinkel.” haalde mij al snel over, ik zei ja, ik wil kennismaken met de heer A.J. Fikry. 

A.J. Fikry is een man die niet gelukkig is, zijn vrouw is onlangs overleden en zij kochten ooit samen deze boekenwinkel ergens op een eiland. Fikry praat zeer gepassioneerd over boeken, maar hij vindt mensen maar raar en vreemd en zondert zich steeds meer af. Op een dag komt Amy, een vertegenwoordigster van een uitgever langs en zij botsen behoorlijk met elkaar. Zij kent zijn smaak niet, hij verlangt terug naar de vorige (overleden) vertegenwoordiger omdat hij zijn smaak wel enigszins kende en Amy verlaat de winkel al snel, haar favoriete uitgave van dit seizoen: “De laatbloeier” achterlatend, juist deze uitgave wordt later belangrijk in dit boek.

“Waar ik wél van hou?”, herhaalt hij vol afkeer. “Kan ik je niet beter vertellen waar ik niét van hou? Ik hou niet van postmodernistische of postacalyptische boeken, van boeken met een postmortale verteller of van magisch realisme. Ik ben maar zelden gevoelig voor zogenaamd slimme literaire kunstgrepen, meerdere lettertypen, afbeeldingen waar ze niet thuishoren, kortom, allerlei trucs. ……. Ik hou niet van genrekruisingen a la literaire thriller of literaire fantasyromans. Literair is literair, genre is genre, en dergelijk kruisingen hebben maar zelden een bevredigend resultaat…….”

Fikry wordt vervolgens bestolen van zijn grootste bezit, een dichtbundel die veel geld waard is en als hij dan een “pakket” aantreft in zijn winkel is dat het moment waarop hij zich realiseert dat hij iets moet veranderen in zijn leven, hij moet weer blijdschap voelen in zijn leven en zijn afkeer van mensen overwinnen en nog iets van zijn verdere leven maken.

Ik heb echt mijn best heb gedaan om vooral geen warme genegenheid te voelen richting meneer A.J. Fikry, maar ik ben daar jammerlijk in gefaald, de wat norse, egocentrische en recalcitrante Fikry viel bij mij in de smaak, zijn afkeer van uitgevers vond ik hilarisch en zijn afkeer van schrijvers ontmoeten, ja dat begreep ik wel.

Hoewel hij gek is op boeken en een boekhandel heeft, houdt A.J. niet zo erg van auteurs. Hij vindt het maar onbeschaafde, narcistische, malle en over het algemeen onaangename mensen. Hij probeert auteurs wier boeken hij bewondert te mijden uit angst dat hun boeken door een ontmoeting voorgoed worden verpest.

Ook ik ben altijd bang dat schrijvers die ik bewonder enorm tegenvallen in het echt, waardoor mijn liefde voor hun boeken wellicht verpest wordt. Vorige week durfde ik het na 2 jaar weer eens aan en dat ging meer dan goed, het werkt tegenovergesteld weet ik nu (klik), Fikry daarentegen bleef zijn kont tegen de krib gooien en dit komt het boek alleen maar ten goede.

Als ik tijd had gehad, dan had ik dit boek het liefst in één ruk uitgelezen. Ik heb genoten vanaf de eerste tot aan de laatste letter en ondanks dat ik een groot liefhebber van literatuur ben en niet veel romans lees was dit juist het perfecte boek voor mij: Fikry vertelt namelijk voorafgaand aan ieder hoofdstuk (14 stuks in totaal) iets over een bepaalde situatie en haalt hierbij literatuur aan en ook in het boek zelf strooit hij kwistig met titels en schrijvers -van Roald Dahl tot J.D. Salinger- waardoor ik steeds potlood en papier bij de hand hield om deze te noteren en als ik het boek daarentegen al kende, was het gelijk een feest van herkenning.

Kijkend naar de omslag kun je niet vermoeden hoe mooi dit boek is en gelukkig maar, want daardoor behoudt dit boek zijn wat “saaie uitstraling” waardoor de verrassing voor de lezer alleen maar groter is, uitstekend gekozen wat mij betreft!

4 / 5 sterren tsja, meneer A.J. Fikry en zijn boekwinkel; daar zal ik nog regelmatig aan terug denken.

Winactie:

Ben jij na het lezen van mijn recensie nieuwsgierig geworden, dan komt dat goed uit, jij kunt dit boek winnen! Wat moet jij hier voor doen:

  • Vult je naam en een geldig e-mailadres in op het contactformulier hieronder
  • Je krijgt +1 bonuspunt als jij Sandra schrijft en leest volgt via Facebook (klik) en/of Twitter (klik)
  • Je krijgt +1 bonuspunt als jij de volgende zin op Twitter deelt “Ik maak kans op het boek De verzamelde werken van A.J. Fikry van Gabrielle Zevin via   Doe jij al mee?”

 

Heel veel succes!

 

Sandra

——————————————————————————————————————————————————

Helaas, deze winactie is gesloten, niets gewonnen, niet getreurd, in oktober volgt er weer een winactie op Sandra schrijft en leest!

——————————————————————————————————————————————————

Voorwaarden:

  • Je woont in Nederland.
  • Je bent 18 jaar of ouder
  • De sluitingsdatum voor deze winactie is zondag 14 september om 23.59 uur
  • De bekendmaking van de winnaar is op maandag 15 september 2014 op mijn blog. De winnaar ontvangt dezelfde dag een e-mail
  • De winnaar reageert binnen 1 week op mijn e-mail, anders ben ik genoodzaakt een nieuwe winnaar te kiezen

 

Graag wil ik Uitgeverij Atlas contact bedanken voor het toesturen van het recensie-exemplaar en het exemplaar voor mijn winactie!

 

 

 

 

 

 

 

 

21 gedachtes over “Mijn boekrecensie van De verzamelde werken van A.J. Fikry, boekhandelaar en een winactie!

  1. Desiree

    Doe leuk weer mee met de winactie! Lijkt me een prachtig boek. Mooie recensie Sandra..

    Like

  2. ik doe niet mee hoor, pas al gewonnen..
    maar jemig ik vind meneer Fikry leuk, nu al….
    Pas nog met iemand over, dat ik wel ergens een gezellig boekwinkeltje wil hebben, niet met de standaard 1000 in een dozijn boeken, maar gewoon die boeken waar ik van hou, die anders zijn waar je van leert enzo
    ooh, ik moet verder met werken, stoppen met dromen nu…

    Like

    • Gek mens, je mag gewoon meedoen hoor, mensen die in augustus wonnen doen nu ook weer mee, gewoon doen hoor!
      Oooooh dat lijkt mij wel wat en inderdaad niet de standaard boeken dan maar de boeken waar je van houdt, zucht *droomt mee*

      Like

  3. Voetje

    Ik heb al veel goede dingen gelezen over dit boek dus ik zal het ook eens moeten lezen.

    Like

  4. Om één of andere reden trekt het boek mij niet zo, misschien is het de kaft? Maar ik hoor zoveel positieve verhalen dat ik meedoe 🙂

    Like

Reacties zijn gesloten.