Lees ik snel en veel?

Standaard
Bron foto: http://www.edumax.nl/dysl.html

Ik heb de opmerking “wat lees je veel” en “waar haal je de tijd vandaan om zoveel te lezen” nu een paar keer voorbij zien komen in de comments op mijn blog en op Instagram. 

Hoogste tijd om eens uit de doeken te doen hoe ik dat doe, vind je ook niet? 


Ik lees snel, heel snel en dit komt mede door mijn werk. Ik ben Secretaresse (op dit moment heb ik helaas even geen baan) en in dit vak kun je het jezelf nu eenmaal niet permitteren om 2 uur te besteden aan het lezen van een belangrijk rapport of verslag.

Rond 2005 heb ik een cursus snellezen bij LOI gedaan. Verder lees ik snel doordat ik mij helemaal afsluit tijdens het lezen, ik kan mij goed concentreren en ik ben niet snel afgeleid. Een gemiddeld boek lees ik in 4/5 uur uit. Per dag lees ik ongeveer 2 uur, verdeeld over de hele dag.  

Ik pak verder elk “vrij” moment aan om te lezen: reclame tijdens een programma op tv, dan pak ik mijn boek of Ereader erbij -bij de commerciële omroepen duren de reclames circa 7 minuten- net genoeg tijd om weer een hoofdstuk te lezen ;). Heb ik een afspraak bij de tandarts, dan ik neem mijn boek mee, afspraken lopen vaak uit, etc. Ben ik (weer) eens te vroeg op het station, dan pak ik mijn boek en loop daarna lezend de trein in ;).

Mijn tips:

  • Lees een leuk boek. Klinkt logisch maar er zijn genoeg mensen die een boek uitlezen omdat ze er nu eenmaal in begonnen zijn maar tot de conclusie komen dat ze het boek totaal niet boeiend vinden. Dan duurt het lang voordat je je boek uit hebt, heel lang. Ik zeg: lees voor je plezier!
  • Blijf niet hangen voor de tv omdat hij nu eenmaal aan staat, zet een muziekje op en pak een boek.
  • Als je snel afgeleidt bent, houd dan je vinger of een potlood/pen bij de regel die je aan het lezen bent. Als je bij elke zin opkijkt en daarna weer moet zoeken waar je gebleven bent schiet het niet op.
  • De Bibliotheek geeft i.s.m. HEMA een aantal gratis* cursussen, zij bieden daar nu ook een cursus snellezen bij aan. Ben jij lid van de bibliotheek, check dan deze website: klik
  • Plan leestijd in, gewoon als een soort afspraak met jezelf. Blokkeer een uurtje in je agenda, nestel jezelf op de bank en lees én vooral: geniet! Ik sta op zondag bijvoorbeeld op tijd op en lees dan een uurtje op de bank, heerlijk! 
  • Kun je echt geen tijd vinden om te lezen, probeer dan eens een luisterboek. De cd’s kun je via je pc importeren naar je mobiel of iPod, zo kun je deze eenvoudig beluisteren terwijl je in de auto zit (i.p.v. muziek aan in de file), je kind in de speeltuin speelt, terwijl je lekker aan het haken bent of tijdens het strijken. Multitasken noem ik dat 😉 én je kunt ze gewoon (gratis*) lenen bij de bibliotheek!
  • Zoek een boek dat bij je past, bij de plaatselijke bibliotheek en boekhandel zullen ze je graag helpen!
  • Als je graag films kijkt, sla deze eens over en lees het (verfilmde) boek.
  • Kijk ook eens op websites als Goodreads en Dizzie en bezoek websites van boeken bloggers. De meeste boeken van mijn “te lezen” lijst komen bij andere boeken bloggers vandaan. Op Bloglovin kun jij bijvoorbeeld zien welke boeken bloggers ik zelf volg (klik). Zoek een boeken blogger die dezelfde smaak heeft als jijzelf, zo hoef je nooit meer naar nieuwe titels te zoeken, dat scheelt weer tijd, tijd waarin jij fijn kunt lezen.
  • Urenlang op het prachtige wereld wijde web rondsnuffelen neemt ongemerkt veel tijd in beslag, tijd waarin je ook dat leuke boek had kunnen uitlezen. 
bron foto:http://tinyurl.com/p4hzvn6

Wat zijn jouw tips om meer te lezen?

Tot de volgende keer!

Sandra







  




* gratis als je lid bent van de bibliotheek

8 gedachtes over “Lees ik snel en veel?

  1. Heerlijk zo veel kunnen lezen…
    2 uur red ik echt niet meer…
    Vroeger wel,kon ik ook echt niet stoppen met lezen….
    Nu word mijn ongeremd eindelijk spannend (en dan moet je er nog maar 50) dus nu ben ik niet meer te stoppen, straks in lunchpauze pak ik mijn ereader er weer bij… En mocht ik hem dan nog niet uit hebben dan gaat hij mee in tas naar mijn 2 afspraken..

    Like

  2. Wat een fijne tips! Ja, ik laat me nog te veel afleiden door tv en internet. 's Avonds in bed lees ik altijd het fijnste, soms kan ik er echt van balen dat m'n ogen dichtvallen…
    Jouw eerste tip is ook een goede. Veel mensen denken dat ze niet van lezen houden, maar vaak staat het boek hun gewoon niet aan.

    Like

  3. Leuke blogpost! Ik krijg ook vaak de opmerking dat ik zo veel lees (1 á 2 boeken per week). Er gaat inderdaad ongemerkt veel tijd op aan tv/internet (bij mij ook nog steeds wel hoor). Keek vroeger bijvoorbeeld vrijwel dagelijks De Wereld Draait Door, uit gewoonte eigenlijk. Tegenwoordig kijk ik sporadisch, scheelt zo weer bijna 5 uur per week.

    Lezen voor je plezier is inderdaad het belangrijkste. Als ik na een paar hoofdstukken een boek nog steeds niets vindt stop ik met lezen. Soms pak ik het later nog eens op en lees ik het alsnog uit (kan soms ook net aan je stemming of levensfase liggen). En ander… ook geen probleem.

    Like

  4. Dankjewel Inge! Ja precies, ik ben vorige week al begonnen aan een artikel voor mensen die niet van lezen houden met allerlei tips, ik moet het nog even verder uitwerken met voorbeelden.

    Like

  5. Dankjewel Miranda! Ja precies dat herken ik, soms kijk je dag in dag uit naar een programma die je niet eens boeit terwijl je in die tijd ook lekker had kunnen lezen.

    Like

Reacties zijn gesloten.