Mijn boekrecensie van Zinloze vrouw van Marije Onstenk

• Schrijver: Marije Onstenk
  • Uitgever:  in eigen beheer (klik)
  • Jaar: 2014
  • ISBN: 9789462548855
  • Aantal pagina’s: 152
  • Genre: roman

Donder op en neem je stinkvoeten mee!’ roept mijn moeder, terwijl ze de fles wijn grijpt en er een flinke slok uit neemt. De tijd dat ze de wijn nog in glazen schonk ligt inmiddels ver achter haar, net als de tijd dat drank een genot voor de avonduren was. Op veertienjarige leeftijd wordt Kim ondergebracht bij pleegouders. In eerste instantie wordt ze daar liefdevol opgevangen, maar al snel verandert haar leven in een hel. Haar jeugd is definitief voorbij. Daar staat hij dan. De man met wie ik mijn leven ga delen. Hij is mooier dan ik had gedacht.

‘Je bent nog mooier dan ik dacht,’ is zijn begroeting. Zou hij gedachten kunnen lezen? We betasten elkaar met onze ogen, de tijd lijkt stil te staan. ‘Mag ik binnenkomen?’ Laat ik hem binnen? Mijn huis en mijn leven in? Daarna kan ik niet meer terug, het is alles of niets. Ik ga voor alles en stap opzij.

Jaren later wordt Kim verliefd op Levi. Ondanks dat zijn liefde voor haar groot is, balanceert ze voortdurend tussen vertrouwen en wantrouwen. Langzaam wordt duidelijk dat het leven voor Kim ondraaglijk zwaar is door wat er in haar jeugd is gebeurd. Zal Levi erin slagen de spoken uit het verleden te verjagen? ‘Zinloze vrouw’ is een verhaal dat onder je huid kruipt en nog lang blijft nazinderen.

Zinloze vrouw is het ijzersterke debuut van Marije Onstenk. Momenteel werkt zij aan een nieuw boek: De kleurrijke spiegel van María Verda (klik).

Kim (eerst tiener, later achter in de twintig), Levi (de grote liefde van Kim), Jacob en Roos (de pleegouders die haar leven hebben verwoest).

Het boek begint in 1986, Kim wordt er dagelijks op uitgestuurd om de drank voorraad van haar alcoholverslaafde moeder aan te vullen. Nadat zij uit huis geplaatst wordt bij “pleegouders” heeft zij vanaf de eerste dag een antipathie tegen Jacob, haar pleegvader; hij raakt haar onnodig aan en zij voelt dat dit niet klopt. Al snel blijkt dat haar intuïtie gelijk heeft, Jacob komt steeds vaker vlak voor het slapen gaan in haar slaapkamer, betast haar tegen haar wil en misbruikt haar. Als zij aangeeft dat zij dit niet wil, slaat hij haar hard met zijn riem.
Kim weet amper wat haar overkomt, ze is nog jong, heeft weinig vrienden en ze durft haar nieuwe pleegmoeder Roos niet in vertrouwen te nemen. Het misbruik sleept zich voort totdat Roos met Kim naar de huisarts gaat omdat Kim zich al weken niet goed voelt. Kim is dan 4 maanden zwanger en wordt verantwoordelijk gehouden voor hetgeen er gebeurd is.
Ondertussen is het 2000 (het verhaal speelt zich telkens wisselend af in het verleden en het heden) en ontmoet zij Levi, een leuke man die stapelgek is op haar. Ondanks Kim’s niet verwerkte verleden, waar ze amper iets van vertelt aan Levi, bouwen zij samen aan een toekomst. Op het moment dat het verleden het heden inhaalt raakt Kim in paniek. Zal het Kim lukken om af te rekenen met de demonen uit haar verleden, zal Levi haar hier bij helpen?

De schrijver heeft het aangedurfd om een roman te schrijven over een meisje dat zich ontwikkelt naar een vrouw en dat reeds op jonge leeftijd wordt misbruikt door haar pleegvader. Daar is lef voor nodig, menig debutant kiest een lichter onderwerp en alleen al daarvoor krijgt Marije van mij een pluim.

Het boek vond ik heftig, beklemmend en benauwend en toch las ik door. Daar waar je af en toe een lichtpuntje verwacht, een Kim die een vrolijke bui heeft of blij is op haar trouwdag, blijven zij uit en daardoor staat dit verhaal als een huis, en komt het binnen, hard binnen. Ja ik had graag zo’n lichtpuntje gezien in het verhaal, daar ben ik eerlijk in, maar ik weet ook dat als Marije een blijde gebeurtenis als zodanig had omschreven, dat het verhaal dan veel minder hard was binnengekomen en daardoor ook minder geloofwaardig. De constante zwarte wolk die boven het hoofd van Kim hangt in dit boek maakt het boek geloofwaardig én beklemmend. In het kort: Marije Onstenk heeft niet de makkelijkste weg gekozen en dat lees je terug in het verhaal, chapeau!

4 / 5 sterren dit boek vind ik een aanrader! Lees het niet op een zomerse dag aan het strand, daar is het te heftig voor, neem even de tijd om dit boek te lezen, laat het af en toe los en ga dan weer verder, je zult er geen spijt van krijgen.

Ik heb dit e-book ontvangen van Marije Onstenk, waarvoor mijn hartelijke dank!

8 gedachtes over “Mijn boekrecensie van Zinloze vrouw van Marije Onstenk

1. Shyama Hopman