Mijn boekrecensie van Meester Mitraillette van Jan Vantoortelboom

Standaard

Vandaag deel ik mijn boekrecensie van “Meester Mitraillette” van Jan Vantoortelboom met jullie. Meester Mitraillette

Vorige maand was Meester Mitraillette het boek van de maand bij DWDD, het boek werd in deze aflevering besproken en ik was gelijk nieuwsgierig, zou het inderdaad een mooi boek zijn? De laatste keer dat ik iets van een Vlaamse schrijver las was voor mijn boekenlijst, de hoogste tijd om dit boek te lezen.

Algemene informatie:

  • Titel: Meester Mitraillette
  • schrijver: Jan Vantoortelboom
  • uitgever: Atlas Contact
  • ISBN: 9789025437312
  • Aantal pagina’s: 304
  • Vertaald: n.v.t.

De achterflap:

De eerste Wereldoorlog, een jonge schoolmeester staat voor het vuurpeloton, als deserteur veroordeeld tot de dood. Waarom is hij gedeserteerd? Wat heeft de de jongen Markus Verstappen hier mee te maken? En zijn moeder? Jan Vantoortelboom laat op onnavolgbare wijze zien hoe schuldgevoelens een leven kunnen ontwrichten.

De schrijver:

Jan Vantoortelboom is een Vlaamse schrijver en Meester Mitraillette is zijn tweede boek. Zijn eerste boek “Verzonken jongen” werd o.a. bekroond met de Bronzen uil.

De hoofdpersonen uit het boek:

David Verbocht (schoolmeester), Rattekop (zijn jongere broer), Markus Verstappen (leerling) en Goedelieve (moeder van Markus)

Waar gaat “Meester Mitraillette” over:

Het boek begint gelijk met het einde; David Verbocht, 22 jaar, schoolmeester, staat voor een vuur peloton, een aangrijpende scene, geschetst rond de Eerste Wereldoorlog. In het boek volg je 3 verhaallijnen, die je naar het einde, of moet ik zeggen naar het begin leiden; het hier en nu (zijn leven als schoolmeester), zijn leven met zijn jongere broertje (Rattekop) en zijn overige jeugdherinneringen.

Zijn leven en jeugdherinneringen met zijn broertje lopen als een rode draad door het boek, beide jongens zijn echte “ontdekkingsreizigers” (o.a. skeletten van dieren). Tijdens een “ontdekkingstocht” overlijdt Rattekop en hun moeder heeft dit David nooit kunnen vergeven. Uiteindelijk wordt dit de reden waarom zijn vader een baan voor hem als schoolmeester heeft geregeld, weg van de veiligheid van het gezin en de omgeving waar hij opgroeide. Deze baan gaat hem goed af, hij voegt iets toe aan het leven van de 9 jongens aan wie hij les geeft, hij leert en gunt hen een eigen mening te hebben en hij krijgt langzamerhand een goede band met de jonge Markus.

De moeder van Markus, Goedelieve vraagt David om Markus mee te nemen op zijn zondagmorgen wandelingen, Markus is een ziekelijk jongetje, altijd bleek. David stemt hierin toe. Tijdens één van deze wandelingen leert hij de jongen zwemmen in een vijver en langzaam aan begint David steeds meer gevoelens te krijgen voor Goedelieve. Onbeantwoorde gevoelens, net als in zijn jeugd, omdat hij -ondanks dat hij schoolmeester is- niet de juiste woorden kan vinden? Als Markus vervolgens overlijdt, wordt David hier schuldig aan bevonden, ondanks het feit dat meerdere mensen kunnen aantonen dat dit niet waar is.

Wat vond ik van Meester Mitraillette:

Ik heb genoten van dit boek, de langzame ontwikkelingen bleven mij boeien en de prachtige zinnen, soms bijna poëtisch, vond ik zeer mooi, al moest ik sommige Vlaamse woorden opzoeken omdat ik de betekenis niet kende (pekkels). Ik had medelijden met David, hij vond niet veel aansluiting in het dorp waar hij werkte of eerder bij zijn ouders, alsof hij te groot was voor het kleine geheel? Hij maakte bewuste keuzes in zijn leven en toch leek hij niet gelukkig te zijn, althans, nóg niet gelukkig.

Sterren:

5/5 sterren! Ik vind dit boek een aanrader, de prachtige teksten, het voortkabbelende verhaal. Ik begrijp waarom het panel van DWDD dit boek tot het boek van de maand februari koos.

Tot de volgende keer!

Sandra

10 gedachtes over “Mijn boekrecensie van Meester Mitraillette van Jan Vantoortelboom

    • De oorlog wordt pas tegen het einde genoemd (na 2/3 van het boek), het speelt zich af in dat tijdperk, daarom heb ik het ook niet genoemd in mijn “waar gaat dit boek over” omdat ik zelf vond dat daar niet de nadruk op lag.

      Like

  1. Ik ben mijn lijstje voor de Ik lees Nederlands uitdaging nog aan het samenstellen. Deze komt er zeker op. Bedankt voor je mooie verslag!

    Like

Reacties zijn gesloten.