Mijn boekrecensie van Evenbeeld van Marianne & Theo Hoogstraaten

Vandaag deel ik mijn boekrecensie van Evenbeeld van Marianne & Theo Hoogstraaten met jullie. Dit boek is niet alleen een thriller maar heeft ook een historisch verhaal, een perfecte combinatie als je het mij vraagt! Evenbeeld

• Titel: Evenbeeld
  • Schrijver: Marianne & Theo Hoogstraaten
  • Uitgever: De Crime Compagnie
  • Jaar: april 2014
  • ISBN: 9789461091147
  • Aantal pagina’s: 320

1628
Een jonge vrouw scheept zich in op een VOC-schip. Ze is zwanger geraakt van een Amsterdamse koopman bij wie ze werkte als dienstmeid en wil in Nederlands-Indi‘ een nieuw leven beginnen.Tijdens een zware storm bevalt ze van een zoon. Niet veel later strandt de Batavia op een koraalrif, waarna meer dan 200 opvarenden op kleine eilandjes moeten zien te overleven. Er volgen maanden van honger, dorst en afschuwelijke moordpartijen. Zal de jonge moeder tijdig worden gered?
2013
Als de oom van Marrit onverwachts overlijdt, erft ze zijn pand aan de Keizersgracht en ongekend veel geld. Het testament bevat echter een aantal dwingende voorwaarden, die ze niet meteen begrijpt. Als ze op onderzoek uitgaat, ontdekt ze dat haar oom er is ingeluisd door een criminele organisatie. Al snel blijkt dat deze organisatie het ook heeft voorzien op Marrit.

Marianne en Theo Hoogstraaten hebben samen al een aantal literaire thrillers op hun naam staan, lees hier (klik) meer over hen.

Marretgie Louys (1628, wees, Amsterdam), Marrit Jansonius (2013, studente, Amsterdam)

Marretgie Louys is wees geworden en wordt uiteindelijk na erbarmelijke omstandigheden vanuit het weeshuis geplaatst bij de familie Jansonius, woonachtig aan de Keizersgracht. Als één van de meisjes die daar werk overlijdt, neemt Marretgie haar plaats in, dit betekent ook dat zij de bed partner wordt van de heer des huizes: Lucas Jansonius. Na enige tijd is de zwangerschap van Marretgie niet meer te verbergen en besluit Lucas Jansonius haar op de Batavia te zetten, zodat zij in Nederlands-Indië een nieuw leven kan opbouwen.

Eenmaal op weg met de Batavia wordt duidelijk hoe erbarmelijk de omstandigheden zijn aan boord van dit schip, maar dit staat niet in vergelijking tot wat er gebeurt als de Batavia strandt op een koraalrif en Jeronimus Cornelisz zich opstelt als leider. Zal Marretgie ooit in Nederlands-Indië aankomen, zal zij aan boord van de Batavia bevallen en ziet zij Nederland ooit terug?

Parallel aan het historische verhaal loopt een thriller met in de hoofdrol Marrit, zij erft het unieke pand aan de Keizersgracht van haar Oom Lodewijk en daarbij ook nog een behoorlijk bedrag, ondergebracht op buitenlandse bankrekeningen. Het testament dat zij van de notaris ontvangt bevat allerlei restricties en als zij vervolgens ontdekt dat de huidige huurder niet wil vertrekken uit het pand aan de Keizersgracht gaan de alarmbellen langzamerhand af bij Marrit. Lukt het haar om uit handen te blijven van de criminele organisatie waar haar Oom Lodewijk (helaas) deel van leek uit maken en lukt het haar om het volledige pand toe te eigenen?

Ik heb genoten van dit boek, vooral van het historische verhaal! Het duo Hoogstraaten is erin geslaagd om twee verhalen te combineren en als lezer word je door hen meegetrokken in het verhaal, al snel kun je het boek nog amper wegleggen.

Hun schrijfstijl is beeldend, (soms bijna té) en wat ik mooi vond was dat Marretgie zelf haar verhaal vertelde (hoe, dat lees je in het boek). Het verhaal van Marrit vond ik leuk en spannend, al had het van mij nog een tikkeltje spannender gemogen.

De Batavia; daar heb ik al veel over gelezen (over de gehele VOC trouwens) en ik herkende een aantal namen, w.o. Commandeur Pelseart,  schipper Adriaan Jakobsz en Jeronimus Cornelisz., leuk!

5/5 sterren, dik verdiend! Het historisch verhaal over Marretgie, het thriller verhaal over Marrit, de Batavia, Rembrandt, de Keizersgracht; al deze ingrediënten maken het voor mij een vijf sterren boek. Aanrader dus!

marianne-en-theo-hoogstraaten

Marianne & Theo Hoogstraaten

Graag wil ik De Crime Compagnie hartelijk danken voor het toesturen van Evenbeeld!