Vandaag deel ik mijn boek recensie van Miss Match van Astrid Harrewijn met jullie.

• Schrijver: Astrid Harrewijn
  • Uitgever: Luitingh-Sijthoff B.V.
  • Jaar: 2013
  • ISBN: 9789021807010
  • Aantal pagina’s: 288
  • Vervolg op: Miss Communicatie

Van jobhopper tot zakenvrouw. Twaalf ambachten, dertien ongelukken: dat is Lein. Maar als ze voor zichzelf begint met een afslankproduct wordt dat een groot succes. Ze verhuist naar het hippe Amsterdam-Zuid en raakt bevriend met haar chaotische expat-buurvrouw. En dan is er nog Jonas, Leins assistent en rots in de branding, die maar één ding wil: een kind, samen met zijn vriend Bert. Terwijl Lein de wereld verovert, komt haar bedrijf in gevaar door vals spel. En wat moet Lein met Matthijs: de enorm aantrekkelijke China-deskundige, die niet van zakenvrouwen houdt?

Astrid Harrewijn won in 2006 de Jill Mansell wedstrijd met het boek Ja kun je krijgen, hetzelfde jaar werd het boek nog uitgebracht.

Lein (eigenaresse Gingibas), Didi en Iris (haar beste vriendinnen), Jonas (haar hilarische rechterhand), Richard (nieuwe aandeelhouder, potentiële geliefde) en Matthijs (man met mooie ogen, zoent lekker).

Waar gaat Miss Match over:

Dit boek is het tweede deel in de “Miss” serie over de vriendinnen Didi, Lein en Iris. Ging het eerste deel Miss Communicatie voornamelijk over de journaliste Didi, Miss Match gaat over Lein.

In het eerste boek was Lein nog een “12 ambachten, 13 ongelukken” meisje, zij kreeg van haar tante het recept van Gingibas, een afslank product die zij zelf maakte. In dit boek heeft zij reeds een succesvolle start gemaakt met haar bedrijf Gingibas (tussen de twee boeken zit ongeveer 1,5 jaar tijd) en woont zij in een nieuw appartement in Amsterdam; alhoewel “woont” is overdreven, zij leeft het gehele boek vanuit haar verhuisdozen, naast haar buurvrouw die haar ongevraagd als BFF bestempeld heeft.

Gingibas heeft inmiddels twee aandeelhouders, de productie van Gingibas vindt plaats in China en aandeelhouder nummer drie meldt zich. Deze laatste, Richard, ziet het helemaal zitten om Gingibas flink op de kaart te zetten. Hij wil vestigingen openen in Barcelona, Berlijn, Parijs en later in New York. Hij geeft Leina een “rechterhand”; de jolige sprankelende Jonas en samen bezoeken zij de bovengenoemde steden, wat uiteraard hilarische situaties oplevert!

Als de vader van Jonas plotseling overlijdt, staat zij er alleen voor in Amerika, een bedrijf dat haar zou helpen om Gingibas op de kaart te zetten in New York trekt zich terug vanwege de slechte werkomstandigheden en mogelijke kinderarbeid in de fabriek in China waar Gingibas wordt geproduceerd. Als Lein dan ook nog “pats boem” verliefd wordt op een Texaan en zij oververmoeid raakt, stapelen de problemen zich op. Kan Lein de touwtjes weer strak in handen krijgen, wat gebeurt er in China, waarom is Jonas zo droevig en wanneer komt er een einde aan de sneltrein waar Lein in zit?

JA, dit boek is even goed, hilarisch en spannend (já spannend!) als Miss Communicatie! Het thriller sausje is iets minder aanwezig t.o.v. het vorige boek, maar Jonas maakt een hoop goed, een hele hoop goed (picture this: een man met roze haar en fluo roze jeans en een vriend met baby wens). Ik vind dat het boek lekker vlot leest en daarbij schrijft Astrid zeer beeldend; de Texaan en Matthijs 😉

Ik heb genoten van dit boek, ik vond het ook leuk dat de andere twee hoofdrolspelers uit het vorige boek terug kwamen in dit boek en ik verheug mij zeker op Miss Verstand (deze gaat over Iris).

4/5 sterren. Zoek jij nog een lekkere chicklit voor tijdens de mei vakantie, dan is dit boek een aanrader! Het boek kan op zichzelf gelezen worden, je hoeft niet persé Miss Communicatie vooraf te lezen.

missmatch

5 gedachtes over “Mijn boekrecensie van Miss Match van Astrid Harrewijn

1. Jonas is echt geweldig! Ik heb dit boek ook gelezen. Ik vond het ook een superleuk boek. Miss Communicatie ook, dus ik hoef alleen Miss Verstand nog in deze serie. Ben benieuwd of die net zo leuk gaat zijn als de voorgangers.