Ik blog, jij blogt, wij bloggen….

Standaard

Een paar weken geleden riep ik  op Twitter dat mijn vaste “blog”ochtend alweer voorbij was en dat ik de meeste dingen vooraf inplan op bijvoorbeeld Twitter en Facebook en ook al mijn boekrecensies in één keer schrijf. Inge van Ingeleest vroeg hoe ik mijn Tweets en Facebook berichten vooraf inplan en ook Tessa van Tessa Heitmeijer was nieuwsgierig. Hoogste tijd om mijn dinsdagochtend “tools” eens met jullie te delen.

Welke tools gebruik ik voor het bloggen:

Evernote

Ik vind Evernote ideaal om mee vooruit te plannen, aantekeningen te maken tijdens het lezen en bijvoorbeeld te gebruiken voor het uploaden van foto’s van citaten uit boeken. Het lukt mij niet om een foto van mijn eigen Evernote te nemen dus heb ik deze van internet geplukt, omdat juist deze foto laat zien hoe veelzijdig Evernote is.

Ik gebruik Evernote omdat het synct met mijn laptop, iPhone en tablet. Ik heb andere programma’s als Remember the Milk of de taken uit de Google agenda geprobeerd, maar kwam steeds weer uit bij Evernote omdat het zo enorm gebruiksvriendelijk en veelzijdig is. In mijn Evernote zit bijvoorbeeld een notitieboek met daarin een overzicht van recensie boeken die ik heb aangevraagd en/of ontvangen. Omdat ik mijn planning vooraf in Evernote maak (daarna neem ik het over in mijn agenda), hoef ik niet te switchen tussen allerlei programma’s en kan ik alle gegevens in Evernote gebruiken bij de verschillende documenten. Wat ik ook handig vind is dat je kan mailen naar je Evernote account, de mail komt dan vervolgens in het notitieboek terecht welke jij gekozen hebt (in de onderwerpregel van je email plaats je een @ met de naam van je notitieboek).

Evernote is trouwens gratis! Ik heb vorig jaar een e-book over Evernote gekocht via Lifehacking, dit is de investering van € 8,26 dubbel en dwars waard, Evernote vergemakkelijkt het bloggen en mijn digitale leven behoorlijk.

Google agenda

Voor mij nog steeds de meest gebruiksvriendelijke agenda. Ik geef terugkerende items een eigen kleur, zo weet ik in één oogopslag wat ik nog moet doen (een ingeplande ongeschreven recensie is bijvoorbeeld blauw en wordt rood als het ingepland en geschreven is). Ik plan ook wekelijks in welke boeken ik lees en wanneer, dit is trouwens een leidraad, geen must.

Dropbox

Ik sla al mijn foto´s op in Dropbox, ideaal ook omdat het net als Evernote synct met mijn andere apparaten. Verder sla ik documenten die met mijn blog te maken hebben ook op in Dropbox, alsmede recensie exemplaren die ik van uitgevers ontvang. Ik gebruik sowieso zo min mogelijk mijn harde schijf, oh ja en ook Dropbox is gratis.

Kobo e-reader

Ik lees regelmatig recensie exemplaren op mijn Kobo, ook pdf’s en tijdens het lezen maak ik hier ook aantekeningen in, ideaal. Ik zou dit uiteraard graag laten syncen met Evernote maar dat kan helaas (nog?) niet.

iPhone

Ik gebruik mijn iPhone om foto’s te nemen van citaten in boeken, of van een compleet hoofdstuk, foto’s van boeken die binnenkomen, foto’s voor Instagram en voor het bewerken van een foto voor Facebook of Instagram.

En op mijn iPhone staan dan weer apps die ik vaak gebruik: o.a. Coffitivity (gratis) is een aanrader, heerlijke achtergrond geluiden alsof je bij Starbucks zit te lezen/werken, diverse photoshop achtige apps en uiteraard Evernote om even snel een aantekening te maken, iets nazoeken, etc.

Mijn “fotografisch” geheugen

Ik ben gezegend met een fotografisch geheugen, als ik een citaat vergeet te fotograferen, herinner ik mij wel op welke pagina het stond. Ook kan ik 5 jaar na het lezen van een boek nog exact vertellen waar een boek tot in detail over gaat en welke emoties het bij mij opriep. Misschien is het daarom makkelijker voor mij om bij wijze van spreken vier boeken achter elkaar te lezen en na een week pas vier boekrecensies te schrijven?

IFTTT (If this then that)

If this then that is een website (en app) waarmee je je digitale leven structuur kan geven. Bijvoorbeeld: als ik een foto met mijn iPhone neem van een boek dat ik nog wil lezen (inderdaad, ik schrijf een titel niet over, ik neem domweg een foto van het boek (bij vrienden, op internet (print screen), winkel, bibliotheek, Instagram, Twitter etc.), dan verplaats ik de foto naar het mapje “boeken” en dan stuurt IFTTT de foto automatisch door naar mijn Evernote notitieboek: “leuke boeken, check”.

Nog een voorbeeld: als ik een tweet als favoriet markeer (omdat het artikel in de tweet mij interesseert of omdat ik de foto leuk vind) dan stuurt IFTTT deze door naar mijn Evernote notitieboek: “nog lezen”. Als er een nieuw artikel online komt op mijn blog, dan stuurt IFTTT deze standaard door naar mijn Evernote notitieboek: “mijn blog”, zodat ik behalve online, ook offline toegang heb tot mijn artikelen. Als je een Android toestel hebt dan kun je zelfs via IFTTT dagelijks automatisch het geluid van je smartphone laten dempen zodra je op je werk aankomt.

Hootsuite

Ik gebruik de online versie van Hootsuite op mijn laptop (je logt in met je Twitteraccount). Ik gebruik Hootsuite alleen om mijn tweets in te plannen en ik plan alleen de tweets in waarin ik een nieuw artikel aankondig, al mijn andere tweets zijn spontaan 😉 Oh ja, een tip: plan eerst je bericht in, mocht je het na het typen van je bericht vergeten, dan plaats je je tweet direct online (onhandig, moet je het weer verwijderen). En ook Hootsuite is gratis.hootsuite

Facebook

Als je een Facebookpagina hebt dan kun je berichten inplannen (via je persoonlijke Facebook kan dit dus niet). Ook dit doe ik alleen als ik een nieuw artikel aankondig, overige berichten zijn spontaan. Hoe werkt het: als je een nieuw bericht plaatst dan zie je linksonder in dat veld een klokje, klik hierop en nu kun jij de datum en tijdstip instellen van jouw bericht, handig! Dezelfde tip als hierboven: klik eerst op het klokje en plan je bericht in, mocht je het na het typen van je bericht vergeten, dan plaats je het direct online (onhandig, moet je het weer verwijderen).

Dit zijn alle tools die ik gebruik tijdens het bloggen en ik vind het fijn dat ik altijd alles bij de hand heb tijdens het bloggen, niet alleen de input maar ook alle tools. Ik werk vrij gestructureerd als ik blog, dit zorgt er voor dat ik tussendoor niet teveel met mijn blog bezig ben, voor mij geen “oh jee ik moet nog snel even een artikel tikken voor morgen”, daar zou ik onrustig van worden, vooruit plannen geeft mij simpelweg rust in mijn hoofd.

Mocht je iets meer willen weten over één van de tools, laat het mij weten en mocht je bijvoorbeeld meer over Evernote willen weten, dan schrijf ik daar met plezier een heel artikel over.

Tot de volgende keer!

 

Sandra

20 gedachtes over “Ik blog, jij blogt, wij bloggen….

  1. mddigitaal

    Leuk om te lezen, maar ik zou er persoonlijk knettergek van worden denk ik…;-) Mijn boeken houd ik bij in Goodreads, mijn planning in een Excel-bestandje en tijdens het lezen ligt er een ouderwets opschrijfboekje + pen naast mij… Tja, mijn man lacht me er ook om uit, maar voor mij werkt het gewoon. Zo zie je maar weer dat iedereen het weer op zijn eigen manier aanpakt!

    Like

  2. Leuk geschreven, superhandig artikel! Ik heb er een Word-bestand van gemaakt haha 🙂 Hootsuite had ik op mijn telefoon gezet maar ik werd gek van de dubbele Twitter-meldingen. Maar gauw op mijn laptop gezet en van mijn telefoon gegooid…! Dank voor de tips!

    Like

Reacties zijn gesloten.