Kinderboeken-tag

Standaard

Ik las op de site van Luna (leesdame) een superleuke tag: de kinderboeken-tag, het lijkt mij leuk deze tag met jullie te delen.




Van welk voorleesboek kreeg je als kind nooit genoeg?

Klauterklaasje en de bosbeek van Annèt Krijbolder (foto). Het is ook één van de weinige kinderboeken die ik bewaard heb.

Welk kinderboek las je voor het eerst zelf?

Pinkeltje! Ik was gelijk verkocht toen ik mijn eerste Pinkeltje boek las en verslond daarna alle Pinkeltje boeken die mijn ouders voor mij kochten. Na een paar maanden mocht ik wekelijks op woensdagmiddag -met een dubbeltje (voor warme chocolademelk uit de automaat)- naar de bibliotheek.


Ik was 12 en ik las…

Het boek dat rond mijn 12e de meeste indruk maakte was “Blijf lachen Irmgard” van Irmgard Smits over een meisje dat in een sanatorium lag omdat zij tuberculose had. Het boek maakte indruk op mij omdat Irmgard maar liefst een jaar in een sanatorium lag, voor mij als 12 jarige was dit een eeuwigheid.
Verder las ik veel boeken van de Olijke Tweeling en de Dolle Tweeling.


Werd je voorgelezen voor het slapen gaan?

Nee niet voor het slapen gaan, maar wel regelmatig overdag.

Noem drie herinneringen aan jou kinderboekentijd?

Wolkewietje (mijn held uit Pinkeltje), wat er ook gebeurde in de wereld, ik rekende erop dat Wolkewietje alles weer goed zou maken.

Als kind heb ik weinig sprookjes gelezen maar het sprookje van Vrouw Holle vond ik wel erg leuk.

De leeskuil (jaren 70!) in de plaatselijke bibliotheek vond ik maar niks, ik hing liever lezend tegen een rek met boeken, altijd een nieuw boek binnen handbereik.

Welk kinderboek zou je heel graag nog eens (zelf) willen lezen?

Pinkeltje en Wolkewietje, gewoon om te kijken of de “magie” uit mijn jeugd nog bestaat 😉

Heb jij een blog en wil jij deze kinderboeken-tag overnemen, laat het dan weten aan Leesdame (Twitter).

Tot de volgende keer!

Sandra

6 gedachtes over “Kinderboeken-tag

  1. Leuke blogpost! Ik krijg een heel nostalgisch gevoel wanneer ik aan de boeken van mijn kindertijd denk… 'Pinkeltje' hadden wij ook thuis, ik herinner me een hele rij gele ruggen.

    Like

  2. leuk….
    Af en toe pak ik nog een kinderboek van vroeger…
    Probeer mijn jongens ook gek van boeken te maken, maar het lukt niet…

    Like

Reacties zijn gesloten.