Mijn boekrecensie van Gisèle van Susan Smit

• Schrijver: Susan Smit
  • Uitgever: Lebowski Publishers (klik)
  • Jaar: mei 2014 (midprice versie, in 2013 reeds uitgegeven als e-book en hard cover)
  • ISBN: 9789048820665
  • Aantal pagina’s: 505
  • Genre: literaire historische roman

Susan Smit ken ik uiteraard van Vloed, een prachtige historische literaire roman uit 2010. Omdat ik destijds het idee had dat het boek “zweverig” was liet ik het in eerste instantie liggen (haar 1e boek Heks sprak mij niet aan), daarna ben ik met terugwerkende kracht bijna al haar boeken gaan lezen, ook Heks en zie daar, mijn mening heb ik bijgesteld en sindsdien ben ik liefhebber van haar boeken en gebruik ik het woord “gevoel” (dit ligt mij beter) i.p.v. “zweverig” of “spiritueel”.

Gisèle vertelt het verhaal over Adriaan Roland Holst (Jany) die een verhouding krijgt met zowel Gisèle (een jonge vrouw op de drempel naar volwassenheid en een getalenteerd glazenierster), als Mies Peters (getrouwd met Paul, heeft samen met hem een dochter maar hunkert naar een succesvolle toneelcarrière). Alle drie karakters zijn op feiten gebaseerd.

Jany heeft met beide vrouwen een relatie, al lijkt de relatie met Mies meer gericht op passie en liefde en de relatie met Gisèle meer op hartstocht en over het vinden van elkanders zielsverwant. Dit alles speelt zich af aan het einde van de roerige jaren 30 en het verhaal gaat verder tijdens WO II. Mies haar ex-man Paul zoekt zijn heil bij de NSB en vertrekt naar het oostfront, Gisèle neemt onderduikers in haar huis op.

Gisèle is een historisch literaire roman met prachtige details over kunst en het werk van Adriaan Roland Holst (klik). Ik vind dat Susan Smit zijn werk prachtig heeft verwerkt in Gisèle, het maakte mij nieuwsgierig naar de persoon zelf en zijn werk. Ondanks dat dit een historische literaire roman is worden de historische feiten mondjesmaat losgelaten in een decor dat een ieder bekend is (WO II), waardoor het boek fijn leest en je situaties (en beelden) herkent.

De hoofdstukken zijn telkens opgedeeld in Gisèle, Mies en Jany, toch lopen de hoofdstukken mooi in elkaar over. Ik werd tijdens het lezen bij elk hoofdstuk heen en weer geslingerd in de verhalen van Gisèle, Jany en Mies; steeds probeerde ik voor mijzelf te bepalen welke personage mij meer boeide en wat voor een man Jany toch eigenlijk was. Eerlijk gezegd ben ik er nog niet uit, Gisèle is voor mij een boek dat nog even moet na sudderen.

Ik houd van historische literaire romans, ik houd van boeken die mij tot denken aanzetten én ik houd van boeken die je niet snel loslaten, boeken die nog een paar dagen of soms zelfs een paar weken blijven na sudderen, langzaam ontspruiten in je hoofd en dan openbarsten waarna er een bepaalde passage blijft hangen en je deze meeneemt, soms gebruik je het als leermoment, soms als een voorbijgaande vleug als van een herinnering; dit alles is wat Gisèle met mij deed, ik heb genoten!

Het enige wat ik jammer vond bij Gisèle is de cover van het boek, het doet vermoeden dat het verhaal zich afspeelt in een soort filmdecor, terwijl ik vind dat de inhoud van het boek juist het tegenovergestelde weergeeft.

4,5 / 5 sterren, ik zei het al, ik heb genoten, dankjewel Susan Smit!

Ik heb dit boek (midprice versie) ontvangen van uitgever Lebowski, waarvoor mijn hartelijke dank!

22 gedachtes over “Mijn boekrecensie van Gisèle van Susan Smit

1. Het omslag vind ik ook ‘mwah’ (ik hoopte dan ook dat de midprice-editie een andere uitstraling zou krijgen, maar helaas). Ik kan me goed vinden in jouw recensie, hoewel ik in het begin bang was dat het niet meer dan een romantisch verhaal zou zijn. Wanneer de oorlog aanvangt, wordt de roman interessanter. Ik vond het boek ook leerzaam daardoor! Echt een meeslepende geschiedenis.