Mijn boekrecensie van De Kindertrein van Christina Baker Kline

Standaard

Vandaag deel ik mijn boekrecensie van De Kindertrein van Christina Baker Kline met jullie. Ik heb dit boek afgelopen week gelezen en het maakte diepe indruk op mij. De Kindertrein Christina Baker Kline

 

Algemene gegevens:

  • Titel: De Kindertrein
  • Schrijver: Christina Baker Kline
  • Uitgever: Artemis & Co
  • Jaar: 2014
  • ISBN: 9789047204343
  • Aantal pagina’s: 297
  • Vertaald door: Artemis & Co

De achterflap:

Wanneer de negentigjarige Vivian Daly de zolder van haar landhuis wil opruimen, krijgt ze hulp van de zeventienjarige, tegendraadse Molly. De zolder blijkt vol te liggen met aandenkens aan Vivians turbulente leven, van een oude kinderjas tot brieven van haar grote liefde. Ze begint te vertellen over haar arme Ierse familie, die per boot naar New York vertrok en daar omkwam bij een brand. Vivian bleef als wees achter en werd kort daarop met de ‘kindertrein’ naar het Midden-Westen gebracht, omdat daar een beter leven zou wachten. Niets was minder waar. Ademloos luistert Molly naar haar verhaal en ze ontdekt dat haar leven en dat van Vivian meer op elkaar lijken dan ze ooit had gedacht.

De auteur:

De Kindertrein (The Orphentrain) is de vijfde roman van Christina Baker Kline.

De hoofdpersonen:

Molly (tiener in het heden), Niamh (tiener in de jaren 30 van de vorige eeuw).

Waar gaat dit boek over:

Het verhaal is gebaseerd op historische feiten; de kindertreinen reisden tussen 1854 en 1929 vanaf de oostkust naar het Midwesten van Amerika. Duizenden kinderen werden op deze manier vervoerd vanuit vaak erbarmelijke omstandigheden, hopend op een beter leven. Het boek draait om twee vrouwen, zij hebben iets gemeen, beide zijn zij tijdens hun jeugd op zoek naar onvoorwaardelijke liefde en geborgenheid.

Het boek begint in het heden (2011) en springt steeds terug in de tijd, startend bij 1929 (verleden). In de hoofdstukken van het heden speelt Molly de hoofdrol, een tiener die al in diverse pleeggezinnen heeft gewoond. Een tiener die zich afzet tegen haar omgeving maar duidelijk hunkert naar onvoorwaardelijke liefde.

In de hoofdstukken van het verleden speelt Niamh de hoofdrol. Rond haar tiende kwam zij met haar familie uit Ierland op zoek naar het grote geluk in New York terecht. Bij een brand in hun appartement zijn Niamh en haar moeder de enige overlevenden. Niamh belandt daarna in de kindertrein.

Al in haar eerste pleeggezin wordt Niamh’s naam veranderd, iets wat zich daarna zal herhalen. Zij leeft onder erbarmelijke omstandigheden bij de pleeggezinnen, er wordt niet voor haar gezorgd en op het moment dat een pleegvader zich aan haar vergrijpt, lijkt zij daarna eindelijk bij een liefdevol gezin terecht te komen. Kan Niamh zich verder ontwikkelen in dit gezin en hoe komt Molly in het leven van Niamh terecht en wat brengt dit hen beide?

Wat vond ik van dit boek:

Ik heb dit boek een aantal keer weg moeten leggen omdat het mij emotioneerde. Natuurlijk heeft een boek mij eerder ontroerd maar nooit zo erg dat ik het weg moest leggen. Misschien leefde ik mij teveel in in Niamh? Geen idee, maar dit boek heeft diepe indruk op mij gemaakt.

Ik vond dit boek zeer goed, de situaties werden levendig omschreven en de auteur heeft echt aandacht besteed aan de langzame ontwikkeling van het verhaal, langzaam maar zeker niet té langzaam. Toch vond ik het jammer dat sommige karakters niet verder werden uitgediept en dat het boek in het laatste gedeelte flinke sprongen in de tijd maakte.

De sterren:

4 sterren. Als ik het boek zou mogen onder verdelen dan zou ik het laatste gedeelte maximaal 3 sterren geven en voor de rest 5 sterren.

Hieronder treffen jullie de boek trailer aan. Tot de volgende keer!

 

Sandra

4 gedachtes over “Mijn boekrecensie van De Kindertrein van Christina Baker Kline

  1. Ik wil dit boek ook erg graag lezen. Kan mij helemaal voorstellen dat je het af en toe moest wegleggen.
    Mooie blogpost, met name jouw persoonlijke leeservaring maakt het af.

    Like

Reacties zijn gesloten.