Het was de bedoeling dat deze recensie afgelopen zondag online kwam, maar ik werd helaas ziek.

• Schrijver: Rosamund Lupton
  • Uitgever: Boekerij
  • Jaar: 2010
  • ISBN: 9789022565339
  • Aantal pagina’s: 350
  • Vertaald door: Iris Bol en Marcel Rouwé

Niets kan de band tussen zussen verbreken. Als Beatrice tijdens een zondagse lunch een paniekerig telefoontje krijgt over de vermissing van haar jongere zus Tess, stapt ze op het eerste vliegtuig naar Londen. Naarmate ze meer te weten komt over de verdwijning, neemt de verbijstering toe over hoe weinig ze feitelijk weet van het leven van haar zusje en ze is niet voorbereid op de angstaanjagende waarheden die ze onder ogen moet zien. De politie, haar verloofde en zelfs haar moeder leggen zich erbij neer dat ze Tess hebben verloren, maar Beatrice kan dat niet. Naarmate ze dichter bij de schokkende waarheid komt, raakt ze steeds geïsoleerder van haar omgeving en wil niemand haar meer geloven.

Zusje is het eerste boek van de Britse schrijver Rosamund Lupton. Haar tweede boek Later is vorige maand uitgekomen en deze heb ik uiteraard gelijk aangeschaft!

Beatrice Hemming (oudste dochter en woont in USA), Tess (jongere “Zusje”), de heer Wright (Advocaat van het OM)

Het boek begint met de hartverscheurende brief van Beatrice aan haar “Zusje” Tess. Door middel van deze brief vertelt Beatrice haar zusje Tess wat er met haarzelf gebeurd is vanaf het moment dat zij gebeld is door haar moeder met de boodschap dat Tess al 4 dagen vermist is. Beatrice vliegt onmiddellijk naar Engeland en daar begint zij, vanuit het huis van Tess, een lange en moeizame zoektocht naar de waarheid.

Langzaamaan ontdekt Beatrice hoe de laatste dagen van Tess er hebben uitgezien en zij heeft een rotsvast vertrouwen in het feit dat Tess vermoord is. De aanwijzingen druppelen haar leven binnen maar zowel de politie als de vrienden van Tess, Todd (de verloofde van Beatrice) en zelfs haar moeder accepteren liever de eerder gevonden bewijzen van Tess’ haar zelfmoord. Beatrice gaat door, door tot het bittere eind. Zal zij er achter komen wat er uiteindelijk met Tess is gebeurd en wat is er in vredesnaam met Xavier, het zoontje van Tess, gebeurd?

Ik vond dit een thriller van de bovenste plank! Het boek leest als een trein, vooral omdat het in briefvorm geschreven is en Beatrice daarnaast bijna dagelijks praat met de advocaat van het OM, de heer Wright (zij vertelt hem wat er vanaf dag 1 is gebeurd en hoe niemand haar gelooft als zij zegt dat Tess geen zelfmoord heeft gepleegd). Het boek kent bloedstollende momenten maar ik heb ook een aantal keer met een tissue in mijn hand gezeten, soms vond ik de gebeurtenissen hartverscheurend en droevig.

5/5 sterren, dik verdiend, ik ben fan! Ik ben nu zeer nieuwsgierig naar Later, het tweede boek van deze schrijver (dit is trouwens geen vervolg op Zusje). Kleine waarschuwing: als je eenmaal begint in dit boek dan kun je het maar moeilijk wegleggen.

10 gedachtes over “Mijn boekrecensie van Zusje van Rosamund Lupton

1. mddigitaal

Mooi! Ben benieuwd wat je van ‘Later’ vindt. Ik las daar heel andere ervaringen van. Ken het boek zelf niet.