Mijn boekrecensie van Nobody van Marelle Boersma

• Schrijver: Marelle Boersma
  • Uitgever: De Crime Compagnie
  • Jaar: mei 2014
  • ISBN: 9789461091185
  • Aantal pagina’s: 320
  • Genre: psychologische thriller

Vivian maakt zich zorgen over een van haar HAVO-leerlingen. De 17-jarige Lynn is afwezig en stil tijdens de lessen en lijkt zich meer en meer terug te trekken. Vivian vermoedt dat het meisje misbruikt wordt, maar Lynn laat niets los. Wanneer ze uiteindelijk achter de gruwelijke waarheid komt, is die erger dan ze ooit had kunnen bedenken…

Ondertussen is Marelle Boersma geen onbekende schrijver meer op mijn blog en Nobody is haar nieuwste en achtste thriller.

Vivian is lerares op een middelbare school en Lynn is een van haar leerlingen. Vivian vermoedt dat er iets met Lynn aan de hand is en probeert daar achter te komen zodat zij haar kan helpen, maar hoe zij het ook probeert, Lynn neemt haar slechts mondjes maat in vertrouwen. Vivian heeft een geheime affaire met Edo, haar directeur en spendeert al haar vrijdagavonden en halve vrijdagnachten met hem en hij werkt Vivan behoorlijk tegen als zij hem om advies inzake Lynn vraagt. Parallel hieraan loopt het verhaal van Makelaar Meidam, nadat hij hevig getraumatiseerd is geraakt door een gebeurtenis in zijn leven treedt hij toe tot een duistere wereld waarbij hij amper lijkt te beseffen wat hij doet en zich alleen maar richt op zichzelf. Als blijkt dat er een jongen wordt vermist en Vivian begint te vermoeden dat dit verband houdt met Lynn, gaat Vivian op onderzoek uit en eindigt dieper en dieper in een duistere wereld waarvan de lezer het bestaan niet kan vermoeden.

Vanaf de eerste pagina kon ik haast niet meer stoppen en ik heb dit boek uiteindelijk in sneltreinvaart uitgelezen. Toch dacht ik na een tijdje: ik stop, ik stop met dit boek; te heftig, te gruwelijk, het is gebaseerd op waargebeurde ervaringen en ik wil dit niet meer lezen, ik wil het niet weten, ik verzin zelf wel welk einde ik aan dit boek geef, maar ja van een half boek kan ik geen boekrecensie voor jullie schrijven, dus na een korte pauze met een cappuccino en een kletspraatje ben ik weer verder gegaan. , Ik nam vanaf de tweede helft wat meer “afstand”, alsof ik de inhoud van het boek wilde onderzoeken en alsof ik tot de kern van het verhaal wilde komen, zodat dit boek mij niet mee trok naar het duistere gedeelte waar geen enkel mens wil komen, nu lukte het mij om verder te lezen én het boek uit te lezen.

Pas halverwege begon ik dus te vermoeden wat er aan de hand was, mede door de schuingedrukte stukken die telkens voorafgaan aan een nieuw hoofdstuk, iets waarmee Marelle fikse “page turners” heeft ingebouwd. Het boek wordt langzaam opgebouwd en kruipt onder je huid, waardoor het je raakt, diep raakt. Medelijden, ongeloof, een boek heeft zelden zoveel verschillende emoties bij mij opgeroepen.

4/5 sterren. Als jij ook van de andere boeken van Marelle Boersma hebt genoten, koop* dit boek, lees het, maar neem de tijd om het te lezen en laat je niet teveel meeslepen zoals ik dat deed in de eerste helft van het boek. Raakt een boek jou snel, volg mijn advies dan alsjeblieft op, het zou tenslotte zonde zijn als je dit boek halverwege weglegt omdat het je teveel raakt, de beloning is groot, je hebt het einde van het boek nodig om het figuurlijk te kunnen afsluiten.

Ik ontving dit boek van De Crime Compagnie, waarvoor mijn dank! .

* tot vanavond (zondag 18 mei 0.00 uur) kost het e-book van Nobody slechts € 3,49, daarna weer € 4,99.

8 gedachtes over “Mijn boekrecensie van Nobody van Marelle Boersma

1. mddigitaal

Mooie recensie! Mag ik vragen waarom niet 5 sterren? Als ik je recensie lees, ben je erg enthousiast. Waar zit het ‘m in dat het boek die laatste ster mist? Of is dat een stukje “gevoel erbij hebben”? Ik vind het zelf namelijk ook soms best lastig om te kiezen tussen 4 of 5 sterren…

• Dankjewel!
      Ik geef alleen vijf sterren aan boeken waar ik ondersteboven van ben na het lezen, boeken waar ik nog dagenlang over nadenk (Opstand en Evenbeeld bijv.), boeken die indruk op mij maken. De laatste ster is dus inderdaad toebedeeld aan mijn gevoel bij het boek.

• mddigitaal

Dat is duidelijk! Dank je wel! Ik had dat bij dit boek inderdaad wel en bij Evenbeeld niet. Precies andersom qua aantal sterren…;-)