Mijn boekrecensie van De eenzaamste vrouw van Amsterdam van Auke Kok

Standaard

Vandaag deel ik mijn boekrecensie van De eenzaamste vrouw van Amsterdam van Auke Kok met jullie. Dit boek had ik mee op vakantie en ik las iedere dag een aantal columns, heerlijk!

de eenzaamste vrouw van amsterdam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Algemene gegevens:

  • Titel: De eenzaamste vrouw van Amsterdam
  • Schrijver: Auke Kok
  • Uitgever: Uitgeverij Thomas Rap
  • Jaar: 2014
  • ISBN: 9789400400788
  • Aantal pagina’s: 303
  • Tevens verkrijgbaar als e-book
  • Genre: literaire columnbundel

De schrijver:

Auke Kok (1956) is journalist, schrijver en columnist. De beste columns uit het Parool werden gebundeld uitgegeven in De eenzaamste vrouw van Amsterdam.

Over het boek / wat vond ik van dit boek:

Het was voor mij even wennen, een columnbundel recenseren, dit heb ik nog niet eerder gedaan, toch leek het mij een mooie uitdaging en dat was het ook! Ik lees bijna nooit columnbundels omdat ik ze én verwarde met verhalenbundels, zit je net in het verhaal, is het al weer afgelopen én omdat ik het idee had: waarom zou je een columnbundel kopen als je de columns al elders had kunnen lezen? Toch wilde ik persé deze columnbundel lezen want, én literair (spreekt mij aan) én ik vind Auke Kok een goede journalist en schrijver. Ik trok de stoute schoenen aan en vroeg uitgeverij Thomas Rap om een recensie-exemplaar en na ontvangst ging het boek fijn mee op vakantie.

Na drie columns was het mij al duidelijk, iedere column heeft een begin, een middenstuk en een einde, dus mijn vooroordeel was onjuist, les geleerd. Ook had ik deze columns niet allemaal in het Parool gelezen, dus daar ging ook mijn tweede vooroordeel.

Zoals de titel al doet vermoeden spelen alle columns zich af in Amsterdam. Elke column is een prachtige gelaagde observatie van Auke Kok. Gelaagde observaties van mensen met een diversiteit aan situaties.

Zo is er een column met de titel “Buren”, een prachtige gelaagde observatie van Auke waarin hij niet alleen de mensen prachtig omschrijft, maar ook de situatie en alle zogenaamde “bijrollen”. Ik kon er bijna een aflevering van Derrick in ruiken, zeer mooi gedaan, zoveel lagen in amper twee pagina’s.

Een andere column die mij aansprak was “1975”, een column over mevrouw Hartman, de weduwe van André Hartman die in 1993 werd vermoord. De column ontroerde mij, mooi geschreven over een vrouw die haar mannetje staat en zich niet bang laat maken na de afschuwelijke brute overval op haar man.

En dan is daar de column met de verwijzing naar de titel van het boek, “De eenzaamste vrouw van Amsterdam”. Een Duitse vrouw is in afwachting van hetgeen kikvorsmannen naar boven zullen halen uit de Singel, dit zou haar vriend kunnen zijn. De droefenis sijpelt door de column heen, de onwetendheid die deze vrouw teistert, zeer mooi geschreven.

En zo kan ik nog wel even doorgaan, het zijn stuk voor stuk pareltjes die het meer dan waard zijn om te lezen.

Mijn vooroordelen heeft Auke Kok moeiteloos weggenomen, sterker nog, mijn honger naar meer columnbundels is door hem aangewakkerd, behoorlijk aangewakkerd durf ik wel te zeggen. Na wat rondvragen op Facebook en Twitter werden mij o.a. Opstaan, Aankleden niet doodgaan van Hanna Bervoets en schrijver A.L. Snijders aangeraden. Ik heb inmiddels Opstaan, Aankleden niet doodgaan van Hanna Bervoets bij de bibliotheek gehaald. De boekrecensie hiervan komt pas in september online daar augustus in het teken staat van klassieke literatuur (klik).

De sterren:

4 / 5 sterren, een echte aanrader, ik heb genoten en heb de smaak te pakken, dankjewel Auke Kok!

Welke columnbundels heb jij gelezen en welke raad jij mij aan?

Tot de volgende keer!

 

Sandra

 

Dit boek ontving ik van Uitgeverij Thomas Rap, waarvoor mijn hartelijke dank!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 gedachtes over “Mijn boekrecensie van De eenzaamste vrouw van Amsterdam van Auke Kok

  1. Dit lijkt me echt een heerlijke columnbundel. Auke Kok heeft zo’n prachtige schrijfstijl, heerlijk! 🙂 Maar gauw naar de boekhandel haha
    En Opstaan, Aankleden, Niet doodgaan heb ik getipt, en die ga je lezen dus bij deze: veel leesplezier ermee! 🙂

    Like

  2. Ik hou juist erg van columnbundels, Vooral voor onderweg in de trein is het ideaal, ik zit maar 15 minuutjes in de trein, dus juist lekker als ik niet helemaal in een verhaal hoef te duiken. Ik hou erg van Sylvia Witteman, Martin Bril en Aaf Brandt Corstius. En heb net uit de bieb Wim Daniëls en A.L. Snijders meegenomen.

    Like

    • Ja dat zie ik nu inderdaad ook in, als je maar 15 minuten hebt om te lezen is een boek vaak net iets teveel van het goede. Ik schrijf deze gelijk allemaal over op mijn lijstje, dankjewel Miranda!

      Like

  3. Ik heb ‘De eenzaamste vrouw’ onlangs in één middag op het strand gelezen, heerlijk! Wil je wat meer verdieping of beschouwing, dan moet je echt de zkv’s van A.L. Snijders inzien.

    Like

    • Ja De eenzaamste vrouw van Amsterdam leest inderdaad heerlijk weg. Dank voor je tip over de zkv’s van A.L. Snijder. Ik zag jouw boekrecensie van De taal is een hond, het ligt in mijn online winkelmandje, dankjewel!

      Like

Reacties zijn gesloten.