Mijn boek recensie van “Moederziel” van Marelle Boersma

Standaard

Vandaag deel ik mijn boek recensie van “Moederziel” van Marelle Boersma met jullie. c6b15-moederziel-marelle-boersma5b05d

Een week geleden las ik “Vals alarm” en plaatste een boek recensie op mijn blog. Daarin vertelde ik dat de nieuwe thriller Nobody begin mei uitkomt. Ik heb contact gehad met de uitgever en ik ontvang binnenkort een lees exemplaar, spannend!

Oké, terug naar “Moederziel”. Ik heb dit boek afgelopen donderdag bijna in één ruk gelezen.

Algemene informatie:

  • Titel: Moederziel
  • schrijver: Marelle Boersma
  • uitgever: De Crime Compagnie
  • ISBN: 9789461090652
  • Aantal pagina’s: 278
  • Vertaald: n.v.t.

De achterflap:

Myrna lijdt aan MS. Toch probeert ze zo onafhankelijk mogelijk te functioneren. Als er een nieuwe liefde in haar leven komt, voelt zij zich beter dan ooit. Maar dochter Josje is niet gecharmeerd van haar moeders nieuwe vriend. Ze trekt bij Myrna in, om voor haar te zorgen. Zegt ze. Al snel neemt zij het hele huishouden over. De familieband wordt aangetrokken; strak en knellend. Dan wordt er in haar tuin een dode vrouw gevonden.

De schrijver:

Marelle Boersma schrijft boeken waarin maatschappelijke thema’s centraal staan.

De hoofdpersonen uit het boek:

Myrna (moeder), Josje (dochter), Sander (ex en vader van Josje), Ina en Peter (buren) en Dave (de nieuwe liefde van Myrna)

Waar gaat “Moederziel” over:

Myrna heeft MS en zit een redelijke stabiele fase van haar ziekte. Ze is optimistisch, woont in een heerlijk huis en met wat hulp van o.a. thuiszorg (Limentina) kan zij zich prima redden in het dagelijkse leven. Haar buren zijn een tikkeltje vreemd, haar jongste dochter een beetje druk en overheersend, maar daar gaat Myrna prima mee om. In het dorp komt zij Dave tegen en het is liefde op het eerste gezicht, van beide kanten. Als Josje haar kamer en baan kwijt raakt ziet zij maar één oplossing: terug naar huis, haar moeder heeft hulp nodig en zij gaat het huishouden bestieren, verdere hulp is niet meer nodig, Josje neemt alles over, letterlijk.

Myrna begint zich steeds meer een gevangene te voelen, zij kan niet meer haar eigen gang gaan, voelt zich beroofd van haar vrijheid en als Josje haar dan vergeet mee te nemen tijdens een wandeling waarbij Myrna plompverloren achterblijft is de maat vol. Wie kan zij nog vertrouwen en wat is er met Ina gebeurd?

Wat vond ik van Moederziel:

Ik vond dit wederom een zeer goed boek van Marelle Boersma. Een totaal ander onderwerp als Vals alarm, maar net zo heftig. Marelle schrijft op een dusdanige manier dat ik zwaar geïrriteerd raakte door de tactloze Josje, de manier waarop zij haar moeder tijdens een wandeling in een “wandel’ rolstoel plompverloren liet staan (Myrna kan haar handen niet goed gebruiken) deed mij bijna ontploffen, wat een egoïstisch rotkind! Ik vond de verliefdheid tussen Myrna en Dave enig om te lezen en de bijzondere buren vond ik bizar. Tegen het einde van het boek komt er een onverwachte wending aan het verhaal, ik was stomverbaasd.

Alleen toen ik het boek uit had bleef ik beduusd achter, waarom nam Myrna geen maatregelen tegen Josje? Waarom kwam Josje met bepaalde dingen weg, wat mankeerde Josje en waarom werd er geen geen psychische hulp voor gezocht? Misschien heeft Marelle dit bewust gedaan, zodat de lezer daar zelf zijn/haar invulling aan kan geven, wie zal het zeggen?

Sterren:

4/5 sterren, dik verdiend! Ik vind dit boek echt een aanrader en ik verheug mij op Noboby.

Tot de volgende keer!

Sandra

