Boek recensie: De Woongroep van Franca Treur

Standaard
Vandaag deel ik mijn boek recensie van De Woongroep van Franca Treur met jullie.


Ik heb dit boek afgelopen week gelezen nadat het boek werd besproken bij De Wereld Draait Door

(klik). 



Algemene informatie:

Titel: De Woongroep
Schrijver: Franca Treur
Uitgever: Prometheus
ISBN: 9789044616583
Aantal pagina’s: 338
Vertaald door: n.v.t.

Achterflap:

Zoek je bestemming! Maak iets van je leven! Maar wat doe je als je werk net zo goed door iemand anders kan worden gedaan en je verder nergens een speciaal talent voor hebt?
In het gootsteenkastje heb ik een leeg olijvenpotje gevonden.
‘Kijk, dit ben ik!’ Ik loop terug naar de bank en draai het deksel los. Ik geeuw hard in het potje en doe het meteen dicht. Met mijn vingers aan het deksel zwaai ik ermee in Eriks gezicht.
‘Hier: Elenoor Jansen, 28 jaar oud, contentmanager.’
Erik denkt zijn vriendin wel een voller leven te kunnen bieden: hij wil samenwonen en kinderen. Maar Elenoor solliciteert in plaats daarvan naar een plek in een idealistische woongroep, gevestigd in een voormalig weeshuis in Amsterdam-Oost. Want hoe kun je je beter thuis voelen op de wereld, dan door haar te willen verbeteren?
In Dorsvloer vol confetti beschreef Franca Treur hoe een jong meisje in een orthodoxe boerengemeenschap de kracht van woorden ontdekt. In De woongroep richt zij zich op een andere groep: jonge, hoogopgeleide stadsbewoners.
Ego’s en zwervers, helden en heiligen, uitvreters en mannenverslindsters – allemaal zijn ze op eigen wijze op zoek naar iets wat groter is dan zijzelf.



De schrijfster:

Dit is het tweede boek van Franca Treur, met haar eerste boek Dorsvloer vol confetti won zij de Selexyz debuutprijs. Van Dorsvloer vol confetti is een film gemaakt, deze komt dit jaar uit.

De hoofdpersonen uit het boek:

Leonoor (om haar draait het verhaal), Erik (haar vriend) en een aantal van de medebewoners van de woongroep: o.a. Alexander en Annerie.  

Waar gaat De Woongroep over:

Elenoor heeft al enige tijd een relatie met Erik maar zij moet (nog) niet denken aan samenwonen en kinderen krijgen. Zo besluit zij in een woongroep te gaan wonen. In de woongroep wordt zij meegetrokken in de levens van haar mede bewoners (vnl. Alexander, Annerie en later Ira). Zij eet vanaf het moment dat zij daar woont bijvoorbeeld vegetarisch en demonstreert er lustig op los met haar medebewoners. Beide punten zijn van belang om überhaupt bewoner te mogen worden in deze woongroep. Gaandeweg komt zij verder van Erik af te staan en –door allerlei ontwikkelingen in het verhaal- dichter bij haar medebewoners.


Wat vond ik van De Woongroep:

Dit boek boeide mij gelijk vanaf de eerste pagina, sommige stukken vond ik hilarisch -(Elenoor en Erik gaan op kraambezoek en Elenoor vraagt de kersverse moeder of het waar is dat je als jonge moeder soms de aandrang hebt om je baby uit het raam te gooien”)-, Elenoor is duidelijk het type “hart op de tong”. Andere stukken vond ik droevig (Alexander werkt in een hospice) en het pand van de woongroep is zo goed omschreven, dat je het haast voor je ziet (zou het pand echt bestaan?).   

De sterren: 3 van 5 sterren

Heb jij De Woongroep al gelezen, wat vond jij er van?

De volgende boek recensie komt begin volgende week online: De man van je leven van Arthur Japin.

Tot de volgende keer!


Sandra





Dit boek wordt uiteraard toegevoegd aan mijn lijst “Ik lees Nederlands”  



5 gedachtes over “Boek recensie: De Woongroep van Franca Treur

  1. Marjan

    Dank weer voor je recensie. Dit boek weet ik nog niet of ik het ga lezen. Het vorige boek sowieso. Op één of andere manier spreekt dit mij minder aan. Groet, Marjan (Freaky Canary).

    Like

  2. Wat leuk Inge, dankjewel! IJstijd van Maartje Wortel ga ik tijdens Boekenweek (8 maart) aanschaffen (stond al op de planning), wat een grappig toeval dat beide boeken over hetzelfde pand gaat. Leuk interview.

    Like

Reacties zijn gesloten.