Boek recensie: Bastaardsuiker van Arjen Lubach

Standaard
Vandaag deel ik mijn boek recensie van “Bastaardsuiker” van Arjen Lubach met jullie. 

Ik heb dit boek afgelopen week gelezen, terwijl ik mijzelf afvroeg, waarom wilde ik dit boek eigenlijk lezen?

 


Algemene informatie:

Titel: Bastaardsuiker
Schrijver: Arjen Lubach
Uitgever: Meulenhoff bv
ISBN: 9789029077514
Aantal pagina’s: 206
Vertaald door: n.v.t. 

Achterflap:

De jonge schrijver Mattias Wilderberg heeft twee succesvolle romans geschreven maar nu is het vat leeg. Hij gaat op zoek naar het verloren
manuscript dat zijn excentrieke grootvader ooit voor hem heeft geschreven, in de hoop daardoor inspiratie te kunnen vinden. Hij raakt overgeleverd aan de louche tussenpersoon Gabor, die hem op allerlei dwaalsporen leidt.

Ondertussen krijgt hij fanmail van een meisje dat Elin heet en verliest hij zich steeds vaker in het beantwoorden daarvan. De briefwisseling met
Elin en de zoektocht naar het manuscript voeren hem terug naar zijn jeugd. En naar de periode voor hij geboren werd, die hij alleen uit verhalen
kent. Hoe zijn ouders, Anna en Jonas, verliefd op elkaar werden en samen een paar idyllische weken beleefden in de kleine studentenkamer
van Jonas. Tot Anna Jonas plotseling verliet en terugkeerde naar haar vader.Wat is er misgegaan? Steeds weer duikt zijn grootvader op die als een
poppenspeler alle draden in handen lijkt te hebben gehad en nog steeds lijkt te hebben.


De schrijver:

Bastaardsuiker is zijn tweede roman, in 2006 werd zijn debuutroman uitgegeven: Mensen die ik ken die mijn moeder hebben gekend.


De hoofdpersonen uit het boek:

Mattias (zonder h en met 2 t’s) en zijn opa Richard Lem.


Waar gaat Bastaardsuiker over:

In het boek volg je 5 verhaallijnen: Mattias zelf, Opa en Mattias, Mattias en Emma, Jonas en Anna (de biologische ouders van Mattias, Anna is de dochter van Opa Richard) en tenslotte de briefwisseling tussen Elin en Mattias.

De schrijver voert je zonder enige moeite langs de jaren 40, 70, 80 en het heden. Het boek is in de ik-vorm geschreven (vanuit Mattias).

Mattias gaat naarstig op zoek naar een manuscript van zijn grootvader die hij voor hem heeft geschreven. Hij hoopt daar verder mee te komen in zijn leven. Jonas en Anna hebben amper 4 maanden met elkaar doorgebracht en Jonas zoekt zijn verdere leven naar de reden waarom Anna zo plotseling van hem is weggegaan.

Wat vond ik van Bastaardsuiker:

Wat ik hierboven al zei, ik begreep niet goed waarom dit boek mij zo aantrok, was het de tekst op de achterflap, de titel of de voorzijde van het boek? Geen idee maar ik vond dit een leuk boek. 
Het leest redelijk makkelijk weg en er staan mooie zinnen in en ook bijzonder grappige stukjes: Mattias doet alsof hij iemand anders is aan de telefoon: “Gaat het wel?’ vroeg de stem. “Je klinkt ziek.” Natuurlijk klonk ik ziek. Ik was van identiteit gewisseld, dacht ik, dat lijk me niet heel gezond. De staatsbezoeken van grootvader vind ik zeer leuk gevonden, ze lopen als een soort rode draad door het boek heen.

Ik vind dit boek een aanrader maar als je van thrillers en detectives houdt, dan zou ik dit boek overslaan.

3/5 sterren: het lijkt mij een fijn boek om lekker in de trein te lezen of op het strand, even je gedachten op nul zetten en genieten (en daarna nagenieten van het boek, iets wat ik zeker gedaan heb) van de mooie zinnen.

Tot de volgende keer!

Sandra

2 gedachtes over “Boek recensie: Bastaardsuiker van Arjen Lubach

  1. Dankjewel voor deze tip! Het boek spreekt mij ook aan. Ik las de debuutroman van Arjen Lubach, vond ik erg mooi. En de boektrailer is ook erg tof.

    Like

Reacties zijn gesloten.