Boek recensie: De man van je leven van Arthur Japin

Standaard
Vandaag deel ik mijn boek recensie van “De man van je leven” van Arthur Japin met jullie.

Ik heb dit boek afgelopen week met veel plezier gelezen.



Algemene informatie:

Titel: De man van je leven
Schrijver: Arthur Japin

Uitgever: De Arbeiderspers
ISBN:  9789029588454
Aantal pagina’s: 252
Vertaald door: n.v.t.  

Achterflap:

Te willen beschermen wat je lief is, desnoods voorbij dit leven. Dit lijkt Tilly’s drijfveer. Zij is ernstig ziek en zoekt een vervangster voor zichzelf, iemand die straks haar plaats naast haar man kan innemen. De vrouw die zij vindt blijkt echter zo perfect bij hem te passen dat hij haar – zonder dat Tilly dit wist – zelf al had gevonden en in het geheim al een relatie met haar heeft gehad. Door de verrassing die Tilly hun bereidt, verandert haar tragedie in een klucht. Maar wie heeft daarvan eigenlijk de regie? Niets is wat het lijkt.

Eén man, twee vrouwen en een afgelegen huis op een zonnig vakantie-eiland. Een wrange komedie over liefde, trouw, overspel en wraak – voor iedereen die ooit geloofd heeft in de liefde.

De schrijver:

Tot nu toe kende ik Arthur Japin (1956) alleen van De Overgave, een boek gebaseerd op historische feiten. Gek genoeg heb ik daarna nooit meer iets van zijn hand gelezen, terwijl ik De Overgave een prachtig boek vond (zeker 5 sterren waard!).  

De hoofdpersonen uit het boek:

Tilly (Mathilda), Markus en Iris en een prachtige bijrol voor Cousteau (de hond van Tilly en Markus).


Waar gaat De man van je leven over:

Het boek vertelt het verhaal van Tilly, zij heeft onlangs gehoord dat zij ongeneselijk ziek is en gaat op zoek naar een nieuwe vrouw voor haar echtgenoot zodat hij na haar dood niet alleen is/achterblijft. 

Het boek is opgedeeld in 3 delen en wordt bij elke deel voorafgegaan door een overpeinzing. Elk deel brengt je verder in het verhaal, een verhaal over liefde, bedrog en zorg; zelfs zorg tot na de dood. 
       

Wat vond ik van De man van je leven:

De enige manier waarop ik dit boek kan omschrijven is: een literaire klucht (bestaat dit?)! Sommige stukken zijn hilarisch (Eefje 1 en 2) maar er zit ook voldoende drama in en de combinatie van deze twee maken het voor mij bijna een klucht. 
Het boek leest makkelijk weg en er staan prachtige zinnen in als: “de dood in je leven halen, over hem nadenken, hem vrezen of hoog spel met hem spelen, het is allemaal een keuze”
Wat ik heel bijzonder vind is dat het boek over iemand gaat die onlangs gehoord heeft dat zij ongeneselijk ziek is maar dat daar met geen woord over gerept wordt (over haar ziekte an sich).

Sterren: 4 van 5 sterren, wat mij betreft een aanrader!

Heb jij “De man van je leven” al gelezen, zo ja, wat vond jij van dit boek?

Tot de volgende keer!


Sandra

6 gedachtes over “Boek recensie: De man van je leven van Arthur Japin

  1. Ik heb dit boek niet gelezen, het is een beetje aan me voorbij gegaan. Jouw omschrijving, “een literaire klucht”, maakt me zeker nieuwsgierig!

    Like

Reacties zijn gesloten.