Tag: 28 reading questions

Standaard

Ik zag deze leuke tag op de website van Boekboetiek (klik) en Annelies vond het prima dat ik haar tag overnam, dankjewel Annelies, leuk! all you need

Favoriete kinderboek?

Alle boeken van Pinkeltje met Wolkewietje.

Wat lees je op het moment?

Ten tijde van het schrijven van dit artikel lees ik in het kader van mijn lees challenge Hotel de Grote L van Sjoerd Kuyper, een hilarisch kinderboek.

Slechte boekengewoonte?

Ik breek de ruggen van boeken, ook al vind ik dat vreselijk, voor de rest behandel ik ze heel netjes.

Heb je een e-reader?

Jazeker!! Mijn beste aankoop uit 2012, een Kobo e-reader, vooral handig als ik met de trein reis en nu ook voor digitale leesexemplaren van uitgevers.

Lees je liever een boek, of verdeel je liever je aandacht over verschillende boeken?

Ik lees liever één boek, als ik al twee boeken tegelijk lees dan is de één of een verhalenbundel of  geen roman (bijv. een boek over haken).

Heb je andere boeken gewoontes gekregen sinds je voor een blog schrijft?

Ik lees sinds ik blog nog meer literatuur en meer chicklits. Dat laatste vooral als tussendoor boek om mijn hoofd te legen. Verder probeer ik te plannen hoeveel ik lees en stop ik een extra boekenlegger met mijn doel (bijv. vandaag tot pagina 150 lezen) in het boek dat ik lees, dit deed ik niet toen ik nog niet blogte. In het begin ging ik zes boeken vooruit plannen: deze ga ik de komende twee weken lezen, na een maand heb ik dat losgelaten, voelde nogal dwangmatig en lezen = plezier.

Favoriete boek wat je dit jaar hebt gelezen?

Ik noem er stiekem twee: Dodenweg van Olga Hoekstra en De dag dat ik dood ging van Tania Bongers. Beide vond ik zeer indrukwekkend.

Kan je in de bus lezen?

Nee dan word ik misselijk, in de trein heb ik daar gelukkig geen last van.

Wat zijn je voorwaarden om boeken uit te lenen?

Ik leen liever geen boeken uit, hooguit aan een goede vriend of vriendin en alleen als ik zeker weet dat zij zelf ook zuinig is op boeken. Epubs daarentegen leen ik makkelijk uit (ja duh!) of ruil ze met vrienden.

Maak je wel eens ezelsoren in boeken?

Neeeeee, foei!

Wat is jouw favoriete taal om in te lezen?

Nederlands, voorheen las ik ook wel in het Engels maar de afgelopen 2 jaar niet meer. Ik ben wel onlangs weer begonnen met Engelse boeken, heel simpel met een chicklit.

Wat zorgt ervoor dat je van een boek gaat houden?

De schrijver, de kaft en de titel (en dan vooral het moment dat je tijdens het lezen de titel opeens snapt (is niet altijd even duidelijk)).

Een genre wat je bijna nooit leest (maar wat je meer zou willen lezen)?

Fantasy en SF. Ik houd niet van Harry Potter of Vampire diaries etc. Ik heb het geprobeerd maar zelfs de HP films kunnen mij weinig boeien (ik heb tot en met deel 4 gezien), ik snap dat mensen het leuk vinden maar ik heb er niets mee. Oh The Hunger Games vond ik wel fantastisch!

Favoriete biografie?

Die moet nog uitkomen: die van Boudewijn Buch, geschreven door Eva Rovers, het komt uit in 2016, ik moet nog even geduld hebben dus! evarovers

Heb je ooit een zelfhulpboek gelezen?

Niet dat ik mij kan herinneren, tenzij de samenvatting van de bijbel hier onder valt?

Favoriete kookboek?

“5 ingrediënten 1 gerecht”, één van de weinige kookboeken waar ik van geniet en nog steeds recepten uit maak.1001004011830156

Meest inspiratievolle boek wat je dit jaar hebt gelezen (fictie of non-fictie)?

Kluis 21 van het duo Roslund & Hellström, omdat ik mij opeens realiseerde dat mijn smaak in al die jaren niet veranderd is, ik lees al jaren graag misdaadromans. De Grens van Riikka Pulkkinen omdat dit mijn eerste boek was sinds ik mij aansloot bij de Twitterleesclub en hoe wonderlijk het is als 20 mensen hetzelfde boek lezen, iedereen er iets anders uithaalt, mooi.

Favoriete leessnack?

Pally biscuitjes (klik)

Heeft een hype van een boek ooit het boek voor je verpest?

Nee niet dat ik mij kan herinneren?

Hoe sta je tegenover het schrijven van negatieve recensies?

Ik zal nooit een negatieve recensie schrijven, simpelweg omdat ik hier niet in geloof. Ik geloof meer in een kritische recensie en ik zal daarbij zo goed mogelijk proberen te verwoorden wat ik niet leuk vond aan het boek. Een boek is niet slecht, jij vindt het boek slecht, het gaat voor mij om mijn mening niet om een feit.  Als een schrijver zijn best heeft gedaan om een boek te schrijven, dan verdient diegene een kritische en eerlijke recensie en geen negatieve recensie.

Meest intimiderende boek waar je te bang en nerveus bent om in te beginnen?

Op dit moment De Kraamhulp van Esther Verhoef, ik heb al zoveel recensies voorbij zien komen, dat ik er amper in durf te beginnen, wat nou als het tegenvalt?

Boeken die ik het meest waarschijnlijk mee zou nemen op vakantie?

Sowieso mijn e-reader en daar staan een stuk of 40 boeken op, dus het juiste boek zit daar vast tussen.

Noem een boek dat je niet kon uitlezen.

Geluk is een jurk van Cecile Narinx (hoofdredacteur Elle). Ik heb dit boek twee keer geleend bij de bibliotheek en ik kwam er beide keren niet doorheen. Ik denk dat het onderwerp te ver van mij af ligt want de schrijfstijl van Cecile waardeer ik enorm.

Wat leid je af tijdens het lezen?

In de trein: schreeuwende kinderen en kakelende damesclubjes (met Kruidvat treinkaartjes of dames die op weg zijn naar de Libelle Zomerweek), maar gelukkig hebben ze daar koptelefoons en muziek voor uitgevonden.
Op een terras of in de tuin: mensen die hallo of goedemiddag zeggen; ik lees een boek, dat is een bezigheid, loop door.

Favoriete boek verfilming?

The Color Purple, meerdere keren gezien, met tissues binnen handbereik.

Hou je ervan om je boeken geordend te bewaren?

Ehm ja, mijn boeken van Boudewijn Buch staan netjes bij elkaar, ik heb een stapel ongelezen boeken en een rij fictie boeken. Alles verloopt van hoog naar laag en zijn aan de voorzijde van de boekenplank gezet, staat zo netjes hè.

Zijn er (specifieke) boeken die je hebt vermeden, of vermijdt?

Nee niet echt maar ik kwam door Goodreads wel tot de ontdekking dat ik weinig boeken van mannelijke schrijvers lees of boeken waarin een man de hoofdrol speelt. Het is puur toeval, ik doe dit niet bewust maar ga hier wel op letten nu, dus als iemand nog een leuk boek weet, ik houd mij aanbevolen, roept u maar!

Een heerlijk guilty-pleasure boek?

Chicklits van Rachel Gibson en de boeken van Baantjer!

Nou ik heb genoten van deze tag Annelies, over sommige vragen moest ik echt even nadenken. Mocht iemand na het lezen van deze tag van Annelies de tag willen overnemen, leuk, stuur haar vooral een link via Twitter.

 

Tot de volgende keer!

 

Sandra

 

10 gedachtes over “Tag: 28 reading questions

  1. mddigitaal

    Leuk! Enne…de kraamhulp kun je gerust in beginnen, die gaat je echt niet tegen vallen…:-)

    Like

Reacties zijn gesloten.