Mijn boekrecensie van IJstijd van Maartje Wortel

• Titel: IJstijd
  • Schrijver: Maartje Wortel
  • Uitgever: De bezige bij
  • Jaar: 2014
  • ISBN: 9789023485414
  • Aantal pagina’s: 235

James Dillard laat het leven over zich heen komen. Hij woont in hotels, bestelt Franse kazen en dure wijnen en gaat soms met een meisje naar bed. Maar met Marie is het anders. Voor het eerst heeft hij het idee dat er echt iets van hem gevraagd wordt.

Tussen James en Marie ontwikkelt zich een uitzonderlijke liefde. Op een klein Zweeds eiland gaat het toch mis: waar James houvast vindt, zakt Marie steeds verder weg in haar zelfverkozen isolement.

In 2011 verscheen de roman Half mens van Maartje Wortel en in 2009 kwam er al een verhalenbundel van haar uit: Dit is jouw huis.

De hoofdpersonen uit het boek:

James Dillon, Marie (zijn vriendin) Monica (werkzaam bij uitgever)

Het boek begint met het einde, de relatie met Marie is over en gaandeweg neemt Maartje je mee in hun verhaal, wat ging er mis, waar ging het mis en was de relatie wel zo sterk als James pretendeerde?

James Dillon is een dertiger en hij is vooral vol van zichzelf en leeft het leven van een echte flierefluiter en leeft vooral in het heden. Zijn ouders kijken amper naar hem om maar zorgen wel dat het hem financieel gezien aan niets ontbreekt. Op zijn 19e wordt hij door zijn moeder afgezet bij Hotel Arena met de woorden: “je bent geen kind meer, je moet je eigen keuzes maken en ik weet dat je dit kunt”.

Als hij al geruime tijd in Hotel Arena woont komt hij bij toeval Marie tegen na een mislukte deelname aan een praatgroep. Zij lopen door de regen naar een café en hun relatie begint. Marie lijkt een geheim met zich mee te dragen, iets dat verband houdt met het verzorgen van haar lichaam en innemen van voedsel.  Ondertussen heeft Monica, redacteur bij een uitgever, contact gezocht met James en zij vraagt hem een boek te schrijven. James is geen schrijver en lijkt er niets van te begrijpen, wát moet hij schrijven, wat verwacht Monica van hem (“blijf jezelf”, adviseert zij) en kan hij überhaupt deze verantwoording aan?

Al vanaf het eerste hoofdstuk had ik een grondige hekel aan James Dillon; ik vind het een irritante, onverantwoordelijke en pedante man. Hij denkt over alles na (niet dat dit hem verder brengt in het leven), springt van de hak op de tak en klampt zich vast aan lege woorden van andere mensen. Nu zou je wellicht verwachten dat ik dit geen goed boek vond, maar niets is minder waar, ik vind IJstijd een prachtige literaire roman!

In dit boek kruisen het heden en verleden elkaar steeds, langzaamaan ontspint zich het verhaal. Maartje Wortel zorgt voor de vaart in het boek en door de hoofdstukken afwisselend lang en kort te houden word je meegezogen in het verhaal. Wat ik eigenlijk één van mooiste dingen aan dit boek vind is juist alles wat Maartje Wortel niet heeft geschreven. Het weglaten is haar bijzonder goed gelukt waardoor, mijns inziens,  de weggelaten woorden hetgeen zijn die dit boek “dragen” en waardoor je dingen ontdekt over Marie (waarom lijdt zij) en James zelf. Bijzonder goed gedaan!

Sterren:

5/5 sterren, dik verdiend. Ik ben fan en ga zeker haar eerste roman lezen en kijk tegelijkertijd uit naar haar volgende roman!

Tenslotte: