Ik houd niet van lezen……

Standaard

Hoe vaak ik deze opmerking niet hoor??

bron: Pinterest

bron: Pinterest

Ik ben van mening dat iedereen van lezen houdt, mensen die beweren niet van lezen te houden lezen toch ook dagelijks de krant of de Veronica gids? Of wat dacht je van de Privé in de wachtruimte van de huisarts?

Als het goed is hebben de meesten leren lezen op de basisschool, dit was soms moeilijk en het duurde lang voordat je, behalve goed kon lezen, ook begrijpend leerde lezen. De meeste mensen die van lezen houden hebben destijds al ontdekt wat lezen voor je kan doen+ terwijl je een boek leest maak je je hoofd leeg en gebruik je jouw fantasie. Een soort van “even ontsnappen aan de werkelijk”.

Als je niet van lezen houdt, dan mis je niets essentieels in je leven; je gaat er niet dood aan, het veroorzaakt geen pijn en het leven gaat gewoon verder. Maar houd jij werkelijk niet van lezen of heb jij gewoon nog nooit een leuk boek gevonden?

Misschien kan ik je op andere gedachten brengen en heb jij iets aan mijn tips:

  • Wil je de sprong wagen en beginnen in een boek, begin dan niet gelijk met een dikke pil, kies voor een verhalen bundel of een kort verhaal.
  • Je leest wekelijks of maandelijks een column in je favorieten tijdschrift, misschien spreekt het boek met columns van Linda de Mol jou aan of die van Bastiaan Ragas of die van Daphne Deckers?
  • Lees jij de Grazia of Beau Monde graag, kijk dan eens bij jouw plaatselijk bibliotheek bij de “chicklits“, dit zijn vrolijke en luchtige boeken, geen zware kost. Mijn aanraders: In zeven sloten tegelijk van Astrid Harrewijn (klik hier voor mijn recensie) of een boek van Jill Mansell.
  • Lees jij graag de Privé of Weekend, kijk dan eens bij jouw plaatselijke bibliotheek naar een biografie van Koningin Maxima of naar  “Toen ik je zag” van Isa Hoes.
  • Houd jij van voetbal, lééf je voor voetbal? Lees dan de recentelijk verschenen biografie van John de Wolf of pak een willekeurig boek van Mart Smeets. Heb jij genoten van het succes van onze schaatsers op de Olympische Winterspelen dit jaar, lees dan de biografie van Sven Kramer.
  • Kijk jij graag Midsummer Murders op tv, probeer dan eens een boek van een Scandinavische schrijver zoals “Kluis 21” van het duo Roslund en Hellström (klik hier voor mijn recensie).
  • Ben jij groot fan van serie’s als Moordvrouw of de nieuwe hit Smeris? Probeer dan eens een boek van Baantjer, de boeken zijn niet te dik, makkelijk verkrijgbaar, dus geen excuses meer!
  • Wil jij een boek lezen maar heb jij geen tijd om te lezen, kijk dan nog eens naar mijn tips (klik hier) en probeer eens een luisterboek (strijken en lezen tegelijk = multitasken).
  • Wellicht heb je hier nog niet eerder aan gedacht maar probeer eens een jeugdboek van bijvoorbeeld Carry Slee (uit de boekenkast van je kinderen of de jeugd afdeling van jouw plaatselijke bibliotheek). Naast jeugdboeken is er sinds een aantal jaar een nieuw genre: Young Adult. Blogger Connie heeft een aantal mooie gelezen (klik) en ook blogger Luna van Leesdame heeft er een aantal gelezen (klik en klik).

Heb jij nog tips, deel ze dan hieronder, dankjewel! Linda de mol en Baantjers

Tot de volgende keer!

Sandra

12 gedachtes over “Ik houd niet van lezen……

  1. ik kan het me niet voorstellen dat je niet van lezen houd…
    Al heb ik 1 zusje die echt nooit een boek pakt, meer met de moeite die ze ermee heeft te maken..
    Toch merk ik als mama, of als tante dat ik het belangrijk vind dat ze af en toe met een boek op de bank zitten, maar dat dat niet zo makkelijk is als het lijkt..

    Like

  2. Leuk artikel! Ik snap het ook echt niet als mensen zeggen dat ze niet van lezen houden. Je leest inderdaad de hele dag! Al is het maar een blog. 😉

    Like

  3. Leuke tips voor niet-lezers! Ik snap echt niet dat mensen niet houden van lezen, maar voetbalsupporters snappen vast ook niet dat ik voetbal niks vind 🙂

    Like

  4. Ik dacht eerst dat het vooral ook lag aan hoe je ouders ermee om gingen; ik kom uit een echt lees-gezin, en zelfs mijn best wel dyslectische broertje geniet enorm van (luister-)boeken. Al houdt bijvoorbeeld mijn zusje wel veel en veel minder van lezen dan de rest, ook zij heeft plezier in sommige boeken. Aan de andere kant zou zij waarschijnlijk niet lezen als ze al haar ‘siblings’ en familie niet had zien genieten van lezen, en had het dochtertje van mijn ex geen enkel boek in huis bij beide ouders toen ik hem leerde kennen, maar vloog ze toen ze bij mij kwam gelijk op de plank met kinderboeken af, met de vraag of ik voor wilde lezen 😉 dus blijkbaar heeft het daar toch niet zo veel mee te maken als ik dacht.

    Al hoop ik stiekem dat ik bij dat meisje wel een vonkje heb ontvlamd, waardoor ze lezen op is gaan pakken, ondanks het geen boeken hebben thuis.

    Like

    • Dankjewel voor je reactie! Wie weet, ik vind het al goed om te horen dat zij daar om vroeg. Ik denk altijd maar zo, op school is ook vaak een bibliotheek en als kinderen tijdens de les het lezen leuk vinden, dan komen ze vast eens in de schoolbibliotheek en wie weet pakken zij daar het lees “virus” op 🙂

      Like

      • Inderdaad, wie weet.
        En ik hoop dat ze snel weer meer bij haar vader is eigenlijk, waar ik een kast vol (tweedehands) kinderboeken voor haar achtergelaten heb 😉

        Like

Reacties zijn gesloten.