Mijn boekrecensie van Opstand van Michelle Visser

Vandaag deel ik mijn boekrecensie van Opstand van Michelle Visser met jullie.Opstand Michelle Visser

Zoals jullie wellicht ondertussen weten lees ik graag historische romans, ik heb bijvoorbeeld genoten van Jacoba, dochter van Holland van  Simone van der Vlugt en kon niet wachten om in Opstand te beginnen!

• Titel: Opstand
  • Schrijver: Michelle Visser
  • Uitgever: Boekerij
  • Jaar: maart 2014
  • ISBN: 978902256504-9
  • Aantal pagina’s: 350

De zussen Sabine en Karlijn mogen dan een tweeling zijn, ze verschillen van elkaar als dag en nacht. Sabine, de rustigste van de twee, vertrekt na haar huwelijk in 1829 naar Brussel, waar ze het succes van de banketbakkerij van haar man Bernard uitbouwt. Dan escaleert het conflict tussen Zuid- en Noord-Nederland, waarbij Antwerpen en Brussel een slagveld worden en er vele slachtoffers vallen. Als Nederlandse wordt Sabine ineens met wantrouwen bekeken. Intussen moet de onstuimige Karlijn haar vader helpen in zijn drukkerij in Utrecht, maar in plaats daarvan reist ze in het geheim haar geliefde Gijs achterna, die dienst heeft genomen in het leger. Hij blijkt echter in de strijd om Antwerpen gesneuveld te zijn. Karlijn zoekt haar toevlucht bij Sabine, maar daar is het niet langer veilig. Tegen hun wil zijn de zussen in tegenover elkaar staande kampen terechtgekomen. Wat is sterker: liefde, familiebanden, of loyaliteit aan het vaderland?

Opstand is het tweede boek van Michelle Visser. Haar debuutroman Veronique kwam uit in 2012.

Sabine (de “verstandige” helft van de tweeling), Karlijn (de andere helft van de tweeling; de “flierefluiter”).

Opstand speelt zich beurtelings af in Utrecht en Brussel ten tijde van de Opstand van de Zuidelijke Nederlanden rond 1830. Sabine en Karlijn wonen met hun vader in Utrecht en hebben een drukkerij annex boekenwinkel. Vader Klaas zorgt sinds het overlijden van zijn vrouw alleen voor hun tweeling en Sabine helpt dagelijks in de winkel en runt het huishouden. Op een dag krijgen zij bezoek van Bernard Maelbach, hij is de man van Klaas zijn half zusje. De vrouw van Bernard is overleden en hij vraagt Sabine om met hem mee terug te gaan naar Brussel, naar zijn twee kinderen en de bakkerij die hij runt. Sabine gaat op zijn aanzoek in, trouwt met hem en vertrekt met de diligence naar Brussel.

Karlijn blijft achter bij haar vader met de belofte dat zij helpt in de drukkerij annex boekenwinkel en de meid binnenshuis zal aansturen. Het leven van Sabine lijkt nu compleet; kinderen, een lieve man, een bloeiende bakkerij waar zij heerlijke dingen leert maken, dat is alles wat zij wilde in het leven. Karlijn daarentegen is doodongelukkig, enerzijds omdat haar tweelingzus nu mijlenver van haar af woont, anderzijds omdat zij haar leven niet wil slijten in de drukkerij, zeker niet met de man die haar vader voor haar op het oog heeft. Ruzies blijven niet uit en op een dag besluit Karlijn weg te lopen. Hoe gaat het verder met Sabine en haar gezin in Brussel, vindt Karlijn ooit haar grote liefde en wat gebeurt er allemaal in de Zuidelijke Nederlanden tijdens de opstanding?

Als je mij volgt op Twitter, dan weet je al dat ik enorm genoten heb van dit boek. Michelle schrijft zeer beeldend (zie mijn tweet onderaan) en daardoor zie je de bakkerij, de drukkerij, de pleinen en de mensen voor je. Je merkt tijdens het lezen dat Michelle alle feiten heeft uitgezocht en o.a. namen van mensen gebruikt die echt geleefd hebben in die tijd (bijvoorbeeld Daniel Auber de Franse componist en de schrijfster Petronella Moens). Dit heeft zij op een goede manier verwerkt in haar boek en dat maakt haar boek nog mooier!

Tijdens het lezen heb ik nog twee steekwoorden opgeschreven: “verwarmend” en “vertrouwd”, en zo voelde dit boek.

5/5 sterren, hoe kan het ook anders, dik verdiend!? Ik vond het echt jammer dat ik het boek uit had en ik ga binnenkort aan Veronique beginnen.

Tip:

• Op de website van Michelle Visser staan een aantal leuke “weetjes” over Opstand (klik), ik heb ze gelezen nadat ik het boek uit had en daardoor kon ik nog even lekker nagenieten van Opstand!

Graag wil ik uitgever Boekerij bedanken voor het toesturen van deze prachtige historische roman!

Over welk boek raak jij op dit moment niet uitgesproken?otherAppsImage

8 gedachtes over “Mijn boekrecensie van Opstand van Michelle Visser

1. Jeanette

Hoi, ik vond Jacoba, de dochter van Holland ook een mooi boek. Naar aanleiding van je recensie ga ik dit boek ook zeker lezen, zet het op mijn nog te lezen boekenlijst. Je hoort nog van mij als ik het boek gelezen heb.