Mijn boekrecensie van Hotel de Grote L van Sjoerd Kuyper

Standaard

Vandaag deel ik mijn boek recensie van Hotel de Grote L van Sjoerd Kuyper met jullie. Dit boek is het tweede boek dat ik lees tijdens mijn 10 daagse lees challenge. In februari werd Hotel de Grote L besproken bij DWDD en toen ik het boek vorige maand bij de bibliotheek zag liggen, nam ik het mee. Sjoerd Kuyper Hotel de grote L2

Algemene gegevens:

  • Titel: Hotel de Grote L
  • Schrijver: Sjoerd Kuyper
  • Uitgever: Lemniscaat
  • Jaar: 2014
  • ISBN: 9789047705420
  • Aantal pagina’s: 228 (grote letters)
  • Vertaald door: n.v.t.

De achterflap:

Als je vader je beste vriend is en hij krijgt een hartaanval, en je moeder is al dood, en als je dan het hotel van je vader moet runnen, samen met je drie zussen die net zo weinig van jongens snappen als jij van meisjes, en je vader blijkt ook nog eens schulden te hebben, en je kunt alleen aan geld komen door als jongen met washandjes in je bikinitopje mee te doen aan de Miss Noordzee Verkiezing, en je bent ook nog eens smoorverliefd op het mooiste meisje van het heelal, en zij doet ook mee aan die missverkiezing, wat doe je dan?

De schrijver:

Reeds in de jaren 70 schreef Sjoerd Kuyper al kinderboeken, één van zijn bekendste boeken is Het zakmes en werd zeer succesvol verfilmd.

De hoofdpersonen uit dit boek:

Kos, 13 jaar, Libbie, 19 jaar, Briek, 15 jaar, Pelle, 9 jaar (deze laatste 3 zijn de zusjes van Kos), Vader (ligt in het ziekenhuis na hartaanval) en Isabel (smoorverliefd op Kos en vice versa)

Waar gaat dit boek over:

Kos is een hele gewone jongen, hij voetbalt, is smoorverliefd op zijn klasgenootje Isabel en irriteert zich mateloos aan zijn drie zusjes, met wie hij regelmatig overhoop ligt, hij snapt meisjes sowieso niet en zij hem niet, dat scheelt. Zijn moeder is enige tijd geleden overleden aan kanker.

Gelijk in het begin van het boek krijgt zijn vader een hartaanval en dit zet de wereld van Kos en zijn zusjes behoorlijk op zijn kop. Zijn vader moet rust houden en enige tijd in het ziekenhuis verblijven en hij draagt zijn kinderen op om de verzekering te bellen, zij zullen zorgen voor een vervanger. Wat vader niet weet (of wel); de verzekering is al maanden niet betaald, er komt dus helemaal geen vervanger.

Daar begint de hilariteit (voor ons als lezer), Kos en zijn zussen gaan het hotel en het bijbehorende restaurant/bar runnen, vol overgave, dat dan weer wel. Walput werkt al jaren in de keuken van het hotel maar vindt zijn Puch veel interessanter, Pel loopt door het restaurant in haar moeder’s jurk met een dood konijn (Zombie) onder haar arm, welke ze na een poosje uit het raam gooit met de tekst: “ga maar naar je kindjes”, Briek heeft het druk met haar uiterlijk, talloze kettingen, washandjes in haar bh en muziek maken, Libbie wordt verliefd op Felix en zo heeft iedereen in Hotel de Grote L het druk, vooral druk met zichzelf.

Financieel gezien gaat het slecht met het hotel, totdat er zich een kans voordoet om een groot geldbedrag te winnen: de Miss Noordzee verkiezing. En wie doet hier aan mee: Kos! Maar Kos heeft stevige concurrentie van Isabel, het meisje van zijn dromen. Hoe het afloopt, vertel ik uiteraard niet!

Wat vond ik van dit boek:

Ik lees weinig kinderboeken dus ik moest er wel even in komen. Het boek is hilarisch en op een leuke manier geschreven (qua stijl zoals de tekst van de achterflap). De hoofdstukken zijn niet te lang, elk hoofdstuk heeft een duidelijke titel en alles is uitvergroot; dat laatste, daar zou je je aan kunnen ergeren, maar daar had ik geen last van, ik heb vreselijk gelachen om alle avonturen van dit gezin. Het boek ademt voor mij de sfeer van de film Abeltje uit.

Dit is een leuk kinderboek en een leuk voorleesboek maar ook zeker leuk voor een ontspannende middag voor een volwassene.

Leukste zin: Libbie heeft mama’s karakter geërfd, Briek heeft mama’s gitaar geërfd, Pel heeft mama’s jurk geërfd en ik heb mama’s dochters geërfd, aldus Kos.

De sterren:

4/5 sterren omdat ik vreselijk gelachen heb om dit dolkomische boek. Hotel de Grote L onderaan

Tot de volgende keer!

 

Sandra

6 gedachtes over “Mijn boekrecensie van Hotel de Grote L van Sjoerd Kuyper

Reacties zijn gesloten.