Mijn boekrecensie van Het leek stiller dan het was van Eva Kelder

Vandaag deel ik mijn boek recensie van Het leek stiller dan het was van Eva Kelder met jullie. Eva Kelder

Vorige maand kwam ik via een link op de website van Eva Kelder terecht en las een fragment van haar debuutroman en ik wist gelijk, dit boek wil ik lezen! Ik trok de stoute schoenen aan en mailde haar Uitgever (Meulenhoff) en vroeg of ik een (digitaal) leesexemplaar mocht ontvangen omdat het fragment mij zeer nieuwsgierig maakte. Jorien de Vries van Uitgever Meulenhoff stuurde mij een digitaal exemplaar toe, mijn eerste recensie boek, heel erg bedankt Jorien!

Vanaf vandaag, 3 april 2014, ligt de debuutroman van Eva Kelder in de winkel!

• Titel: Het leek stiller dan het was
  • Schrijver: Eva Kelder
  • Uitgever: Meulenhoff
  • ISBN: 9789029089005
  • Aantal pagina’s: 288

Op Vlieland groeit Seije op bij haar alleenstaande moeder Fenna. Ze voelt zich buitenstaander op het kleine Waddeneiland, en alleen haar beste vriend Teun lijkt haar te bereiken en begrijpen. Uren struinen ze door de duinen; zilte lucht in de longen, blote voeten in het zand, en later ook de roes van net te veel drank en feestjes tot het ochtendgloren. Intussen lijkt Fenna te vergeten haar dochter op te voeden. Na een ingrijpende gebeurtenis grijpt Seije de kans om het eiland te verlaten en in Edinburgh te gaan studeren. Haar groeiende ambitie en een nieuwe liefde voeren haar zelfs nog verder van het eiland, naar New York. Kan ze haar angsten en onzekerheden van zich afschudden nu haar wereld groter wordt? Hoe strak kan de boog staan voor hij knapt? Het leek stiller dan het was is een even gevoelig als krachtig debuut over liefde en vriendschap, over loslaten, weggaan en weer terugkeren. Over waarom opgroeien op een eiland even vrij als verstikkend kan voelen, even geborgen als onveilig.

Dit is de debuutroman van Eva Kelder, momenteel werkt zij aan een verhalenbundel.

De hoofdpersonen uit het boek:

Seije (woont met haar moeder Fenna op Vlieland), Teun (haar jeugdvriend), Daniel (studiegenoot later haar partner).

Seije groeit op Vlieland op, te midden van toeristen, haar moeder Fenna en jeugdvriend Teun. Haar obsessieve buurman, (de man leeft voor en met begonia’s) – de Burgemeester van Vlieland – pleegt zelfmoord nadat Seije, samen met Teun haar dode hond begraaft in de tuin van de Burgemeester. Zijn dood maakt diepe indruk op haar.

Met haar moeder heeft Seije weinig binding, zij verzorgt haar maar is niet bepaald de moeder die op haar wacht met thee en koekjes als zij uit school komt. Tijdens de middelbare school periode raakt een klasgenootje -door toedoen van Seije- blind aan één oog, dit is de tweede heftige gebeurtenis in Seije’s leven en na een derde heftige gebeurtenis besluiten Seije en Teun Vlieland te verlaten.

Zij komen terecht in Edinburgh en schrijven zich in voor de studie Engelse letterkunde en later, nadat Seije studiegenoot Daniel heeft ontmoet, verhuist zij naar New York, Daniel om voor zijn vader te werken, Seije om te promoveren. Zo verstrijken er enkele jaren waarin zij besluit te stoppen met haar proefschrift en het lijkt alsof zij en Daniel steeds verder uit elkaar drijven. Gaat Seije nog terug naar Vlieland, zal ze haar jeugdvriend Teun ooit weer zien en herpakt zij zichzelf in haar relatie met Daniel?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een tikkeltje nerveus ben, dit is mijn eerste recensie boek (ontvangen van een uitgever) en ik wil alles zo goed mogelijk verwoorden. Op Goodreads en in mijn notitie boek schreef ik tijdens het lezen zoveel mogelijk overpeinzingen op en één keer reageerde Eva zelfs op mijn overpeinzing op Goodreads *bijt op nagels* 😉

Het boek begint als Seije 11 jaar is en maakt daarna een paar keer een sprong van een aantal jaren. Op deze manier leer je de hoofdpersoon goed kennen, je groeit met haar mee. De hoofdstukken zijn kort, hierdoor zit er vaart in het verhaal. Ik vond de obsessieve Burgemeester grappig, jeugdvriend Teun vond ik een rots in de branding en van Fenna kreeg ik niet veel hoogte.

Voor mijn gevoel leek het alsof Seije het onvermogen had om volledig zichzelf te zijn, ook in haar relaties met mannen. Daarbij had zij mijns inziens een sterke drang naar vernielzucht, alsof zij het niet kon velen als er iets goed ging in haar leven en daarbij of moet ik zeggen daarnaast, zocht zij hierin de goedkeuring van haar jeugdvriend Teun en later van haar partner Daniel.

Het onbegrip dat Seije had naar het leven van haar moeder vond ik schrijnend, Fenna “zorgde” op haar manier voor haar dochter maar ze communiceerde amper met haar kind, later herkende ik haar moeders gedrag in Seije zelf, het lijkt bijna alsof Eva Kelder “spiegels” (voor zelfreflectie van Seije) had opgehangen in dit boek?!

Sterren:

4/5 sterren, dik verdiend! Een aanrader, zeker als je van literatuur houdt.

Ik vond dit de mooiste zin in dit boek: “ik lag al in bed, maar de geluiden in huis dreven de trap op als hete lucht”.

Beste Eva Kelder, ik wens je heel veel succes toe met dit boek en alles wat jij nog gaat doen, ik heb genoten van je boek en voel mij vereerd dat ik het nu al mocht lezen.

Eva

11 gedachtes over “Mijn boekrecensie van Het leek stiller dan het was van Eva Kelder

1. Ik heb een poosje terug de drukproef van dit boek gelezen (mijn recensie komt binnenkort online), en ik was vooral geraakt door het poëtische, maar toegankelijke taalgebruik, dat begint al bij de titel van het boek. Ook vond ik de melancholische sfeer van het verhaal erg mooi. Ja, een prachtig debuut!