Boek recensie: De Grens van Riikka Pulkkinen

Standaard
Vandaag deel ik mijn boek recensie van De Grens, het Nederlandse debuut van Riikka Pulkkinen, met jullie.


Dit boek heb een aantal weken geleden gelezen omdat ik mee deed aan Lees tweeps (een Twitter leesclub), het boek hebben wij op zondag 9 februari op Twitter besproken.





Algemene informatie:

Titel: De Grens
Schrijver: Riikka Pulkkinen
Uitgever: Arbeiderspers
ISBN: 9789029571463
Aantal pagina’s: 317
Vertaald door: Lieven Ameel

Achterflap: 

Anja Aropalo, een 53-jarige literatuurprofessor, heeft haar aan alzheimer lijdende man een belofte gedaan: ze zal hem helpen met sterven als hij zich niets meer herinnert.Tegelijkertijd geeft de nicht van Anja, de zestienjarige Mari, zich vol jeugdig vuur over aan haar verliefdheid voor haar leraar Fins, die haar gevoelens verrassend genoeg beantwoordt. Tijdens hun onconventionele relatie vervagen de grenzen tussen goed en fout.

De schrijfster:

De Grens was het Nederlandse debuut van Riikka Pulkkinen, een Deense schrijfster, inmiddels zijn er meer titels van haar vertaald naar het Nederlands. 

De hoofdpersonen uit het boek:

Anja, Mari (het nichtje van Anja), Julian (Mari’s leraar Fins) en Anni, de dochter van Julian. 
In het eerste hoofdstuk maak je kennis met Anja en daarna komen de andere hoofdpersonen aan bod. Verderop in het boek versmelten de relaties van de hoofdpersonen met elkaar, zij (her)kennen elkaar door bloedband (familie), hun werk of hun ongewone relatie.

Waar gaat De Grens over:

Alle hoofdrolspelers zijn bewust of onbewust op zoek naar de grens in zijn of haar leven. Bij de één uit zich dit in een belofte tot euthanasie bij haar demente man (Anja), de ander zoekt de grens op in zijn relatie met zijn vrouw en zijn leerling (Julian) en zo volgen Annii en Mari ook hun eigen zoektocht naar hun grenzen.

Wat vond ik van De Grens:

Ik vond het vooral in het begin heel lastig om goed in het verhaal te komen, maar gaandeweg werd ik erg nieuwsgierig naar het verloop van de levens en kon ik het boek maar moeilijk wegleggen. 
De schrijfstijl van Riikka Pulkkkinen spreekt mij zeker aan, ze schrijft met veel details in een vertellende stijl, al vond ik sommige stukken zeer plat. 

Sommige stukken vond ik behoorlijk heftig (de relatie tussen Julian (volwassen man) en Mari (een kind van 16 jaar) en sommige stukken vond ik ronduit droevig (Anja en haar belofte aan haar demente man). 

De sterren:

Ik geef dit boek 3 van 5 sterren



Heb jij al een boek van Riikka Pulkkinen gelezen, zo ja hoe vond jij het?

De volgende boek recensie zal dit weekend online komen: De Woongroep van Franca Treur.

Tot de volgende keer!


Sandra


Note: dit boek heb ik gewonnen tijdens een winactie van Leestweeps en ik kreeg dit boek toegestuurd door uitgeverij De Arbeiderspers, waarvoor nogmaals mijn dank.
6 gedachtes over “Boek recensie: De Grens van Riikka Pulkkinen

Reacties zijn gesloten.