Mijn boekrecensie van De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat in een IKEA-kast

Standaard

Vandaag deel ik mijn boekrecensie van De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat in een IKEA-kast van Romain Puèrtolas met jullie. Of het boek even hilarisch is als de titel? Ehm, ja nogal! De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat in een IKEA-kast

 

Algemene gegevens:

  • Titel:  De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat in een IKEA/kast
  • Schrijver: Romain Puèrtolas
  • Uitgever: De Bezige bij
  • Jaar: april 2014
  • ISBN:  9789023482598
  • Aantal pagina’s:  254
  • Genre: (literaire) roman
  • Vertaald door: Lidewij van den Berg en Katrien Vandenberghe

De achterflap:

In dit avontuurlijke en buitengewone verhaal volgen we een fakir uit India die van de ene onwaarschijnlijke situatie in de andere belandt. Van Parijs tot Engeland, via Barcelona naar Rome en Tripoliontmoet de fakir de meest uiteenlopende types, van een louche taxichauffeeur tot een bekende actrice, om uiteindelijk weer op zoek te gaan naar de vrouw die hij schaamteloos heeft opgelicht in de Franse Ikea. Terloops worden de grote thema’s van de moderne tijd aangekaart, wat resulteert in een actuele, maar vooral ook hilarische roman.

De schrijver:

Romain Puértolas (1975) werd geboren in Montpellier. Op en neer reizend tussen Frankrijk, Spanje en Engeland was hij dj, componist, taalkundige, tolk-vertaler, steward en goochelaar. De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat in een Ikea-kast is zijn debuutroman (bron: De Bezige bij).

De hoofdrolspelers:

Ajatashatru Lavash (spreek uit als: “At je dat stalen schroefje alvast”).

Waar gaat dit boek over:

Ajatashatru Lavash Patel is fakir van beroep in zijn dorp in India. Hij vliegt naar Parijs om een spijkerbed bij Ikea te kopen en heeft alleen een eenzijdig bedrukt briefje van € 100,00 bij zich. Hij geeft het briefje aan de vriendelijke taxichauffeur die hem vanaf het vliegveld bij Ikea afzet, maar steelt het terug voordat hij de auto uitstapt, hij heeft het geld tenslotte nodig om zijn spijkerbed te kopen. Het spijkerbed is helaas uitverkocht maar wordt de volgende morgen weer verwacht. Ajatashatru besluit in Ikea te blijven overnachten, bij gebrek aan geld voor een hotel. Op het moment dat hij laat in de avond nonchalant in Ikea rondwandelt en plotseling bewakers hoort lopen, duikt hij een kast in om zich te verbergen en helaas liggen zijn schoenen en jasje bij de bank waar hij ze achterliet toen hij besloot wat uit te rusten.

De kast wordt op transport gezet en zo arriveert Ajatashatru in Engeland. Wie denkt dat zijn avontuur daar eindigt, komt bedrogen uit, na Engeland doet hij nog een aantal landen aan en belandt hij van de ene dolkomische situatie in de andere, waar ik verder niets over ga verklappen, het is aan jou om dit te ontdekken.

Wat vond ik van dit boek:

Ik heb zelden zoveel gelachen tijdens het lezen van een boek als bij dit boek en dan bedoel ik hardop gelachen. Ik vind Ajatashutra énig, al is hij wel een slinkse oplichter. Ik heb vreselijk gelachen toen de kast op transport werd gezet naar Engeland en van de dolkomische scene op het vliegveld van Barcelona kreeg ik de slappe lach. Zo op het eerste gezicht lijkt dit boek alleen een hilarisch boek, maar het heeft ook zeker diepgang en een onderliggende boodschap, mooi gedaan door de schrijver.

Het boek wordt veelal in auctoriaal perspectief verteld en dit past ook echt bij het verhaal, als het vanuit het ik-perspectief was geschreven zou het een boek van 800 pagina’s worden aangezien de fakir nogal lang van stof is. De komische situaties volgen elkaar snel op en er zit een mooie lijn in het verhaal, waardoor je echt meegezogen wordt in het boek.

Graag wil ik nog de loftrompet laten schallen voor de vertalers: goed gedaan, dat moet een hele klus zijn geweest.

De sterren:

4/5 sterren Ik vind dit typisch zo een boek dat je cadeau doet aan iemand die alles al heeft.

Ik heb dit boek ontvangen van uitgever De Bezige bij ontvangen, waarvoor mijn hartelijke dank!

Wat is het meest hilarische boek dat jij tot nu toe hebt gelezen?

Tot de volgende keer!

 

Sandra

16 gedachtes over “Mijn boekrecensie van De wonderbaarlijke reis van de fakir die vastzat in een IKEA-kast

  1. Chantal

    Ik lees zo veel verschillende meningen over dit boek. Ik wil het boek nog steeds graag lezen 🙂

    Like

  2. mddigitaal

    Ik moet vaak lachen om boeken, word dan ook erg gek aangekeken door de rest van de familie…;-) ‘Het Rosie-project’ is bijvoorbeeld zo’n boek.

    Like

  3. Leuke recensie! Ik was niet echt zeker wat ik van dit boek moet vinden maar ik moet toegeven dat zelfs de korte inhoud mij al een beetje doet lachen 🙂 Ik wil het zeker eens lezen.

    Like

  4. Voetje

    Dit lijkt mij zo’n leuk boek! 🙂 Hardop lachen terwijl ik een boek aan het lezen ben, doe ik zelden of nooit.

    Like

Reacties zijn gesloten.