Mijn leesbeleving van Eline Vere en een winactie!

Standaard

Toen ik begin juni mijn initiatief “Augustus klassieke literatuur maand” aan het uitwerken was, wist ik gelijk dat ik Eline Vere van Louis Couperus wilde herlezen. Het boek maakte behoorlijk wat indruk op mij toen ik het voor mijn lijst las in 1982 en uiteraard herinner ik mij ook de film uit 1991, voldoende redenen om dit prachtige boek te herlezen.

Eline Vere

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik ga uiteraard geen boekrecensie schrijven over de klassiekers die ik deze maand lees maar wat je wel zult aantreffen is mijn beleving, hoe heb ik het boek ervaren en wat kan ik over de schrijver vertellen.

Louis Couperus:

Hoe kan ik, een boekenblogger anno 2014, de juiste woorden vinden om een schrijver als Louis Couperus te omschrijven? Daar zou ik melodramatische woorden voor willen gebruiken, woorden die hij zelf ook gebruikte, waarmee hij zijn boeken een soort noodlot meegaf en waarmee hij de personages soms tartte, maar ik zou ook woorden van liefde willen gebruiken, woorden die een zware dwepende liefde tonen en niet te vergeten, ik zou woorden van tragiek willen gebruiken, de woorden die hij zelf gebruikte om een ommezwaai in het verhaal weer te geven……………… Je begrijpt het al, het is onbegonnen werk voor mij, dus ik houd het simpelweg bij de feiten.

“Louis Couperus werd geboren in 1863 en overleed in 1923 en zijn oeuvre omvat talloze werken, lees hier meer over hemzelf en zijn werk (klik).”

Waar gaat Eline Vere over:

De meeslepende, virtuoos vertelde geschiedenis van Eline Vere speelt zich af in de kringen van de gegoede Haagse burgerij aan het einde van de negentiende eeuw. De onafwendbaarheid van het noodlot krijgt gestalte in de zwakke, overgevoelige en wankelmoedige Eline, een meisje van stand, begaafd, maar niet in staat zich aan te passen aan het ‘banale leven’. Door haar angst voor de werkelijkheid verliest zij zich in dromerijen, waarna de angst alleen maar verhevigd terugkomt. Het noodlot slaat langzaam maar onvermijdelijk toe.

De roman waarmee Couperus in 1889 debuteerde, is meteen ook zijn meest gelezen boek geworden, dat hem direct beroemd maakte. Couperus schiep met deze naturalistische roman een vrouwenportret dat tot ons klassieke erfgoed behoort. (bron tekst klik)

Wat vond ik van Eline Vere:

Ik zei het al op Twitter, het herlezen van dit boek zorgde ervoor dat ik het gevoel had alsof ik vijf dagen lang onbegeleid in het Rijksmuseum had rondgelopen en alle prachtige schilderijen die aan de muur hingen herontdekt heb. Ik heb bij wijze van spreken de Nachtwacht van dichtbij mogen aanschouwen, ik ben over de lijn heengestapt en heb elke penseelstreek van Rembrandt mogen zien, mogen voelen, mogen proeven; alles onbevooroordeeld en vol overgave. Overdreven? Nee, voor mij voelde alle 561 pagina’s van dit boek als prachtige schilderijen en elk woord voelde aan als zijnde een penseelstreek van de grote meester Louis Couperus zelf.

Ik was er totaal niet op voorbereid dat ik Eline Vere zo prachtig zou vinden, toch herinnerde dit boek mij niet aan mijn tienertijd toen ik het las maar wel aan de gelijknamige film uit 1991 (klik), de prachtige beelden in Den Haag, de dames in vol ornaat gekleed en daarnaast vooral Thom Hoffman als Vincent Vere en Johan Leysen als Henk van Raat.

Bron: wikipedia

Bron: wikipedia

Winactie:

Ik vertelde al eerder dat Uitgever Atlascontact mijn initiatief “Augustus klassieke literatuur maand” ondersteund, iets waar ik hen enorm dankbaar voor ben. Namens hen mag ik een exemplaar van Eline Vere van Louis Couperus weggeven! Eline Vere is in 2013 opnieuw uitgegeven via LJ van Veen, een fondslijn van Atlascontact (zie hier de complete serie).

Wat moet jij doen om kans te maken op Eline Vere van Louis Coupers:

Geef antwoord op de vraag: in welk jaar is Louis Couperus geboren?

Het antwoord mag je middels het contactformulier hieronder aan mij mailen. Natuurlijk zou ik het ook leuk vinden als jij mijn Facebookpagina (klik) en de Facebookpagina van Uitgever Atlascontact (klik) liked, maar dit is geen vereiste!

De voorwaarden van deze winactie:
  • jij bent minimaal 18 jaar en bent woonachtig in Nederland
  • je vult het juiste antwoord in op mijn vraag in het contactformulier
  • deze winactie loopt tot en met 13 augustus 2014, op 15 augustus ontvangt de winnaar bericht van mij (vergeet dus niet om een geldig e-mailadres achter te laten in het contactformulier) en maak ik de winnaar bekend op mijn blog
  •  de winnaar reageert binnen 1 week, anders ben ik genoodzaakt een nieuwe winnaar te kiezen

Veel succes!

 

Sandra

Graag wil ik van de gelegenheid gebruik maken om Uitgeverij Atlascontact enorm te danken voor zowel het ter beschikking stellen van mijn leesexemplaar als een exemplaar voor mijn winactie.

 

 

 

 

20 gedachtes over “Mijn leesbeleving van Eline Vere en een winactie!

  1. Je kan zou enthousiast vertellen Sandra dat ik er zelfs zin in krijg om het te ontdekken.
    Hele fijne actie en het antwoord is te makkelijk te vinden in je eigen tekst 😉

    Like

  2. Wat een heerlijk enthousiast verhaal, krijg helemaal zin om Eline Vere te gaan lezen. Dus natuurlijk direct meegedaan met de actie 🙂

    Like

  3. ingeleest82

    Wat fijn dat het boek je zo goed beviel!

    Ik maak graag kans op deze mooie uitgave. Ik wist het antwoord uit m’n hoofd, goed hè?

    Like

  4. mddigitaal

    Mooi beschreven! Ik herinner me het ook allemaal nog uit mijn middelbare schooltijd. Was bijna verliefd op Couperus…;-)

    Like

Reacties zijn gesloten.