Mijn boekrecensie van Landgoed Longbourn van Jo Baker

Vandaag deel ik mijn boekrecensie van Landgoed Longbourn van Jo Baker met jullie. Ik heb dit boek vorige week gelezen en ik heb er bewust lang over gedaan omdat het typisch zo’n boek is wat ik niet wilde uitlezen, te mooi gewoon! Landgoed Longbourn

• Titel: Landgoed Longbourn
  • Schrijver: Jo Baker
  • Uitgever: Cargo
  • Jaar: mei 2014
  • ISBN: 9789023485377
  • Aantal pagina’s: 416
  • Genre: Literaire roman

Het weesmeisje Sarah brengt haar dagen door met vloeren schrobben, kleding wassen en het legen van kamerpos van de familie Bennet. Maar in de bedompte personeelsvertrekken is er sprake van evenveel liefdesverdriet, ontluikende liefde en intrige als in de luxe vertrekken van de Bennets. Als er een mysterieuze nieuwe knecht wordt aangenomen, dreigt het voorspelbare leven van het personeel totaal overhoopgehaald te worden.
Jo Baker voert de lezer voorbij de welgestelde familie van Jane Austens klassieker Pride and Prejudice naar de personeelsvertrekken waar de bedienden geluk en verdriet noodgedwongen met elkaar moeten delen.

Jo Baker durfde het aan om één van de bekendste klassiekers als leidraad te nemen, Landgoed Longbourn ademt de sfeer van Pride and Prejudice en zoveel meer.

De familie Bennet woont op Landgoed Longbourn en heeft een kleine huishouding; Sara en de jonge Polly, beide geplaatst vanuit een weeshuis onder de hoede van huishoudster mevrouw Hill, meneer Hill en James, een harde werker. Het boek volgt de verhaallijn van Pride and Prejudice maar dan gezien vanuit het oogpunt van het bedienend personeel. Hun leven is zwaar en bestaat uit het bedienen van de familie Bennet in de ruimste zin des woords, de dames moeten gekleed worden, de familie moet eten en Longbourn moet worden schoon gehouden, dit alles in een tijd dat er bijna niets bestond om dit soort werk te verlichten en één van de weinige lichtpuntjes die zij hadden waren de feestjes buitenshuis waar de familie Bennet aan deelnam, (want rust voor het personeel).

Als James livreibediende wordt van meneer Bennet wordt het leven van  Sarah iets minder zwaar, zonder iets te vragen neemt James een aantal taken van Sarah over en langzaamaan groeien zij naar elkaar toe, althans, als de livreibediende Ptolemy van Meneer Bingley geen roet in het eten gooit. Wat is het geheim dat James met zich mee torst, waarover kregen mevrouw HIll en meneer Bennet een hooglopende ruzie in de bibliotheek en zal Sarah ooit Landgoed Longbourn verlaten en haar eigen gezin stichten?

Ik heb er bewust 6 dagen over gedaan om dit boek te lezen, normaliter zou ik het in amper 2 dagen uitlezen, maar ik wilde het rekken, genieten, nog niet weten hoe het eindigde en mijn gedachten de ruimte geven om het boek totaal in mij op te nemen. Dat is gelukt en hoe!

Ik heb intens genoten van dit boek, ik waande mij op de set van Pride and Prejudice, alles is zo levendig en beeldend geschreven dat je de personages (Sarah met haar bonnet, James met zijn halsdoek) en omgeving voor je ziet.

Het grootste gedeelte van dit boek gaat over Sarah maar ergens in het midden van het boek heeft Jo Baker het verhaal over de achtergrond van James verwerkt, daar zit ook het geheim van mevrouw Hill in verweven en dit heeft Jo Baker op een werkelijk magnifieke manier gedaan. Wat ik verder heel fijn vond is dat het boek een echt einde heeft, het verhaal wordt afgesloten.

Het verhaal van Landgoed Longdourn kabbelt voort als een prachtig beekje, maar toch gebeuren er heftige dingen in het boek, maar de schrijver vertelt ook de dieptepunten op een kalme manier, alsof de takken van een boom zachtjes langs het water schampen, heel voorzichtig, heel licht en pas als de consequentie van dit schampen zichtbaar wordt, besef je dat dit een dieptepunt was, dit vond ik heel mooi gedaan door de schrijver.

Toen ik dit boek uit had, had ik het gevoel alsof ik naar een hele lange aflevering van Downton Abbey, (één van mijn favoriete series op de Nederlandse tv) had gekeken, even heerlijk en even vertrouwd.

5 / 5 sterren Tsja, wat kan ik zeggen, als je genoten hebt van Pride and Prejudice en Downton Abbey, koop dit boek en lees het, geniet en laat je meevoeren door het prachtige verhaal.

Ik heb dit boek door uitgever Cargo toegestuurd gekregen, waarvoor mijn dank!

Heb jij Pride and Prejudice net als ik ook al minstens 5 keer gekeken?