Vrijdag update Augustus klassieke literatuur maand…

Standaard

In augustus zal ik telkens op vrijdag een update plaatsen over de voortgang van Augustus klassieke literatuur maand. Ik plaats de link naar de boekrecensies die deze week online kwamen, deel “ditjes en datjes” met jullie en uiteraard geef ik een vooruitblik op wat nog komen gaat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tsja, ik gebruikte al een foto van Louis Couperus op de pagina met alle boekrecensies van Augustus klassieke literatuur maand en ik dacht, laat ik dit dan maar doorzetten in de wekelijkse updates, ik heb enorm genoten van Eline Vere afgelopen week, hij verdient het om het “boegbeeld” van AKLM* te zijn.

 Vrijdag 1 augustus tot en met donderdag 7 augustus

Afgelopen week plaatsten maar liefst 10 (boeken)bloggers (inclusief ikzelf) hun 11 boekrecensies / leesbelevingen / tussen review van een klassieker (klik).  Een aantal van deze (boeken)bloggers plaatsten deze tevens op Hebban (klik).

“Ditjes en datjes AKLM” deze week:

  • Jannie van Mijn Boekenkast (klik) recenseerde zowel Bartje van Anne de Vries als Titaantjes van Nescio, ze gaat supersnel!
  • Shyama van Shyama in boekenland (klik), Inge van Inge leest (klik) en ikzelf hebben deze week alle drie een boekrecensie/leesbeleving van een klassieker van Louis Couperus geplaatst.
  • Annelies van Boekboetiek (klik) begon enthousiast aan Het verdriet van België van Hugo Claus maar heeft dit boek ingeruild voor De Aanslag van Harry Mulisch, groot gelijk, het moet vooral leuk zijn, dus je kunt beter een boek inruilen dan zonder plezier verder lezen, toch?
  • Mirjam werd geïnspireerd door AKLM en maakte een mooi overzicht met Italiaanse literatuur (klik).
  • Paulien van Met mijn neus in een boek (klik) werd ook geïnspireerd door AKLM en gaat in oktober alleen maar Engelstalige boeken lezen, ik probeer wat te schuiven in oktober om te zien of ik toch mee kan doen met één boek.
  • Zowel Bruna (klik) als de Bibliotheek (klik) hebben deze week een aantal keer heel enthousiast over AKLM getwitterd, hoe leuk is dat?
  • Luna van Leesdame schrijft (bijna?) dagelijks over haar leeservaring van Homerus (klik).
  • Sarah van Literasa (klikbesloot ook mee te doen met AKLM, leuk!
  • Christina van Christina’s boekenhoekje (klik) heeft De kleine blonde dood van Boudewijn Büch deze week gelezen, het vermelden waard omdat ik uiteraard een enorme Boudewijn Büch liefhebber ben 😉
  • Dirk van iBoek (klik) is zeer enthousiast en twittert wat af over AKLM deze week.
  • Mirjam van Kaza Maria (klik) liet een berichtje achter op mijn blog dat ze een “tussen review” heeft geschreven over Homerus.
  • Heidi (klik) vertelde op Twitter dat zij afgelopen zaterdag Madame Bovary heeft geleend bij de bibliotheek.
  • José van José Sprakeloos (klik) las deze week Kruistocht in Spijkerbroek van Thea Beckman, een echte kinderklassieker!
  • Johanna van Mrs. Jo about books…… (klik) vertelde mij op Twitter over haar leeservaringen met Simon Vestdijk, voldoende om mij nieuwsgierig te maken en weer iets van hem te willen lezen, in mijn tienertijd vond ik zijn boeken een tikkeltje stoffig, wie weet hoe ik daar nu over denk?
  • Toen ik deze week bij mijn favoriete kringloopwinkel liep en snuffelde tussen de boeken van Louis Couperus kwam ik deze 2 pareltjes tegen (klik).
  • Barbara van Lalagè leest (klik) vertelde deze week op Twitter heel enthousiast over Bevroren vuurwerk van Belcampo, ik besloot gelijk dat ik het e-book later deze week zou aanschaffen en raad eens, juist dit boekje kwam ik tegen in mijn favoriete kringloopwinkel, hoe toevallig? Het boekje is een tikkeltje beduimeld (het dateert uit 1963), maar dat mag de pret niet drukken voor € 0,50 😉

Mijn eerste leesbeleving van een klassieker kwam afgelopen dinsdag online: Eline Vere van Louis Couperus mét een winactie, wil jij mijn leesbeleving lezen en/of meedoen aan de winactie (klik).

Ik zei het al eerder, behalve twee uitgevers ondersteunt ook Hebban mijn initiatief. Vorige week vrijdag kwam er een eerste artikel online en deze week volgde een update en twee items (mijn blog uitgelicht en de leeslijst) op de hoofdpagina van Hebban literatuur (klik). Ik ben hier zeer content mee!

hebban2

 

Doe jij mee aan AKLM en heb jij een account op Hebban en wil jij ook genoemd worden als deelnemer van AKLM of wil jij dat jouw recensies in het overzicht op Hebban worden opgenomen, mail mij dan (klik), dan mail ik jou de instructies.

Vooruitzicht

  • Ik plaats dinsdag 12 augustus een extra leesbeleving, ik heb deze week Het bittere kruid van Marga Minco “gelezen”, middels een luisterboek. In mijn tienertijd heb ik dit boek niet gelezen, iedereen las het al, voor mij de reden om het vooral niet te doen. Hoe ik dit boek ervaren heb kun je dus volgende week lezen.
  • De tweede winactie komt al op 21 augustus online i.p.v. 22 augustus.

Tenslotte, ik weet dat niet alle bezoekers van mijn blog van klassiekers houden, ik probeer regelmatig iets met jullie te delen op Facebook dat niets met AKLM te maken heeft, zo heb ik gisteravond mijn top 5 boeken van 2014 (die ik tot nu toe heb gelezen) geplaatst, er zit een verwijzing bij naar een bijbehorend bord op Pinterest. Je mag trouwens ook altijd een berichtje op mijn Facebookpagina plaatsen waarin je mij (en/of andere bezoekers!) een tip geeft over een boek dat ik volgens jou moet lezen (en ik beloof je om daar af en toe een boek uit te kiezen).

Tot gauw!

 

Sandra

 

* AKLM = Augustus klassieke literatuur maand (waarom kies ik toch altijd van die lange namen 😉  ).

24 gedachtes over “Vrijdag update Augustus klassieke literatuur maand…

  1. Leuke post! Ik zit te dubben of het idd niet leuk is om elke vrijdag een soort boekenblogpostmagazine (ook te lange naam) met de recensies die je eigenlijk gezien moet hebben, bij wijze van serie, omdat kranten op die dag ook met hun boekenbijlage komen.

    Like

    • Dankjewel! Wat een leuk idee! Wil je dat met allerlei recensies doen of alleen die van jouzelf? Ik heb gemerkt dat dit op zich niet veel werk was omdat ik de hele week al tweets had “gefavoriet”, linken invoegen was eigenlijk het meeste werk.

      Like

      • idd dat vermoeden ik al, tweets favorieten/linken verzamelen. Alleen zal iedere blogger natuurlijk zijn eigen favorieten hebben, dan wel weten wat zijn lezers/doelgroep de moeite waard vindt, dus er kunnen een heleboel van die boekenblogpostmagazines verschijnen 🙂

        Like

      • Ja het is idd een leuk idee, mss is het juist leuk om jouw favorieten uit boekenblogland vermelden, voor jouw bezoekers/lezers is dat de kers op de taart (ze houden van dezelfde boeken als jijzelf, daarom bezoeken zij je blog, toch?).

        Like

  2. Wat een update! In september zet ik trouwens Franse klassiekers in de kijker op m’n blog.

    Note moderator: ik heb je link verwijderd Sarah, als men op jouw naam klikt komen mensen uit op jouw blog waar zij over jouw initiatief kunnen lezen.

    Like

  3. Wat leuk, zo’n update! Ik heb mijn boek inmiddels uit en weet gewoon niet wat ik erover moet schrijven… (Het boek viel enorm tegen. :\)

    Like

  4. He, je vergeet mij helemaal =P Engelse klassieke literatuur is ook klassieke literatuur, toch? Bij deze mijn eigen update dan maar 😉

    Note moderator: ik heb je links verwijderd Jantine, als men op je naam klikt kunnen ze jouw updates lezen.

    Like

  5. Leuk en dank je voor het benoemen van mijn uitdaging in oktober.
    Morgen staat recensie van twee vrouwen van harry mulisch online 🙂

    Like

  6. Jeuj, ik word beroemd 😉 Zonder gekheid kanjer, je bent er maar druk mee maar je doet het geweldig!!! Dikke kus voor jou!

    Like

  7. Ondanks dat ik momenteel erg druk ben, ligt Lolita nog steeds op mijn nachtkastje. Inmiddels toch wel bladzijde 50 gepasseerd (joehoe!) 😉

    Like

Reacties zijn gesloten.