Augustus is klassieke literatuur maand bij Sandra, deel 2……

Standaard

Twee weken geleden vertelde ik dat ik in augustus louter klassieke literatuur zou lezen en recenseren voor mijn blog en ik vertelde er vol trots bij dat er maar liefst 16 (boeken)bloggers met mij mee deden met één of meerdere boeken.

LJVeen2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik had niet kunnen vermoeden dat er (uiteindelijk) maar liefst 33 (!) (boeken)bloggers zouden meedoen met mij, wat een verrassing, dank jullie wel! Wil jij meedoen maar heb je dat nog niet kenbaar gemaakt, je bent nog steeds van harte welkom, ook als je geen blog hebt!

Welke klassiekers ga ik lezen?

Ik ga in ieder geval Eline Vere van Louis Couperus en De verwondering van Hugo Claus lezen en zoek nog een derde en misschien nog een vierde boek. Hopelijk vinden jullie het leuk om in ieder geval één boek voor mij te kiezen? Stem mee via de pol hieronder.

Winacties

Behalve dat er 33 enthousiaste (boeken)bloggers mee doen ondersteunen ook twee uitgevers mijn initiatief middels het ter beschikking stellen van een aantal recensie-exemplaren én een aantal boeken voor twee winacties in augustus, ik ben hier enorm blij mee, dankjewel uitgeverij De Bezige Bij en Atlascontact (via hun fonds LJ Veen klassiek).

Hoe gaat het nu verder?

Onderaan dit artikel kun jij alvast doorgeven welke klassieker jij gaat lezen in augustus (of ietsje eerder, smokkelen mag best 😉 ). Geef je naam, e-mailadres, je website (indien van toepassing) en de schrijver(s) en titel(s) van het boek door. Eind augustus gaan we gezamenlijk kijken of het gelukt is om deze boeken te lezen en komt er op een aparte pagina een overzicht van de gelezen klassiekers met uiteraard een link naar jouw website.

Moet ik een boekrecensie schrijven?

Nee, absoluut niet, het mag, maar het hoeft niet. Mocht jij wel een boekrecensie voor jouw blog of bijvoorbeeld Goodreads schrijven, stuur mij dan via Twitter de link, dan plaats ik deze op de pagina in augustus. Ik zou het ook leuk vinden als je je boekrecensie (met een link naar jouw website) op Hebban plaatst, zo hebben nóg meer mensen plezier van jouw boekrecensie! Het aanmaken van een account op Hebban is zo gedaan trouwens. Hebban is een soortgelijke website als Goodreads, maar dan gericht op Nederlandstalige boeken.

Ik weet echt niet welk boek ik moet gaan lezen?

Kijk eens op mijn Pinterest bord (klik), daar staan niet alleen boeken maar bijvoorbeeld ook links naar websites met gratis e-books van prachtige klassiekers. Vraag ook eens in je omgeving om tips of loop binnen bij de bibliotheek en vraag hen om hulp (vinden ze leuk!). Kom je er niet uit, laat het even weten via Twitter of mijn Facebookpagina, dan geef ik je graag persoonlijk nog wat tips (vind ik leuk!).

Waar koop je klassieke literatuur?

Uiteraard kun jij je klassiekers bestellen bij de grote blauwe bol, maar denk ook eens aan jouw plaatselijke boekhandel (kopen en gelijk mee naar huis nemen is ook fijn) of kijk online bij Libris (altijd (!) gratis verzending klik) of neem bijvoorbeeld eens een kijkje op mijn lijstje van leuke boekhandels op Twitter (klik).

Komt er nog een update?

In de laatste week van juli komt de laatste update online in de aanloop naar Augustus klassieke literatuur maand, daarin verklap ik o.a. op welke dagen de winacties online komen.

Tenslotte

Meedoen aan Augustus klassieke literatuur maand moet vooral leuk zijn! Mocht je begin augustus in een boek starten en valt het je tegen of pakt het boek jou niet, geen probleem, leg het weg en pak een andere klassieker, wat ik al zeg, het moet vooral leuk zijn.

Het gezamenlijk lezen van deze bijna vergeten boeken is wat het voor mij extra leuk maakt, Twitter vooral naar mij hoe jij het ervaart (liefst met hashtag #augustusklm zodat ik jouw tweets er snel tussen uit haal) of laat een bericht achter op mijn Facebookpagina!

Voor nu, nogmaals heel erg bedankt dat jullie meedoen en hier net zo enthousiast over zijn als ikzelf!

Tot de volgende keer!

 

Sandra

33 gedachtes over “Augustus is klassieke literatuur maand bij Sandra, deel 2……

  1. Ik ga in augustus Het verdriet van België van Hugo Claus lezen, als ik er deze keer doorkom that is, en ik herlees ook De Aanslag van Mulisch.

    Like

  2. Iets anders: het zou leuk zijn als je iets in het Engels zou lezen 😉
    Ik ga Great Expectations van Charles Dickens, Emma van Jane Austen en Persuasion van Jane Austen lezen. Als ik tijd over heb wordt het in augustus ook nog Lark Rise to Candleford van Flora Thompson, maar anders wordt dat september.

    Like

      • Hm in het Engels is Jane Austen wel makkelijker, ze heeft meer boeken geschreven he 😉

        Verder, Jane Eyre van Charlotte Brontë <3, en North and South van Elizabeth Gaskell is inderdaad ook erg goed. Oh, en Cranford is geweldig!

        Like

  3. Qua Engelse klassiekers kan ik je er ook nog wel een paar aanraden! Wuthering Heights van Emily Brontë bijvoorbeeld, of North & South van Elizabeth Gaskell. Lady Audley’s Secret van Mary Elizabeth Braddon. En mijn all time favourite is The Monk van Matthew Lewis!

    Like

    • Goede tips, dankjewel Marlieke! Jaaaa je noemt echt prachtige boeken ♥♥♥
      Ik heb even online gekeken naar The Monk van Matthew Lewis, ziet er goed uit, ik zet hem op mijn lijstje, thanks!

      Like

  4. Pingback: Vakantieboeken |
  5. jannietr

    Boven is het stil van Gerbrand Bakker: het is prachtig en het meest miskende Nederlandstalige boek: de rest van de wereld is veel enthousiaster. Verder zou ik aanraden: Hersenschimmen van Bernlef, Knielen op een bed violen van Siebelink, Joe Speedboot van Wieringa, Titaantjes van Nescio en iets van Elsschot, bv. Villa des Roses.
    Ik hoop mee te kunnen doen, maar ben ook druk met een zomercursus over de Franse Revolutie. Als iemand nog een Nederlandse klassieker over die periode (1789-1815) kent, dan houd ik me aanbevolen!

    Like

    • Zo dat is een mooie lijst Jannie, dankjewel! Hersenschimmen van Bernlef heb ik gelezen maar de andere boeken zet ik op mijn lijstje. Voor wat betreft jouw vraag, valt Multatuli niet binnen deze periode?

      Like

      • jannietr

        Nee, Sandra dat is later, rond 1860. En in Indië. Ik zoek een oorspronkelijk Nederlands boek, dat speelt in Nederland in de tijd van de Patriotten of onder Napoleon of zijn broer Lodewijk. We zoeken nog even verder. Een Engelse titel heb ik al wel: A tale of two cities van Charles Dickens.

        Like

      • jannietr

        Kort na mijn reactie (zie hieronder) vond ik er een: Nelleke Noordervliet – Het oog van de engel. Het is uit 1991. Kan dit een klassieker genoemd worden? Of heb je daarvoor andere criteria? Het was in 1992 genomineerd voor de AKO.

        Like

      • Ja ik zou Het oog van de engel inderdaad als klassieker aanduiden. Hersenschimmen komt uit 1984 en is ook een klassieker, vaak hanteren mensen ten onrechte het publicatie jaar als criterium,.

        Like

  6. Ik ga in ieder geval “Kruimeltje” van Chr. van Abcoude lezen. Ik heb ook nog drie leesboekjes uit de 19e eeuw in mijn kast staan en het lijkt me ook wel leuk om die nog eens te gaan lezen. Ik heb ze gelezen voor mijn eindscriptie over een kinderboekenuitgeverij (eind 18e, begin 19e eeuw) voor mijn studie Nederlands. Andere boeken die me ook leuk lijken zijn: “Afke’s tiental” van Nynke van Hichtum en “De zevensprong” van Tonke Dragt,

    Like

  7. Dan zal ik hier ook nog even mijn lijstje toevoegen. Ik ga lezen Dracula van Bram Stoker, The Catcher in the Rye van JD Salinger, Lord of the Flies van William Golding, The adventures of Tom Sawyer en Huckleberry Finn van Mark Twain.

    Like

  8. Ik ga mij deze maand toeleggen op “De stille kracht” van Louis Couperus. De film (serie) heb ik twee jaar geleden al gezien en ik ben nu echt ontzettend benieuwd naar het boek.

    Like

Reacties zijn gesloten.