Boek recensie Kluis 21 van Anders Roslund en B. Hellström

Standaard
Vandaag deel ik mijn boek recensie van Kluis 21 van Anders Roslund en B. Hellström met jullie.

Ik heb dit boek afgelopen week gelezen op mijn e-reader en ik vond het een goed boek met bizarre wendingen! 




Algemene informatie:

Titel: Kluis 21

Schrijvers: Anders Roslund & Börge Hellström
Uitgever: De Arbeiderspers
ISBN: 9789044507669
Aantal pagina’s: 377
Vertaald door: Edith Sybesma


Achterflap:

Politieman Ewert Grens heeft er weinig moeite mee om een onthullende videotape te laten verdwijnen als hij daarmee de weduwe van zijn vermoorde collega Bengt Nordwall een dienst kan bewijzen. Al evenmin heeft Ewert Grens last van zijn geweten als het erom gaat de persoon te grazen te nemen die een vrouwelijke collega (en geliefde) in een rolstoel heeft doen belanden. Hij is een goed mens die wat over heeft voor zijn vrienden. In Kluis 21 laten Roslund & Hellström zien hoe goede mensen te ver kunnen gaan in hun goede bedoelingen.

De schrijver/schrijfster:

Roslund en Hellström zijn een Zweeds schrijvers duo van crimi’s. Kluis 21 was hun tweede boek. 

De hoofdpersonen uit het boek:

Ewert Grens (politie agent), Lydia (meisje uit Litouwen, prostituee), Jochum Lang (misdadiger), Dimitri (Lydia’s pooier en mensenhandelaar), Bengt Nordwell (politie agent).

Waar gaat Kluis 21 over:

Ewert Grens probeert Jochum Lang al 25 jaar voor langere tijd achter de tralies te krijgen, nadat Jochum Lang verantwoordelijk was voor een vreselijke gebeurtenis in het leven van Grens zijn collega (geliefde) Anni. Dit lukt slechts ten dele, Lang lijkt de dans steeds te ontspringen en krijgt slechts korte gevangenisstraffen. 

Lang is een misdadiger van de bovenste plank, rekent voor weinig geld in opdracht met mensen af, o.a. hardhandig met Hilding Oldéus (heroine verslaafde). 
Hilding speelt geen hoofdrol in dit boek maar wel een belangrijke bijrol in het verhaal over Lang.

Het grootste gedeelte van het boek gaat over Lydia, een prostituee uit Litouwen. Zij is 3 jaar eerder naar Zweden gelokt met mooie verhalen door Dimitri en naar later blijkt een politie agent. Zij komt samen met een ander meisje naar Zweden en op de boot wordt gauw duidelijk wat hun werk in Zweden zal inhouden.   
Lydia ontsnapt plotseling na 3 jaar aan de klauwen van Dimitri en komt na een zware mishandeling in het ziekenhuis terecht, alwaar zij haar gemaakte plannen uitvoert om te zorgen dat dit leed en dit leven voor altijd stopt. Bengt Nordwall speelt hierin een grote rol, groter dan men zou vermoeden.

Wat vond ik van Kluis 21:

Roslund en Hellström schrijven zeer beeldend en treffend. Zij beschrijven bijvoorbeeld Hilding Oldéus op een dusdanige manier dat je de verwarde gevoelens van zijn zus zonder enige moeite begrijpt.
Ik vind dat het boek makkelijk weg leest, al moet je in het begin wel wat moeite doen om de Zweedse en Litouwse namen te onthouden. 

Het boek gaat over connecties, geweten, schuld en schaamte; met schuld kan men leven, met schaamte valt (bijna) niet te leven. 

Ik vind dit boek zeker een aanrader, vooral als je van thrillers houdt.   

Sterren: ik geef dit boek 3/5 sterren.

Ken jij het schrijversduo Roslund en Hellström al?

Tot de volgende keer!


Sandra


6 gedachtes over “Boek recensie Kluis 21 van Anders Roslund en B. Hellström

  1. Ik ken het schrijversduo nog niet. Ben altijd op zoek naar nieuwe auteurs, dus wie weet ligt dit boek binnenkort op mijn nachtkastje. Succes met bloggen!
    Liefs, Bibi(esboeken)

    Like

  2. Ik ken het schrijversduo nog niet. Ben altijd op zoek naar nieuwe auteurs, dus wie weet ligt dit boek binnenkort op mijn nachtkastje. Succes met bloggen!
    Liefs, Bibi(esboeken)

    Like

  3. Zou het niet handig zijn als je online een eerste hoofdstuk kon lezen Jackie? Lijkt mij soms ideaal, na het eerste hoofdstuk weet je meestal wel of het boek je aanspreekt of niet.

    Like

Reacties zijn gesloten.