Hoe worstel je je door een dikke pil?

Standaard

Mij kan een boek niet dik genoeg zijn, maar sommige mensen gaan een dikke pil liever uit de weg, zij raken al gedemotiveerd bij het idee. Vandaag geef ik je wat tips om toch aan dat ene boek met 800 pagina’s te beginnen! The-Luminaries

Ik ben onlangs begonnen in de Engelse versie van The Luminaries, een boek van maar liefst 848 pagina’s, maar dat ontmoedigt mij totaal niet. Graag geef ik jou een aantal tips zodat jij ook makkelijker aan een dikke pil begint.

Hak een boek in stukjes, plak bijvoorbeeld bij elke 100 pagina’s een post it en lees naar deze post its toe, 100 pagina’s zijn beter te behappen dan 800 pagina’s.

Lees jij normaliter één boek per week, dwing jezelf dan niet om ook een dikke pil in één week uit te hebben. Een gemiddeld boek heeft 350 pagina’s, het is dan logisch om er bijna drie weken over te doen.

Vaak zijn boeken opgedeeld in delen, lees die dikke pil bijvoorbeeld tot het einde van zo’n deel (vaak zit hier een cliffhanger ingebouwd), pak dan een ander boek om tussendoor te lezen of pak een tijdschrift, daarna ga je weer lekker verder in het volgende deel van je dikke boek.

Wat ik zelf heb gedaan nu ik The Luminaries lees (in het Engels) is dat ik per dag, naast dat ik een ander boek lees, dertig tot veertig pagina’s lees in dit boek, ik doe er op deze manier langer over om het uit te lezen, maar dat maakt mij niets uit.

Lees jij vaak dikke pillen of heb jij een voorkeur voor een gemiddeld boek? dikke pil

Tot de volgende keer!

 

Sandra

 

21 gedachtes over “Hoe worstel je je door een dikke pil?

  1. Simone

    Ja hoor, dikke pillen vind ik fijn. Ik ervaar nu wel wat tijdsdruk. We lezen Zeg me wie ik ben van Julia Navarro (800 blz), moet 4 juli uit en ik ben op 220. Dus ga weer even verder….. Groetjes, Simone

    Like

  2. Ik combineer het graag. Zo ben ik altijd een dikke pil of een moeilijk boek aan het lezen, maar lees ik daarnaast wel altijd een dunner/makkelijker boek.

    Like

  3. Ik lees veel fantasy boeken en daarbij ben ik het niet anders gewend. Ieder boek is minstens 500 pagina’s. Afhankelijk hoe spannend het is, kan het best zijn dat zo’n gewoon binnen een week uit is bij mij. Het is ook een beetje afhankelijk van het onderwerp en hoe spannend een boek is.

    Like

  4. Ik freet gewoon letters, ongeacht de dikte van een boek. Soms bij tijdgebrek doe je gewoon wat langer over een boek, maar het is voor mij geen MUST om een boek binnen bepaalde tijd uit te hebben …. lezen moet leuk blijven 😉

    Like

  5. Op zich schrikken dikke pillen me niet af, alleen het feit dat ik er zo lang over ga doen wel. Dan moet ik weken aan een stuk hetzelfde boek lezen 🙂 En ik vind bij dikke pillen vaak dat, achteraf bekeken, de helft van het boek geschrapt had kunnen worden 🙂

    Like

  6. Handige tips! Ik heb het boek De interessanten van Meg Wollitzer nog liggen, en die schreeuwt me echt toe: “Kom op dan, zie dan of het lukt!”, waardoor ik weer ontmoedigd raak. Gek, want met Ik ben Pelgrim van Terry Hayes had ik er geen enkele moeite mee -dat boek was dan ook in een week uit. Maar ik ga De interessanten opdelen per 100 bladzijdes, dan moet het vast goed komen 🙂

    Like

    • Thanks! Yes gewoon het boek in stukjes hakken. Als ik het echt lastig vind probeer ik het nog aantrekkelijker te maken door mijzelf aan te moedigen op de post its “je bent halverwege, je kunt het”, etc. 🙂

      Like

  7. Net als Jantine lees ik dan vaak een ander boek ernaast. Maar ‘Eline Vere’ hield me zo in z’n greep, dat ik aan een stuk door las. Wat ik trouwens ook lastig vind bij zo’n dik boek is dat je weer moet ‘ afkicken’, bij ‘Pier en oceaan’ miste ik de hoofdpersoon echt, omdat ik me dag in dat uit met hem had geidentificeerd.

    Like

  8. Bedankt voor de tips! Ik lees meestal boeken van rond de 300 pagina’s. Hele dikke pillen ontmoedigen mij meestal maar na deze tips wil ik echt een keertje in een boek van 1000 pagina’s beginnen die op mijn TBR staat. De tip van tussendoor een ander boek pakken vind ik een hele goede! En ook dat het logisch is dat het wat langer duurt om een dik boek te lezen.

    Like

Reacties zijn gesloten.