Mijn boek recensie van “Een mooie jonge vrouw” van Tommy Wieringa

Standaard

Een-mooie-jonge-vrouw

Vandaag deel ik mijn boek recensie van “Een mooie jonge vrouw” van Tommy Wieringa met jullie.

Afgelopen zondag was ik gestart in het boekenweekgeschenk en dinsdag heb ik het pas uitgelezen, het verhuizen van mijn website slokte al mijn leestijd op.

 

Algemene gegevens:

Titel: Een mooie jonge vrouw
Schrijver: Tommy Wieringa
Uitgever: Uitgeverij De bezige bij, Boekenweekgeschenk 2014
ISBN: 9789059652347
Aantal pagina´s: 94
Vertaald door: n.v.t.

Achterflap:

Een man van in de veertig begint een verhouding met een mooie jonge vrouw. Zij betekent een overwinning op de tijd, maar zijn ouderdom en verval kan hij er niet mee afwenden. In dit liefdesverhaal stelt Tommy Wieringa de vraag wat pijn is en of je kunt doordringen tot de pijn van een ander als je deze niet eerst zelf hebt gevoeld.

Over de schrijver:

Eén van de bekendste boeken van Tommy Wieringa is “Joe Speedboot”, het was zijn 4e roman en betekende zijn grote doorbraak bij het Nederlandse publiek.

De hoofdpersonen uit het boek:

Edward Landauer (Professor in de microbiologie) en Ruth Walta (zijn vrouw).

Waar gaat “Een mooie jonge vrouw” over:

Tommy Wieringa neemt ons mee op een reis, een reis langs het leven van Edward Landauer. Het begint bij een etentje met vrienden waarin Edward vertelt hoe hij de mooie jonge Ruth heeft ontmoet, daarna reis je verder hun leven in; hoe zij naar elkaar zijn toegegroeid, hoe hun liefde intenser werd en hoe uiteindelijk de liefde leek op te lossen in een vage mist. Daarbij speelt het steeds ouder worden van Edward een grote rol

Wat vond ik van “Een mooie jonge vrouw”:

Dit was het eerste boek dat ik van Tommy Wieringa las en ik moet zeggen, het smaakt naar meer. Edward Landauer is een bijzonder mens, het ene moment had ik medelijden met hem, het volgende moment vond ik hem vreselijk egoïstisch en inconsequent. Het ouder worden staat zeker centraal in dit boek, het moment dat hij als 42 jarige man een vrouw van 28 “aan de haak” slaat is het begin, daarna volgt de leesbril, grijzende haren en ergernissen, vooral veel ergernissen, alsof hij nergens meer bij past, niet bij zijn jongere vrouw, niet bij zijn nog jongere minnares en niet meer bij zijn nog jongere kind. En ondanks dat ik mij dus ergerde aan deze man,  wilde ik wel verder lezen en weten hoe het hem verder verging.

Ik vind dit boek een aanrader, als je hem afgelopen week niet hebt kunnen bemachtigen tijdens de Boekenweek, kijk dan zeker op Marktplaats of bij je plaatselijke bibliotheek en lees deze novelle tijdens een warme zondagmiddag op je terras.

Sterren:

3/5 sterren!

Tot de volgende keer!

Sandra

2 gedachtes over “Mijn boek recensie van “Een mooie jonge vrouw” van Tommy Wieringa

Reacties zijn gesloten.