Augustus klassieke literatuur maand, vandaag sluit ik de hekken….

Standaard

31 dagen lang las ik klassieke literatuur, praatte ik over klassieke literatuur en blogte ik over klassieke literatuur, het is mooi geweest,  “Augustus klassieke literatuur maand”, ik sluit vandaag de hekken;

 

 

Ditjes en datjes in cijfers:

  • Van de in totaal 42 deelnemers die zich opgaven deden er uiteindelijk 34 mee.
  • 34 deelnemers hebben in totaal 49 boeken gelezen (geteld vanaf hetgeen is aangeleverd op de AKLM pagina en tot en met vandaag (31 augustus)).
  • De meest populaire boeken waren Eline Vere van Louis Couperus (zowel Inge, Jenny als ikzelf hebben dit boek gelezen) als De Verwondering van Hugo Claus (trio recensie van José, Johanna en ikzelf).
  • Jannie en ikzelf schreven 4 leesbelevingen/boekrecensies van klassiekers deze maand.
  • Er werden 4 kinderboeken gelezen, waaronder Alleen op de Wereld en Winnie de Poeh.
  • Ik ontving meerdere keren het verzoek van 1 deelnemer om het door hem gelezen boek toe te voegen aan mijn overzicht (een boek dat verscheen in 2014 (geen heruitgave o.i.d.).
  • Louis Couperus was populair deze maand en hij werd beloond met 4 boekrecensies.
  • Nederlandse klassiekers voerden de boventoon, daarnaast waren Belgische en Engelse klassiekers ook populair.
  • Een aantal deelnemers hebben hun klassiekers in het Engels gelezen.
  • Deelnemer Mirjam heeft een aantal keer geblogd over haar leeservaring met Odyssee van Homerus.
  • Als ik het goed heb gezien hebben 5 mensen hun klassieker niet uitgelezen (is lastig na te gaan voor mij omdat dit via diverse social media kanalen werd medegedeeld).

Wat vond ik van AKLM:

Ik heb enorm genoten, al vond ik de laatste week een tikkeltje langzaam gaan. Ik vind het nog steeds ongelofelijk dat er zoveel mensen mee deden en dat zoveel bedrijven mijn initiatief ondersteunden én dat zoveel mensen enthousiast aan het lezen van klassiekers begonnen. Mijn doel was om mensen te attenderen én te herinneren aan klassieke literatuur en eens de sprong te wagen om nu een klassieker te (her)lezen, dit als tegenpool van mijn uitgangspunt: de gehate boekenlijst uit onze tienertijd. Daarbij benadrukte ik keer op keer dat het vooral leuk moest zijn.

Ik heb zelf verder steeds tussen de 4 klassiekers die ik deze maand las, romans en literatuur gelezen, dit ter afwisseling, hierdoor was het voor mij prima vol te houden.

Voor mij waren er deze maand 3 hoogtepunten, de zogenaamde “kersen op de taart”:

  1. Antoinette stuurde mij haar exemplaar van Tornado van B. Nijenhuis toe, als dank voor het organiseren van AKLM
  2. 1 boekenblogger heeft n.a.v. mijn initiatief september tot “ik lees Frans” maand uitgeroepen en een andere boekenblogger heeft oktober tot “ik lees Engels” maand uitgeroepen (aan deze laatste doe ik mee).
    3) in totaal waren er ruim 60 deelnemers voor beide winacties, enorm veel, veel meer dan ik had verwacht.

Verder vond ik het heel erg leuk dat Hebban mij deze week vroeg om een kort verslag te schrijven over AKLM en uiteraard was ik ook enorm blij met alle updates die zij wekelijks plaatsen en toen mijn leesbeleving van Eline Vere in het zonnetje werd gezet op de homepage van Hebban Literatuur, was dat voor mij toch de “kroon” op al mijn werk.

Na de eerste 2 klassiekers stond het voor mij al vast, vanaf september zal ik iedere laatste dag van de maand een leesbeleving van een klassieker online plaatsen, opdat zij nooit vergeten worden. Klassieke literatuur was mijn “eerste liefde”, daardoor ben ik, mijns inziens, nu in staat om zo van hedendaagse literatuur te houden.

Wat vond ik minder leuk:

Ik vond het een bijzondere ervaring dat een aantal deelnemers hun gegevens en de gegevens van het boek onvolledig achterlieten op mijn blog, waardoor ik veel moeite moest doen om deze gegevens zelf te vergaren en achteraf gezien heeft het totaaloverzicht (de pagina) geen toegevoegde waarde voor mijzelf, een volgende keer zal de pagina zeker ontbreken. Wat ik verder lastig vond is dat een aantal mensen (die overigens geen deelnemers waren) het geheel zeer serieus namen, terwijl ik al vanaf dag 1 roep dat het vooral leuk moet zijn, het gaat niet om wie welk boek leest in het Engels, de motieven waarom iemand mee doet aan mijn winactie, of dat Pietje of Truus hun boek niet hebben uitgelezen, het draait voor mij vanaf dag 1 om het lezen van de klassiekers en het plezier dat je daarbij ervaart, als tegenpool van mijn uitgangspunt: de gehate boekenlijst uit onze tienerjaren.

Herhaal ik AKLM in 2015?

Jazeker -tenzij ik stop met bloggen- alleen komt het terug in een compleet andere vorm, ik zou zeggen, laat je verrassen!

Tenslotte:

Tot en met 5 september a.s. kun je nog jouw recensie (link, titel boek etc.) insturen, waarna ik jouw informatie online plaats. Vanaf 6 september wordt de pagina niet meer bijgewerkt, ik moet helaas ergens een grens trekken. De pagina wordt uiteindelijk omgezet naar een andere vorm alwaar iedereen alle informatie op een centrale plek kan lezen en de pagina zal dan ook in de komende maanden verdwijnen van mijn website, tegelijk met de lijst van de deelnemers.

Ik ga nog een totaal overzicht maken met daarin vermeld wie welk boek zou lezen tijdens AKLM en of dit inderdaad gelukt is en er volgt nog een korte enquête (begin september).

Als laatste wil ik de volgende mensen bedanken: Daphne van Hebban, onze samenwerking vond ik enorm leuk! Timen van Atlascontact en Saartje van De Bezige Bij, beide heel erg bedankt voor het ter beschikking stellen van zowel de lees-exemplaren als de exemplaren voor mijn winacties. José en Johanna dankjewel voor de superleuke samenwerking, het smaakt naar meer! Uiteraard wil ik verder alle deelnemers en alle bezoekers bedanken, dankjewel voor deze superleuke ervaring!

Enne, dinsdag komt er weer een “gewone” boekrecensie online!

Tot gauw!

 

Sandra

a3c345376458414e3b52cb4bb9c763a6

14 gedachtes over “Augustus klassieke literatuur maand, vandaag sluit ik de hekken….

  1. Wat een mooie samenvatting. Goed om te lezen dat het jou ook goed is bevallen én dat het in 2015 terugkeert 🙂
    Ik vond het een mooie maand, en vond het hartstikke tof om mee te doen! Chapeau Sandra!!

    Like

  2. Ik vond het er leuk om mee te doen. Ik heb uiteindelijk 2 klassiekers gelezen, waaronder Dracula, die ik anders waarschijnlijk nog lang niet, of misschien wel nooit was gaan lezen. Blij dat ik hem gelezen heb. Echt de moeite waard!
    Volgend jaar doe ik weer mee :-). Dankjewel voor het organiseren!

    Like

  3. Jij bent een volhouder 😉 uiteindelijk ben ik blijven steken op 2 boeken… Toen kwam de vakantie en ben ik andere boeken gaan lezen. Ik zal volgend jaar meedoen en minder hoog inzetten 😉

    Like

    • Dankjewel! Ik heb tussendoor andere boeken gelezen, dat scheelde enorm en ik kan mij voorstellen dat je tijdens je vakantie niet op klassiekers zit te wachten. Ik vond het leuk dat je meedeed Antoinette!

      Like

  4. Het was een leuke maand! Toen ik mijn blog begon sloot ik voor mezelf klassiekers eigenlijk uit. Na toch overgehaald te worden er wel blogs over te plaatsen, kwam het lezen er nog steeds niet van. En toen je met het idee kwam, was ik er ook nog niet helemaal van overtuigd. Ik dacht, misschien lees ik 1 boek. Maar ik kreeg er zoveel plezier in, dat ik er uiteindelijk 3 heb gelezen en over 4 heb geblogd! Dank je wel!

    Like

Reacties zijn gesloten.