Wie is Kinsey Millhone?

Standaard

Ken jij de boeken van Sue Grafton over Kinsey Millhone nog niet, daar gaat nu verandering in komen, lees je mee? T is van

Algemene gegevens:

  • Titels: inmiddels 22 titels, startend met A is van Alibi
  • Schrijver: Sue Grafton
  • Uitgever: De Boekerij

De schrijver:

Sue Grafton (geboren 1940) is een Amerikaanse schrijver die voornamelijk bekend is van haar Alfabetreeks over privédetective Kinsey Millhone. Ze schrijft misdaaddetectives en ondanks dat het geen spannende thrillers zijn, vind ik haar boeken zeer verslavend.

Wie is privédetective Kinsey Millhone:

Kinsey Millhone werd geboren op 5 mei 1950. Zij werkte eerst als detective voor een verzekeringsmaatschappij in Santa Teresa. Voor hen liep zij claims na, klopten de aangiftes van cliënten (van bijv. diefstal)? Na enige tijd is zij gestopt met dit werk en vestigde zij zich als privédetective. Zij werkt vanuit een klein kantoor met enkel een kast met dossiers, telefoonboeken, een faxapparaat en een koffiezetapparaat.

Ze woont in een klein appartement dat zij huurt van haar 80 jarige buurman Henry (voor haar een soort vaderfiguur). Een aantal keer per week springt zij onmens vroeg haar bed uit om te joggen (vooral als ze vastloopt in haar zaken). Ze heeft geen kinderen, geen huisdieren en geen planten. Henry, maar ook Kinsey zijn vaak te vinden in restaurant van Rosie waar het menu vooral bestaat uit stevige kost als goulash.

Een grapjurk heeft in 2012 een Twitter account aangemaakt met de naam Kinsey Millhone (totaal misplaatst qua tijdsgeest, maar wel grappig gedaan, jammer dat ze gestopt zijn).

Wat vind ik zo leuk aan de boeken van Sue Grafton:

Ik denk dat ik haar eerste boek A is van alibi rond 1991 las, geleend bij de plaatselijke bibliotheek. Daarna heb ik elk boek wat uit kwam in deze reeks gelezen.

Het feit dat het steeds over dezelfde privédetective gaat in dezelfde setting in dezelfde tijd maakt dat het een beetje voelt als thuiskomen. Ondertussen ken ik Kinsey goed, ik weet van haar verleden, haar buurman, de mopperige Rosie, haar bijzondere ex man en haar eeuwige koltruien. Op Wikipedia is zelfs een pagina over haar leven te vinden (klik).

In ieder boek gaat ze met hulp van haar telefoonboeken, haar antwoordapparaat en het fax apparaat (alle boeken spelen zich af in de jaren 80) op jacht. Nee ze beschikt dus niet over een smartphone, internet of computer, ze doet alles nog met de hand. Dát is nou precies wat ik leuk vind aan deze serie, het speelt zich af in de tijd waarin ik ben opgegroeid, herkenning alom!

Ik waarschuw je alvast: als je eenmaal bent begonnen met A is van Alibi (ja, de boeken volgen op elkaar, je moet echt het alfabet afgaan), dan ben je verslaafd tot je het laatste deel gelezen hebt.

De boeken:

  • Een overzicht van haar boeken tref je hier aan (klik)
  • Ik zag dat er nu ook een aantal omnibussen zijn van deze boeken, handig, heb je gelijk in één keer 3 boeken van haar!
  • De meeste boeken zijn nog te koop, zelfs via Marktplaats (klik) en uiteraard te leen bij de bibliotheek (even zoeken op Sue Grafton).
  • Soms, heel soms, heb ik er spijt van dat ik ze allemaal geleend heb bij de bibliotheek, ze hadden vast leuk gestaan in mijn boekenkast.

Kende jij Kinsey Mallone al en welk boek is jou het meeste bij gebleven?

Tot de volgende keer!

 

Sandra

