Mijn boekrecensie van Dansen in de Hemel van Michael Pilarczyk

• Schrijver: Michael Pilarczyk
  • Uitgever: Invictus
  • Jaar: mei 2014
  • ISBN: 9789079679201
  • Aantal pagina’s: 248
  • Genre: roman

DANSEN IN DE HEMEL is het aangrijpende verhaal over twee mensen die worstelen met liefde en dood in een decor van glamour, geldwolven en grootheidswaan. Een actuele roman over verlangen, geld, geluk en echte liefde. Een zoektocht naar onze eigen waarheid.

Mishka Kamadev is een romanticus met een te groot verlangen naar passie, roem en rijkdom. Voor de buitenwereld leidt hij een glamourbestaan, maar zijn innerlijk raakt verscheurd. Het ene moment is hij
The God of House Music in het nachtleven, het andere moment is hij verzorger van zijn ongeneeslijk zieke vrouw. Mishka zoekt vergetelheid in drank en pillen, stort zich in een affaire met de hartsvriendin van zijn vrouw, en op de beurs verliest hij zijn fortuin. En dan overvalt zijn oude jeugdliefde hem met een verbijsterende mededeling. Hoe legt hij alles uit aan zijn stervende vrouw?

Dansen in de Hemel is de debuutroman van Michael Pilarczyk. Michael was in de jaren 90 presentator bij Radio Veronica, later heeft Michael o.a. een aantal productiebedrijven opgericht.

De hoofdrollen:

Mishka Kamadev (“self made man”, echtgenoot van Lisa), Lisa (ontdekt op latere leeftijd dat zij CF heeft), Branco (Mishka’s vriend en “geweten”).

Dansen in de Hemel is het meeslepende verhaal over de iets wat te enthousiaste Mishka Kamadev. Hij is in 1970 geboren in een Pools dorp en verhuist later naar Nederland en woont samen met zijn ouders op de zolder bij zijn oma. Zijn oma speelt tijdens zijn jeugd een grote rol in zijn leven. Op zijn 22e ontmoet hij Lisa en door zijn harde werken is hij niet lang daarna de “The God of House Music”. Hun leven is succesvol, niets is te gek, the sky is the limit.

Hun leven krijgt een totale andere wending als Lisa door haar CF steeds zieker wordt, Mishka krijgt steeds meer moeite om Lisa volledig trouw te blijven en zijn zakelijke leven kent daarnaast ups and downs. Als Lisa er uiteindelijk voor kiest om te stoppen met haar leven lijkt Mishka eindelijk weer de man te worden waar Lisa ooit smoorverliefd op werd.

Het feit dat ik dit boek in één ruk heb uitgelezen geeft al weer dat ik het een mooi boek vond. Meestal geeft het proloog vóór in een boek het einde weer, maar niet in Dansen in de Hemel, bijzonder, want hierdoor blijf je als lezer geboeid. Ik vind dat dit boek technisch gezien goed in elkaar zit, spanning, romantiek, snelheid en humor wisselen elkaar af, het verhaal wordt goed opgebouwd en al lijkt het einde voorspelbaar, het verrast je toch. De titels van de hoofdstukken hadden wat mij betreft weggelaten mogen worden, voor mijn gevoel verraden zij de inhoud van het volgende hoofdstuk en persoonlijk word ik liever verrast.

Tijdens het lezen van dit boek dacht ik af en toe aan “Komt een vrouw bij de dokter” van Kluun, dit boek is minstens even heftig, maar waar ik Kluun voornamelijk een vervelende pedante man vond met zijn leugens en bedrog, vergaf ik Mishka simpelweg alles, ik begreep waarom hij Lisa niet trouw kon blijven en waarom hij soms zo’n puinhoop van zijn leven maakte.

Ik vind het altijd mooi om tijdens het lezen de betekenis van de titel van het boek te ontdekken, bij Dansen in de Hemel ontroerde het mij, wat puur en lief!

Citaat: “Waarom doet liefde zo’n pijn? En waarom had ik het geheim van zuivere liefde veel te laat ontdekt? Was alles anders gegaan als Lisa niet ziek was geweest?” Mooie zinnen en ik heb hier na het lezen van Dansen in de Hemel over nagedacht; is Lisa’s ziekte inderdaad de leider geweest van Mishka’s leven, zou hun leven er echt anders hebben uitgezien zonder deze vreselijke ziekte?

5 / 5 sterren Ik vind het een tikkeltje eng om een debuut 5 sterren te geven, mijn maximale aantal sterren, maar ik doe het toch, technisch gezien en qua verhaallijn geef ik het al 4 sterren, maar het feit dat ik het boek in één ruk uitlas en het feit dat de karakters zo goed zijn neergezet dat ik met hen meeleefde na weer een ziekenhuisbezoek of een stomme actie van Mishka, laat mij hier een extra ster aan toevoegen. Verdiend dus deze vijf sterren! En Michael, ga alsjeblieft door met schrijven!

Ik ontving dit boek van Uitgever Invictus, waarvoor mijn dank

Volg Sandra schrijft en leest al op Facebook (klik)?

14 gedachtes over “Mijn boekrecensie van Dansen in de Hemel van Michael Pilarczyk