Mijn boekrecensie van Reislust van Esmir van Wering

Vandaag deel ik mijn boekrecensie van Reislust van Esmir van Wering met jullie. Esmir vroeg mij anderhalve week geleden of ik haar boek wilde lezen en recenseren. Ik twijfelde, bij de bekende blauwe bol stond dat het een chicklit was, maar uiteindelijk overtuigde Esmir mij met het feit dat Amber, waar Reislust over gaat, 37 jaar is, dus besloot ik haar boek te lezen.Cover Reislust

• Titel: Reislust
  • Schrijver: Esmir van Wering
  • Uitgever: Meander
  • Jaar: februari 2014
  • ISBN: 9789050191104
  • Aantal pagina’s: 159
  • Genre: roman

Amber heeft eindelijk de man van haar dromen gevonden – na een turbulent vrijgezellenbestaan dat zeker vijf jaar te lang duurde. De prins op het witte paard (knap, goede baan en nog lief ook) zit bij haar thuis op de bank: een mijlpaal!
Toch dient de midwife-crisis zich al gauw aan, want zij wil kinderen en hij niet. Als blijkt dat mister perfect een vreselijk geheim met zich meedraagt, neemt Amber een drastisch besluit: ze pakt haar koffers en vertrekt voor onbepaalde tijd naar Afrika.
Daar ontmoet ze een soulmate zonder bij hem in bed te belanden. Hoe dat komt? Hij is een jaar of 90, nagenoeg tandeloos en stekeblind. Door de openhartige, confronterende gesprekken die volgen, leert Amber te dealen met haar kinderwens, de haat-liefde verhouding met de mannen in haar leven en vooral met zichzelf. Maar wanneer ze in het ziekenhuis belandt, lijkt alles voor niets te zijn geweest…

Reislust is het tweede boek van Esmir, Werklust is haar eerste boek, Reislust is een op zich zelf staand vervolg hier op.

Amber heeft een relatie met Pjotr, een onstuimige relatie kun je het wel noemen. Nadat hij voor de zoveelste keer drugs heeft gebruikt en “out” gaat in het bijzijn van Amber, gooit zij het roer om, althans, als zij het ontbrekende geld van een werkreis naar Ghana van haar vader krijgt. In Ghana ontmoet zij haar zielsverwant Pretface, een stokoude en blinde man. Hij neemt Amber mee op een reis naar haar innerlijke zelf. Als zij plotsklaps doodziek in een ziekenhuis belandt in Ghana, maakt iedereen zich zorgen, zal Amber herstellen, krijgt zij de goede band met haar vader waar zij zo naar hunkert en waar is Pjotr in dit verhaal?

Zoals je hierboven al kon lezen was ik wat huiverig, ik wil helemaal geen chicklits meer lezen en recenseren voor mijn boekenblog, ik heb geen behoefte aan dolkomische avonturen van een 22 jarige. Esmir heeft mij echt moeten overtuigen om aan haar boek te beginnen. De cover van het boek werkte ook al niet mee, ik zag toch echt de cover van een chicklit?! Maar, “never judge a book by it’s cover” is op dit boek zeker van toepassing, want hoe ik ook zocht in het boek, ik herkende er amper een chicklit in? De enige chicklit achtige stukjes vond ik de hilarische momenten van Amber (privé zaken op kantoor uitprinten en dan een paar pagina’s missen). De flashbacks in dit boek zijn voor mij het meest overtuigende bewijs dat dit geen chicklit is, door deze flashbacks ontstijgt dit boek het chicklit niveau.

Afijn, ik vind Reislust dus geen chicklit, maar wat is het dan wel? Ik zou dit geen literatuur of literaire roman durven te noemen, dus houd ik het op een leuke en frisse roman, geen zoet en klef romantisch verhaal, wel af en toe een hitsige scene (maar gelukkig zonder alle details, dus geen 50 tinten paars, grijs, groen of blauw). Reislust vind ik vooral het luchtige verhaal van een 37 jarige vrouw die op zoek is naar zichzelf.

4/5 sterren Mocht je een leuk en fris tussendoor boek zoeken, dan is Reislust een aanrader, je leest het in een paar uurtjes uit en geniet daarna nog wat na van o.a. Pretface en de ontroerende waterval scene.

Ik ontving dit boek van Esmir van Wering, waarvoor mijn dank

4 gedachtes over “Mijn boekrecensie van Reislust van Esmir van Wering